Kjøper du en racersykkel til over 15000 kroner kan du gjøre et svært godt kjøp. Du kan få både karbonramme og skivebremser. Selv om eksklusive karbonhjul eller elektroniske gir er enda en prisklasse opp - her er det mye bra.
Lenke til hver av syklene finner du nederst i saken
Testvinneren i denne testen er klar i våre øyne. Den er klar for både raske fellesstartritt og har mulighet for lange turer på all slags underlag. Den ene egenskapen trenger absolutt ikke utelukke andre.
Foran denne testen stilte vi et par krav til syklene vi ønsket å teste. Vi ville ha sykler med hydraulisk skivebremser og vi ville at syklene skulle være laget med tanke på trening, tur og rittsykling på asfalt. Syklene i denne testen kan brukes med 32 mm brede dekk for de dagene der du ønsker ekstra komfort, grep og punkteringssikkerhet.
Det betyr at de fint kan brukes på grus, men ønsker du en rendyrket gravel bike anbefaler vi at du leser denne testen.
Skivebremser er for det meste vedlikeholdsfrie og selvjusterende. Bremseklosser kan vare en hel sesong. Hydrauliske bremser er ikke vanskeligere å ha med å gjøre enn mekaniske, men vedlikeholdet og eventuelle reparasjoner må utføres med andre verktøy, og bremsevæske eller -olje, snarere enn unbrakonøkler og stålvaiere.
I testen her har vi to sykler med karbonrammer og to sykler med rammer i aluminium. To av syklene kommer med tidelt girsystem, to har mer moderne og dyrere 11-delt.
Syklene i testen har litt forskjellig spisskompetanse. Du må selv avgjøre og vurdere hva som er viktig for deg og din sykling. Ønsker du en real rittsykkel, eller en komfortabel langtursykkel?
Her er fire modeller som representerer hver sin ende av skalaen.