/ Strava

STRAVA-TI: GJELLERÅSEN

Mikael Schou varsler comeback som syklist hvis noen stjeler KOMen hans på Gjelleråsen.

Sist oppdatert 24. april 2017 kl 20.03
KONGEN AV GJELLERÅSEN: Mikael Schou besitter den gjeve KOMen på Gjelleråsen, her fra NC Bergen i 2011. Foto: Jon A. Waalberg.
KONGEN AV GJELLERÅSEN: Mikael Schou besitter den gjeve KOMen på Gjelleråsen, her fra NC Bergen i 2011. Foto: Jon A. Waalberg.

I artikkelserien STRAVA-TI vil vi de neste ukene ta for oss det vi mener er de ti mest prestisjefulle Strava-segmentene i Stor-Oslo.

Gjelleråsen

Segmentnavn: Gjelleråsen 

Lengde: 2,4km

Antall høydemeter: 92

Gjennomsnittlig stigning: 4

Antall forsøk: 34 445 av 4 129 ryttere

KOM: Mikael Schou, 4:38, Jul 30, 2014

QOM: Malin Johansen, 5:51, Jun 25, 2016

Her vil vi se på tall og statistikk knyttet til det aktuelle segmentet og ta en prat med rekordinnehaverne for å finne ut hva som skal til for å sette en KOM. 

Til slutt vil vi sammen med landevei.nos lesere gjøre en rangering av de ti utvalgte segmentene. I dag er det Gjelleråsen som står i fokus, mens vi forrige uke skrev om Kongsveien og Sollihøgda

Vår beskrivelse av segmentet:

Som Kongsveien er dette en relativt slak bakke, men skal du sette rekord er du følgelig nødt til å holde meget høy fart over de 2,4 kilometerne.

Stigningen er svært populær blant syklister i området rett nord for Oslo, noe som reflekteres av de 34 445 forsøkene som har blitt gjort.

Dette er imidlertid en trafikkert strekning, så styr unna rushen om du vil unngå forstyrrende elementer. Parallelt med bakken går det en sykkelvei, hvor asfalten er ny og fin, men veien er trolig det beste valget om du går for rekord.

Mikael Schou er mannen som har KOMen i sin besittelse. Den tidligere Team Ringeriks-Kraft-rytteren satte rekorden etter å ha lagt opp landeveissatsningen, i en periode hvor han i stedet satset på terrengsykling og lagtemposykling. Slik forklarer Mikael hvordan du setter KOM på Gjelleråsen.

- Først kan man jo begynne med en aktiv karriere på 5 år på nasjonalt nivå. Det er nok ikke akkurat noen ulempe.

- Dagen jeg satte rekorden var jeg ute på min vanlige 2,5 times treningsrunde og følte at ting var skikkelig kjipt. Det hadde vært motvind hele veien og jeg hata rett og slett skikkelig.

- Plutselig fikk jeg litt medvind på slutten av turen ved Gjelleråsen, som er bakken jeg har avsluttet nesten alle økter med som aktiv.

- Jeg tenkte at nå bare gir jeg skikkelig gass for moro skyld. Underveis føltes det utrolig tungt og jeg trodde jeg hadde punktert, men tiden ble jo bra.

Gitt bakkens slake profil trekker Schou frem tempostyrke som et viktig våpen om du jakter denne KOMen, selv hadde han nemlig sin styrke som temporytter da han var aktiv.

- Jeg vil nesten si at du må være temposyklist, eller i alle fall tenke som en. Her må man bare koble ut hjernen og glemme alt annet enn å kjøre fort.

- Lav frekvens, tunge gir og høy watt var resten av min oppskrift på KOM.

Både Kristoffer Skjerping og en rekke andre, sterke ryttere har forsøkt å frata Mikael KOMen, men foreløpig uten å lykkes. Den nåværende rekordmannen mener likevel at tiden hans på ingen måte er uslåelig.

- Selvfølgelig er det mulig å slå den, jeg har et par kollegaer som har sagt i flere år at det er en enkel sak å ta den på terrengsykkel, men jeg har fremdeles ikke sett dem gjøre det.

- Det er nok det Strava-segmentet som står meg aller nærest, så det er veldig kult at jeg har det.

Om noen skulle sette ny bestetid trenger de imidlertid ikke å frykte Mikael, selv om han bor rett ved, i alle fall ikke med det første. Han har nemlig solgt sykkelen, og er i dag sportsdirektør for Glåmdal SK sitt sterke juniorlag.

- Hvis noen kommer og tar KOMen så er jeg helt sjanseløs med den formen jeg er i nå. Kanskje det hadde fått meg til å gjøre comeback, det skal du faktisk ikke se bortifra. Bare det kan ene og alene være nok til å få meg på en sykkel igjen. 

Publisert 24. april 2017 kl 20.03
Sist oppdatert 24. april 2017 kl 20.03
annonse
Relaterte artikler
annonse

Landevei.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen Vesteng | Journalist: Knut Andreas Lone | Journalist: Henrik Alpers |

Tips oss: Send mail her!

Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen