/ Sykler

RAMMEVILKÅR

Det er ingen spøk å være kort når en skal skaffe seg et standsmessig kjøretøy. Er en i tillegg breiskuldra som en hoggorm kan det by på ytterlige utfordringer.

Sist oppdatert 2. oktober 2014 kl 07.07
RAMME ALVOR: Vinkler og rammegeometri er viktigere enn selve rammestørrelsen i cm. Foto: Creative Commons Glory Cycles
RAMME ALVOR: Vinkler og rammegeometri er viktigere enn selve rammestørrelsen i cm. Foto: Creative Commons Glory Cycles

Men det er ikke umulig. Det krever bare mye mer hjemmearbeid før en stikker til en godt kvalifisert forhandler. Landevei tok en prat med sykkeltilpasser Russell Stevenson i Seattle for å rydde opp i terminologien og finne fram i ramme-jungelen. Den tidligere proffsyklisten har 23 års erfaring både med og uten startnummer. 

For det første bør en ha klart for seg sin egen anatomi, og høyde over havet er bare en del av det. Har du korte bein og lang overkropp? Lange bein og kort overkropp? Lange armer? Alt dette vil påvirke hvilken rammegeometri som passer best.

Feil sittestilling kan føre til både skader og ubehag. En utstrakt sittestilling er mer aerodynamisk, men alt med måte. Må en strekke seg for langt for å nå fram til styret, gir det ofte nakkeplager, vondt i ryggen og overbelastning på håndledd og hender. Men blir overrøret for kort kan det gi feil vektdistribusjon på sykkelen.

Ramme alvor
Tidligere ble rammestørrelsen på sykler målt i hvor langt røret fra kranken til setepinnen er.

– De fleste produsentene tilbyr mellom fem og ni standard størrelser fra rundt 48cm til 62cm, som regel i 2cm-intervaller, og noen går helt ned i 44cm eller 46cm, forklarer Stevenson.

Men avstanden fra styret til setet er mye mer interessant enn avstanden fra kranken til setepinnen. Og det er ikke så enkelt som å måle lengden på overrøret. Den reelle avstanden fra styret til setet vil nemlig endre seg avhengig av om overrøret er helt horisontalt eller skrår nedover.

Et overrør som skrår nedover fra styret mot setepinnen har kortere reell distanse fra styret til setet enn en sykkel med helt horisontalt overrør. Slik geometri kalles også kompakt, og gir en mer aggressiv sykkel ettersom baktriangelet også blir mindre, og hele sykkelen blir noe stivere og mer responsiv enn en med tradisjonell geometri der overrøret er i vater.

Så er det slik at ulike produsenter har ord på seg for å lage sykler med lenger eller kortere reell distanse fra styret til setet. Her gjelder det å prøve seg fram og finne det som føles mest komfortabelt, men det finnes noen insider-tips.

Små jenter,store utfordringer
Jenter har litt andre proporsjoner enn gutta gitt samme kroppslengde. Jentene er generelt kortere i overkroppen og ofte kortere armer, men har gjerne lengre ben. Derfor trives de gjerne bedre med litt kortere overrør for samme lengde seterør og litt høyere styre, slik at de ikke må strekke seg for langt for å nå fram til styret.

Stadig flere produsenter tar hensyn til og lager egne damegeometrier: rammer som har nettopp kortere overrør, men samtidig gir nok bakkeklaring for lengre ben. Videre vil slike jenterammer ofte ha brattere setevinkler og kortere styrestem. Disse rammene kan være en god hjelp, spesielt for jenter som ikke når helt opp til gjennomsnittshøyden i befolkningen.

– Det er ikke mange årene siden damesykler rett og slett var små herresykler med rosa lakk, sier Stevenson, og forklarer at det ligger mye produktutvikling bak de gode rammene.

– Det er et integrert prosjekt. Skal du bygge gode sykler med kortere totallengde mellom setet og styret, må du for eksempel også korte ned akselavstanden slik at du ikke ødelegger vektdistribusjonen på sykkelen, forklarer han.

Stevenson trekker fram Liv-serien fra Giant samt Specialized, Trek og Orbea som gode eksempler på produsenter som har lagt store ressurser i å utvikle jentesykler som er helt på høyden.

Viktig å prøve seg fram
Andre produsenter satser heller på å lage små rammer med standard geometri, men kompenserer med å sette på jente-vennlige komponenter, slik som kortere krankarmer, smalere styre, kortere styrestem og flere shims slik at styret blir litt høyere.

– Det kan fungere for noen, men det er viktig å prøve seg fram og se hva som føles best, sier Stevenson, og understreker at alle er forskjellige.

Følg med på neste del: komponenter, tilpassing og finjusteringer for små syklister. 

Publisert 2. oktober 2014 kl 07.08
Sist oppdatert 2. oktober 2014 kl 07.07
annonse
Relaterte artikler
annonse

Landevei.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen Vesteng | Journalist: Knut Andreas Lone | Journalist: Henrik Alpers |

Tips oss: Send mail her!

Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen