Er du på utkikk etter en landeveissykkel til trening og lange turer over høye fjell og gjennom dype daler, kan det fort hende at du egentlig bør ha en grusracer.
Grusracere - som også kalles blandeveissykler eller gravelsykler - er vesentlig mer allsidige enn den klassiske landeveissykkelen. De har plass til bredere dekk, og har geometri og egenskaper som både gir kontroll på grusvei og effektivitet på asfalten.
Denne kategorien sykler kom på plass takket være utviklingen av skivebremser til landeveissykler. Med skivebremser kan de fleste landeveissykler enkelt akseptere en del bredere dekk. Mange av grusracerne på markedet i dag ville vi kalt komfortracere for kun få år siden. Sittestillingen er noe mer oppreist enn på de mest kompromissløse rittracerne.
Vi testet flere andre sykler i denne kategorien tidligere og vi blir alltid overbevist om at disse syklene kan fungere til det aller meste. De kan til og med være like raske som moderne aerosykler på landeveien.
Ønsker du å kun ha én sykkel med bukkestyre i boden, og samtidig ønsker å sykle både fellestreninger med sykkelklubben, et og annet turritt, samt utforskende og utfordrende grusturer, bør du se på en sykkel i kategorien testet her.
Syklene i denne kategorien kan spisses mot landeveissykling ved å montere smale (28, eller 32 mm) dekk, eller de kan settes opp for grus- og tursykling med 40 mm knastedekk, skjermer og bikepacking-vesker.
Mens det er fort gjort å skifte dekk avhengig av bruken vil du i større grad måtte akseptere den utvekslingen sykkelen kommer med. Ønsker du hovedsaklig å sykle raske turer på asfalt bør du velge krank med 48 eller 50 tenner på storeklinga. Skal du hovedsaklig sykle grus kan det være smart med et lett krabbegir. Prioriter derfor gjerne en minsteklinge på kranken på 30-32 tenner.
Slik har vi testet
Alle syklene har blitt syklet i en variert testrunde bestående av både asfalt og grus, klatringer, utforkjøringer og flate partier. Alle syklene har blitt satt opp så optimalt for testsyklisten på 184cm/74 kilo som mulig, med 50 psi/3,5 bar i grusdekkene og 55 psi/4 bar i de smalere dekkene på Giant-sykkelen.
Alle syklene har blitt veid av oss på samme vekt, uten pedaler. Syklene har blitt testet slik de kom levert til oss fra importøren og levert tilbake etter endt testing.