Det finnes sikkert hundretusenvis av ulike sykkelplagg om vi tar alle mulige produsenter med i betraktningen.

Våren er her, du er nyfrelst, men du aner ikke hva du skal kjøpe. Mannen i den ene butikken sier en ting, kvinnen i det andre noe helt annet.

Men hva er det egentlig som gjelder?

Sitter du inne med de produktene vi tar for oss her, har du en rimelig bankers sykkelgarderobe helt frem til midten av september!

1: BUKSE, HJØRNESTENEN
Ikke vær redd for å legge penger i en god bukse med en behagelig pute. Vær heller ikke redd for å kjøpe to bukser. Sykler du hver dag blir det fort grisete når du bruker den svette buksen din dag ut og dag inn. Salt svette i tøy gir også fare for sittesår. Husk å vaske plagget hver gang, og under buksen skal det aldri være undertøy! Hvite bukser blir gjennomsiktige når de blir våte, og er hvite sånn ca én eneste tur.

Stiltips:Svarte bukser passer til alle andre farger, og er det de gamle heltene våre brukte.

2: SYKKELTRØYE
En sykkeltrøye viser identitet og tilhørighet. Finn en du liker godt, alle farger og stiler er velkommen. Skal du bare ha et fåtall med trøyer, ikke gå for de aller dyreste profftrøyene. Disse er neste utelukkende laget for varme forhold, ofte vel kjølige til norske normaltemperaturer, selv nå som våren er her og sommeren nærmer seg. Husk også at dyre profftrøyer gjerne er nettopp det, og derfor trange i snittet. Normalvektige syklister har gjerne noe mer korpus enn Alberto Contador & co.

Stiltips: Gamle sykkeltrøyer i ull gir alltid plusspoeng. Sjekk loftet hos far, markeder i små franske byer eller søk på e-bay etter «molteni».

3: FORSKRIFTSMESSIG HODEPLAGG
Hjelmen skal sitte på hodet, uansett. Et par kule briller etter personlig smak sier også mye om hvem du er. De beskytter mot støv og insekter, i tillegg til at du selvsagt ser kul ut. Men hva slags hjelm skal du ha? Forskjellen på de dyrere og rimeligere hjelmene er i nesten alle tilfeller at jo dyrere det er, jo lettere og luftigere er det. Sykler du hver dag skal du ikke være redd for å svi av et par laken på en fet hjelm. Det er grusomt varmt å sykle i tretti grader med en dårlig ventilert hjelm. Moderne aerohjelmer er populære, men er du usikker på om du trenger en, gjør du det ikke.

Stiltips: Finn en hjelm der det er lett å feste brillene. Ser profft ut, i tillegg til at det er en grei løsning i lange motbakker.

4: FESTEPUNKTET
En sko kan være laget av både lakk og lær, den kan være aldri så bra, men passer ikke toppmodellen foten din er det fordegen ræva sko. Kjøp en sko som passer, til den prisen du synes er passe. Da blir det bra. Det finnes massevis av proffer som er sponset av et skomerke, men fortsatt sykler med gamle favorittsko fra et annet merke.

Stiltips: Hvite sko er en udødelig klassiker. Kan være styr å holde rene, men du får fett med respekt om du alltid stiller med hvite sko.

5: SÅ DU IKKE FRYSER...
 En undertrøye frakter fuktigheten over til neste plagg, slik at du er så tørr som mulig nær huden. Den reduserer også friksjonen fra selebuksen over skuldrene, og hindrer gnissing på brystvortene. Enkelte syklister plages faktisk av dette. Dette er smart. Overkroppen utsettes for masse fartsvind, og dermed kulde. Og er du kald på overkroppen, blir du syk. Redaksjonsmedlemene sykler samtlige med undertrøye, og kan vanskelig se for seg et liv uten.

Stiltips: Undertrøyer av merket Outwet går for å være noe av det kulere, mens det fortsatt ikke er oppdaget av hvermansen.

6: BOKSEHANSKER
Hansker får du i alle farger og kvaliteter. Er du en surrekopp kan du kjøpe mange fint funksjonelle hansker til 49 kroner, er du en jåle med stålkontroll kan du kjøpe noen eksklusive i lær slik som på bildet. Syklister enes aldri i hva som er best. En vanlig myte er at en MÅ ha hansker med masse puter i håndflaten, men minst like mange foretrekker hansker så tynne som mulig, slik at en får bedre kontroll over styret. 

Stiltips: Lange hansker av det amerikanske merket Defeet er det som gjelder, for mange også om sommeren.

7: SMART SAK
En vindvest luner godt når det er kaldt, er fin å ha i lange utforkjøringer, og ser dessuten stilig ut. Den går også lett ned i baklommen. En vindjakke eller regnjakke blir fort både varm, klam, og blafrete når farten går opp. En vindvest derimot sitter oftest tett på kroppen, og gjør at du holder varmen når det trengs. Finnes i utallige farger og former, men sørg for at den sitter tett.

Stiltips: Svarte vindvester matcher så godt som alt som finnes av tøy.

8: STRIDSEPLET
Sokker skal en alltid bruke, og de skal være passelig lange slik som på bildet. Kjør gjerne på med friske farger. Av uforklarig årsak er det mange som sverger til korte ankelsokker, men det blir litt som å prosedere i retten iført onepiece. Unngå også dressokker, tennissokker og svarte sokker merket Nike, Lance Armstrongs varemerke.

Stiltips: Hvite sokker som går til rett under leggmuskelen er en udødelig klassiker som aldri slår feil. Nok en gang er det merket Defeet som gjelder.

9: PROBLEMLØSER
Tidlig lørdags morgen er det ofte kjølig, men du vet at temperaturen kommer til å endre seg. Men hva gjør du med jakka etter et par timer? Et par løse ermer, eller armvarmere som vi også omtaler det som, løser saken. Når solen titter frem og gradestokken når nye høyder putter du de avtagbare ermene i baklommen. Voilà!

Stiltips: Kjøp deg noen armvarmere som matcher favorittrøya. Ikke lett å få tak i, men kommer du over det dra kortet!

10: VIKTIG BESKYTTELSE
Knærne dine er ekstremt utsatt når du sykler. De tar imot kald fartsvind, og belastes konstant mens du tråkker rundt. Dårlige knær har avsluttet tusenvis av lovende sykkelkarrierer. Et par løse knevarmere, eller «løse knær» som det heter på folkemunne, er kjekt å ha. De er ikke plagsomt varme, og beskytter det utsatte leddet mot vær og vind. Om det brått skulle bli varmt tar du de av, ruller de sammen og putter det i baklommen.

Stiltips: Knevarmere skal aldri brukes uten at du bruker armvarmere. Knevarmerne fjernes altså før armvarmerne.