TEST: FIXITSTICKS

Lommeverktøy som fungerer like bra som verkstedsutstyr.

Sist oppdatert 19. mars 2015 kl 12.30
OBLIGATORISK: T-nøkler har eksistert på verksteder lenge, men å ta disse verktøyene med på tur har dog ikke vært særlig attraktivt, før nå.
OBLIGATORISK: T-nøkler har eksistert på verksteder lenge, men å ta disse verktøyene med på tur har dog ikke vært særlig attraktivt, før nå.

Fixitsticks
Pris: 299 kroner 
Vekt: 121 gram
Importør: JBS Sport
BRA: Befriende enkelt patent som gir bedre nytte enn selv de beste miniverktøyene
MINDRE BRA: Kan være litt vanskelig å finne en kjedekutter som matcher

Passer for: Alle som bruker verktøy på tur

 I april kommer FixItSticks med en kraftigere veske, mer praktisk enn plastikklommen testutgaven kom med. Prisen vil da gå opp til veiledende 349 kroner.

Folkefinansiering, eller crowdfunding, som det er bedre kjent under, har hjulpet mange til å lefle med gründeregenskapene sine. Kanskje ikke alltid en like god idé, men i Brian Davis’ tilfelle er vi glade det gikk veien.

Dette er mannen bak FixItSticks, et enkelt patent designet med tanke på sykling. Multiverktøy er praktiske, men plundrete i bruk. Å gjøre langdrygt arbeid med et multiverktøy er som regel like gledesspredende som å skjære seigt brød med en lommekniv.

Her kommer T-nøkler inn i bildet, siden de er lette å justere kraften med, samt er kvikkere og lettere å jobbe med rundt på sykkelen. Men å ta med slike på tur blir kronglete, enten fordi du må ta med fire-fem som et minimum, eller de er for store eller for tunge. Fine verktøy på verkstedet, altså.

Men amerikanske Brian Davis tok for seg en enkel T-nøkkel, ikke ulik en du kan kjøpe på Biltema, og så på hvordan den kunne gjøres mer fleksibel og lettere å bære med seg. Med noen tusen dollar fra internettvenner fikk han gått fra spinkle prototyper til solide produksjonsversjoner. Som nå lar seg kjøpe i Norge.

FixItSticks kommer i tre versjoner, den letteste er en aluminiumsversjon med faste bits. 55 gram er lett, men da må du også kjøpe nytt verktøy om du ødelegger eller sliter bitsene.

Vi har testet de to storebrødrene, Replacables, som på 115 gram ikke er altfor tung. Denne lar seg demontere og kan skifte bits lett som en plett. Vi har også testet T-Way, som er verkstedsversjonen. Det betyr høyere vekt, og en fast T-form. Selvfølgelig også med utskiftbare bits, holdt fast med magnet.

Begge kommer med et sett bits, syv stykker, liggende i et gjennomsiktig plastrør. Dette er selvfølgelig samme standard og størrelse som bitsene du bruker i drillene din, og så fort du vet hvilke bits du trenger, er det bare å strippe ned til de nødvendige. Blir de slitt, er det bare å kjøpe nye, eller ta ut av verktøyskrinet ditt.

T-Way har vi brukt på verkstedet til stor arbeidsglede forsåvidt, men i sammenlikning med for eksempel Park Tools P-nøkler finner den motstand. Ergonomisk er den ikke like behagelig, men vi strekker oss allikevel etter den ofte, siden den tilbyr tre størrelser unbrako, skrutrekker eller torx heller enn den ene fra Park Tools.

Å skifte stem er eksempel på noe som på flere av syklene våre krever to størrelser unbrako. Det samme gjelder for å justere setehøyde og setevinkel. Vi snakker om små detaljer, og arbeidsflyten på privatverkstedet blir ikke nevneverdig raskere med en T-Way. Men det er altså et greit verktøy å ha i skuffen eller på veggen.

Det som derimot har gjort en stor forskjell, er Replacables. Denne har for undertegnede erstattet multiverktøyene på alle turer siden den ble tatt i bruk.

Sammen med en liten kjedekutter på 60 gram veier denne kombinasjonen bare tre-fire gram mer enn favorittmultiverktøyet som har blitt brukt de siste sesongene, uten at vi har gått glipp av et eneste verktøy som kan brukes på syklene våre.

Vekten er lav, og bruken er vesentlig mer komfortabel enn det til sammenlikning raklete multiverktøyet, som gjerne kollapser seg selv til feil tid, eller simpelthen ikke når frem til bolten det skal stramme.

Liker du å justere ting underveis, eller er feltets rullende mekaniker er dette helt klart verdt å kjøpe inn!

Publisert 19. mars 2015 kl 12.30
Sist oppdatert 19. mars 2015 kl 12.30
annonse
Relaterte artikler
annonse

Landevei.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen Vesteng | Journalist: Knut Andreas Lone | Journalist: Henrik Alpers |

Tips oss: Send mail her!

Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen