Historien om klesmerket Zu4r har potensiale til å bli en klisjéhistorie om to grundere fra et lite sted i Norge. Arctic Race of Norway startet som en ide og ble raskt en realitet, hvorfor skulle ikke et klesmerke fra Gratangen også kunne bli det?LES OGSÅ: Hurumrunden er en av de best langturene i Oslo-områdetTanken om å lage de beste produktene startet en gang i 2015, og i sin iver etter å nå et stort verdensmarked har de nå en popup-butikk i Oslo frem til 1. juni, i Tollbugata 11, ved siden av Pascal konditori. Der er de før de skal ha en popup-butikk i Barcelona senere i år.LES OGSÅ: Vi har testet seks grusracere fra Specialied, Trek, Merida, Rondo, Whyte og ScottAmbisjonene er altså større enn den gjengse østlendings kjennskap til merket. For hvem er Zu4r, og hvordan uttaler en det? POMPEL OG PILT: Zu4r drives til daglig av grunderne Kenneth Jensvold Markussen (t.v) og Christen Eide-Hermansen. IDEEN KOM I 2015Under et sykkelløp i 2015 slet Kenneth Jensvold Markussen med å få tak i det han hadde på lomma, og mente at det måtte da være mulig å lage bedre sykkeltøy enn det han hadde på seg akkurat nå?Ideen ble raskt til handling, og i 2016 ble selskapet formelt startet. Christen Eide-Hermansen var den andre som ble med fra starten, der de første plaggene ble utformet hjemme på en symaskin, og selskapet ble driftet med minste mulige aksjekapital. Derfra levde foretaket fra hånd til munn, navnet var hele tiden «Suffer».Målsetningen har hele tiden vært det samme, å lage og selge sykkeltøy av høy kvalitet. Prisen på produktene skal være underordnet, kvalitetsparameteret skal være det rådende.Med tiden ble det etterhvert nødvendig å tydeliggjøre identiteten, og logen fikk navnet «Zu4r», som i Suffer. 4-tallet ble til, som en hyllest til sone 4. GOD HJELP: August Jensen har hjulpet Zu4r i produktutviklingen helt fra starten, sammen med blant annet Martine Fon.  TUNGE INVESTORERZu4r har vært gode til å hente ut kapital og engasjement lokalt. Siden oppstarten har flere tunge investorer gått inn i selskapet, og en emisjon har nylig sikret dem to millioner kroner hovedsakelig fra havbruksnæringen.Innovasjon Norge har også gått inn med betydelige midler, etter først å ha vært avvisende til prosjektet. TETT SNITT: Tøyet til Zu4r er laget for aktiv sykling, med tett snitt. HVORDAN ER KLÆRNE?Det aller mest spennende er selvsagt hvordan plaggene fungerer?Selskapet er foreløpig ungt, og har hatt en bratt læringskurve. Vi har kun testet en bukse fra dem så langt, ved navn Icon Bib, til 1249. Buksen sto seg godt mot mer meritterte navn, med mindre detaljer å endre på.I dag har Zu4r 70 plagg i kolleksjonen, som også omfatter langrenn, terreng- og løpetøy. De sistnevnte kategoriene er foreløpig under utvikling, der dato for lansering vil slippes senere.  I tillegg leverer de tøy til klubbtøy til flere sykkelklubberVi vil få flere plagg på test i vårsesongen, fra både nye og gamle kolleksjoner.Inntil videre gjør du opp din egen mening på zu4r.no, eller besøker butikken i Oslo.