Alle bilder: Henrik AlpersDet er flere ting som skal klaffe for å kunne kalles et perfekt skivebremshjulsett.En ting er det rent mekaniske, vi vil ha et hjulsett det er lett å vedlikeholde, der både lager og boss tåler norsk bruk i all slags vær. Selvfølgelig må det også oppleves godt å sykle på. For hvor spennende er det egentlig å sykle rundt på karbonhjul som oppleves som en T-Ford, aldri så høy kvalitet det er på delene?LES OGSÅ: Så mye taper du på å være tung i bakkeneI denne testen tar vi for oss alt dette.Det er stor forskjell på hvordan hjulene leveres til oss. Mavic selger en komplett pakke inkludert dekk, ferdig satt opp slangeløst. Hvor lett er det å bytte en eike om noe ryker? Og hvordan får vi renset og vedlikeholdt bosset? Og kan vi merke noe til redusert luftmotstand, og er et hjul fra en anerkjent produsent bedre enn de norske husmerkene? Langt på vei de fleste skivebremssykler leveres med et rimelig hjulsett. Foreløpig er det mindre produksjon av skivebremshjul, og det blir dermed uforholdsmessig dyrt for leverandørene å utstyre sykkelen med «samme» hjulsett som felgbremsutgaven. Dette gir deg nå en kjempegod grunn til å investere i et nytt hjulsett!2018 er året der utvalget av skivebremshjul begynner å bli virkelig stort. I denne testen har vi valgt å ta for oss hjulsett mellom 7500 og 9900 kroner, mens vi i en senere utgave vil ta for oss de virkelig dyre skivebremshjulene.Hjulene i denne testen kommer med felger i både karbon og aluminium. Karbon blir et stadig vanligere materiale på skivebremshjul. Det er færre hensyn som skal tas når en lager karbonfelger til skivebremser, fordi hjulet ikke lenger har bremseflate på felgen. Felgene kan lages lettere, da en slipper å tenke på forsterkning som trengs til felgbremser.Karbon er dog et dyrere materiale enn aluminium, og derfor er det kun ett hjulsett i denne testen som er levert i karbon. Hjulsettet fra Velostrada har heller spart inn på andre deler. Det er ennå ikke vedtatt med hundre prosent sikkerhet hva som skal være standarden for skivebremser, verken blant proffene, og heller ikke blant produsentene. Dog er det rimelig sikkert at det blir skiver på 160 mm foran og bak, samt gjennomgående aksling på 142*12 mm bak, og 10 mm foran. Selv om leverandørene ikke nødvendigvis er enige, har du liten grunn til å være redd for å kjøpe feil. Nesten alle hjulsett i denne prisklassen kommer med adaptere som gjør at du kan bygge om navene mellom de ulike standardene.Zipp-hjulsettet ble eksempelvis levert til oss for vanlige hurtigkoblinger, og med i esken følger det adaptere som gjør at det passer til alt av gjennomgående akslinger. Å bytte adaptere tar bare sekunder, og gjøres uten verktøy. Vi har i dag to muligheter for festing av selve bremseskiven: 6-bolts innfestning eller låsering. Sistnevnte fester bremseskiven på samme måte som kassetten, mens 6-bolts innfesting fester skiven med seks torx-skruer.Løsningen med låsering er enklere, og er i skrivende stund det som trolig kommer til å bli standard. Med tilveksten av skivebremser har også slangeløse dekk kommet mer til sin rett. Alle hjulsettene i denne testen kan settes opp slangeløst, og skal du først kjøpe nye hjul anbefaler vi at du setter det opp slangeløst når du først er i gang. Den innvendige diameteren på selve felgen blir stadig bredere. Brede felger med slangeløse oppsett gir dekket en flatere profil, som igjen gjør at du kan kjøre lavere dekktrykk.Fordelen med dette er lavere rullemotstand, mer komfort og mindre sjanse for punkteringer.Men hvilket hjulsett velger du om du vil ha en solid oppgradering fra hjulsettet som fulgte med sykkelen? Les videre og finn din nye favoritt!