Bra konsept – middels produkt

Nyskapningen Trasé leverer sykkeltøy med design inspirert av norsk vær og natur. Dette er deres første kolleksjon.

Sist oppdatert 7. oktober 2013 kl 09.24
RUFSETE: Kom deg ut, uansett vær, i klær fra Trasé.
RUFSETE: Kom deg ut, uansett vær, i klær fra Trasé.

Alle bilder: Trase.no

Trase.no

Lofoten Jersey, 125$
Lofoten Bib Shorts, 200$

+ Stilig design, norsk entreprenørskap

 - Kun to rygglommer, kort glidelås, lufting under ermer, stramt stoff i buksen

Det er de aller færreste klesmerkene som produserer tøyet sitt på egenhånd. Det finnes store fabrikker som lager tøy ulike steder i verden, på spesifikasjon fra de ulike produsentene. Eksempelvis produseres Rapha flere steder i Europa og Asia ettersom hvilket produkt de er ute etter, mens Kalas har nesten all produksjon i Tsjekkia. Nalini og Santini er to store fabrikker, som med undermerket Moa produserer tøy i Italia for mange store og kjente merker.

Når vi nå snakker om det norske merket og nyskapningen Trasé, er det altså design og produktutvikling som har foregått i Norge, mens selve produksjonen av tøyet foregår i Italia. Helt siden første gang vi så små hint om merket på nett har vi vært nysgjerrige, sykkeltøy inspirert av norske fjell og værhard natur kan da ikke slå feil?

Til sammenligning har verden nærmest blitt hypnotisert av britiske Rapha, det første klesmerket som tok hele kulturpakken som landeveissykling er, og gav det til massene. Vi elsker tanken på et tilsvarende konsept med norsk innpakning.

Det er mange syklister som vil ha en mer individuell stil, og en særnorsk klesdrakt på setet har vært ønsket av mange.

Produktene
Trasé har i skrivende stund fem produkter. Trøye, bukse, to sykkelluer og sokker, med lovnad om flere produkter underveis. Vi har testet begge luene, sokker, samt det viktigste: trøye og bukse.

Produktene ser ved første øyekast unektelig veldig stilige ut. Gutta i trasé har gjort en god jobb på tegnebrettet, og produktene er som skapt for å ta seg bra ut. Tøyet er pyntet med nynorske fraser og striper med fargene fra det norske flagget. Dette synes vi er flott.

Produktet blir i tillegg levert i lekker innpakning, med stilige prospektkort som forteller om produktene.

Trøyen
Svart og hvitt er gode basisfarger, de passer godt sammen med det du måtte ha av løse ben, armer og vindvester. Trøyen kjennes lett og luftig ut, og det er god strekk i stoffet. Trøyen har ganske tett snitt, så de største bør gå opp i størrelsene. Størrelsesguiden på nett er til hjelp, men alle testerne måtte gå opp en størrelse fra guiden.

Trøyen har mange detaljer vi vet har kostet ekstra, men dette er detaljer vi ikke blir kloke på. Lufting under ermene er svært sjelden nødvendig i Norge, om enn i det hele tatt. To lommer på ryggen er også noe vi stiller spørsmålstegn til. Dette vil gjøre at trøyen alltid vil henge ned på den ene eller andre siden når lommene fylles opp. Lommene er litt for enkelt bare sydd på ryggen, og stoffet er for slapt til å kunne holde på mosjonistenes ønske om mer bagasje, sammenlignet med en proff. Selv på de turene vi kun hadde en bar eller et lite nøkkelknippe i lommen, fløt gjenstandene frem og tilbake.

Vi liker at de er glidelåslomme på den ene rygglommen, men denne burde heller vært ofret til fordel for tre normale lommer.

Kort glidelås som kun går ned til brystet er også noe som får litt trekk. Skal du ha av trøyen for et dobesøk må du av med både hjelm og briller. Luftemulighetene i lange klatringer er også redusert. Her ville en ¾ glidelås vært et bedre valg. Det tynne stoffet kombinert med lufting under armene gjør dette til en trøye for de varmeste dagene. Og særlig da er det på plass med lang glidelås.

...TIL DOVRE FALLER: Ingen tvil om at du er fra Norge i denne trøyen. Kort glidelås trekker ned.

Buksen
Også det nederste plagget har fått lekkert flaggdekor på strategiske steder. Lofotenbuksen har også logoen foran på begge ben. Vi liker at basisfargen er svart, som nevnt er dette enkelt å passe til resten av garderoben. Dessuten er det historisk og stilmessig helt korrekt. Kudos!

Stoffet i buksen er stramt og lite fleksibelt. Det er også selene. Dette gjør at vi ikke får så mye glede av puten, som er på det jevne. Stoffet vil ofte dra puten opp i skrittet eller til en av sidene. Selene er også litt i strammeste laget.
Vi testet for ordens skyld buksen uten selene på. Det strammet litt mindre, men fortsatt er det litt tett rundt hofter og lår. Er du akkurat like stor som modellen bak buksen har du et flott plagg, men de aller færreste av oss er det.

På buksen er det lagt til detaljer som dobbelt stoff på den avsluttende kanten, og radiolomme på ryggen. Dette koster ofte ekstra, men radiolomme er kun tillatt på proffenes øverste nivå, og en unødvendig og rar detalj. Kantstoffet rundt låret blir også stramt når det dobles, så her ville vi foretrukket et enkelt lag.

INNAFOR: Buksen er stilig, men stoffet er stramt. Og hva skal vi med radiolomme på ryggen?

Øvrig
Trasé har i tillegg til trøye og bukse også sokker og lue. Den svarte Trasé Cycling Cap blir laget av Walz Caps i USA, og er kjent for mange. Dette er en skikkelig konservativ lue laget i grov bomull og polyester, med myk brem.

Den nye Lofoten Cap er langt lettere og luftigere, og laget i polyester. Av de to luene er Lofoten Cap vår definitive favoritt. Den er lekker, lett og luftig, med norske farger. Trasé Cycling Cap er fin om en liker vintage og gamle ulltrøyer. Valgmuligheten er lekker.

De nye sokkene fra Coolmax er også så gode som en sykkelsokk kan bli. Elegant høyde, hvite og med en lekker rød stripe bak på hælen. De har fått Trasés logo under fotbladet, og visdomsord fra Bernard Hinault på innsiden av mansjetten. Vi synes Trasé skulle flyttet sin egen logo til toppen av sokken, slik at vi virkelig får vist frem hva vi kjører med.

lofotencap

HEIA NORGE: Lofoten Caps er vår foreløpige luefavoritt.

caps_big_cartfocker

GAMMELDAGS: Trasé Cycling Cap er for deg som virkelig vil ha det retro.

socks

MÅ-HA: Trasés sokker er lange og flotte. Men hvorfor er logoen under fotbladet?

Oppsummert
Tøyet til Trasé har utseendemessig fått en lekker start, men hovedproduktene som sådan må bli bedre. Prisnivået er fornuftig og konkurransedyktig, men det er for mange løsninger ved produktene som gjør at vi mener det ikke er godt nok. Dette er helt vanlig farget (sublimert) sykkeltøy med stilig design. Vi forventer mer enn det om det skal selge.

Trasé er en form for entreprenørskap stikk i strid med norsk jantelov, og vi synes det er skikkelig stilig, vi vil virkelig at dette skal gå Trasés vei. Klarer Trasé å løfte kvaliteten på produktet til samme nivå som designet, har vi dog en umiddelbar vinner.

Publisert 7. oktober 2013 kl 09.24
Sist oppdatert 7. oktober 2013 kl 09.24
annonse
Relaterte artikler
annonse

Landevei.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen Vesteng | Journalist: Knut Andreas Lone | Journalist: Henrik Alpers |

Tips oss: Send mail her!

Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen