– Jeg er nesten tilbake der jeg var da jeg startet i Team Sparebanken Sør for fire år siden. Alt er nytt, og jeg må bare ta til meg alt jeg kan få av lærdom fremover. Jeg skal være ydmyk og lojal ovenfor laget og vise meg verdt tilliten jeg har fått fra Lotto Soudal, sier Carl Fredrik Hagen.

GUIDE: Slik pakker du sykkelen i eske når du skal reise.

Kjørestyrken og evnen til å ta seg fullstendig ut var upåklagelig, men hvordan en skulle vinne landeveisritt satt ikke helt i fingerspissene. På dette tidspunktet gikk diskusjonen i redaksjonen om han ville rekke å bli proff før han blir for gammel. Det var rasjonelle argumenter mot, men også gode argumenter for. Enige ble vi aldri, og med tiden syntes vi det så mørkt ut.

Høsten 2017 har Carl Fredrik Hagen vunnet en etappe i Tour Alsace og utviklet ferdighetene som klatrer. Men til tross for overbevisende kjøring og gode prestasjoner gjennom hele året får han ikke proffontrakt. Hagen, som startet sent med sykling, er presset på tid om han fortsatt skal oppnå drømmen.

Ett år er gått, og i dag er som alle vet situasjonen snudd på hodet.

– Det tar litt tid å skjønne at jeg skal sykle i WorldTouren neste år, men jeg står inne for det jeg sa i fjor. Det er fremdeles veldig tøft å bli proff som kontinentalrytter, spesielt som nordmann. Men til forskjell fra fjoråret, falt det noen få brikker på plass i 2018. Jeg hadde stang inn med sammenlagtseieren i Tour du Jura i april, jeg var i bra form i Tour du Finistère, og jeg fikk en god siste-etappe i Tour of Norway. Så gjorde Mattia Galli en god jobb også, påpeker 27-åringen.

NORGES FLOTTESTE: Runden rundt Lysefjorden

Agenten fra Sveits har vært i kontakt med Hagen siden mai. I juli reiser Galli til Tour de France og møter lagledelsen til Lotto Soudal under hviledagen i Pyreneene. Det belgiske laget vil forhøre seg om sloveneren Primož Roglič, men Galli leder samtalen over til en annen rytter med lignende profil. Galli snakker om en syklist fra Norge som ikke har syklet så lenge, i likhet med Roglic, men har en allsidig bakgrunn fra langrenn og løping.

DISKUTER: Delta gratis på vårt diskusjonsforum

– Lotto var interessert, og trenerne i laget ville ha innsikt i treningsdagboka mi. De så på antall timer og kontinuitet i treningen i løpet av et år, og mente at jeg har et potensiale når det gjelder etappeløp siden jeg tåler store mengder belastning. Samtidig er jeg ingen rendyrket klatrer som bare trives i lange stigninger, men har et bredere repertoar av ferdigheter jeg kan spille på. Jeg kan kjøre bra i korte bakker også, og egner meg til generelt harde ritt, forteller Hagen.

Med dette passer nordmannens profil inn i det tradisjonsbevisste sykkellaget, som først og fremst satser på tøffe endagsløp og mindre etapperitt. Erkebelgiske Lotto Soudal står for en annen sykkefilosofi enn de typiske treukerslagene.

– Lotto kjører sykkelritt på en offensiv måte. De er ikke som Team Sky eller Movistar, som stiller med sammenlagtfavoritter i de største løpene og derfor må kontrollere feltet, de går heller i brudd. Det er et lag med mange unge ryttere, som kan lære av hverandre, sier han.

Lotto Soudal har i flere sesonger forynget stallen. Etablerte ryttere som André Greipel har måttet vike for unge talenter fra Lottos eget farmerlag, eller syklister med stort potensiale som kommer utenfra. Hagen inngår i et kollektiv av ryttere som får lov til å utvikle seg først, før de blir målt på plasseringer i ritt.


– Laget forventer at jeg har progresjon, men på signeringsmøtet var de tydelige på at jeg ikke har press på meg i forhold til resultater. Det er ikke plasseringer jeg jakter til neste år, men prestasjoner som får meg videre i utviklingen. Dette er ikke minst en mental omstilling, i og med at jeg så langt har vært vant til å måtte kjøre for resultater og det å få flest mulig UCI-poeng, forklarer Hagen.

Selv om en proffkontrakt er et solid bevis på at du holder følge med proffene, var det under årets svært kuperte VM i Innsbruck at Hagen virkelig forstod hvor god han er. Løypa er regnet for å være en av de hardeste i moderne tider, evig langt unna det vi så i Qatar og Bergen.

– Jeg skjønte veldig tidlig at dette kunne bli en bra dag på sykkelen. Selv om det ble kjørt hardt hele veien, lå jeg alltid godt plassert og fikk en forholdvis billig reise. Når det ble angrep på den nest siste runden, satt jeg blant de fremste rytterne i feltet. Jeg følte meg sterk, forteller Hagen om VM-debuten.

Etter 230 kilometer satt den daværende kontinentalrytteren fortsatt i gruppen med verdens beste klatrere. Men plutselig sakket han akterut og stoppet opp.

Punktering.

Følgebilen var langt unna, og selv om han trolig ikke hadde tatt gull, var VM-løpet over.


– Punkteringen var selvfølgelig kjip, men den fikk jeg ikke gjort noe med. Mye verre var dog beina etterpå, jeg hadde stått stille i sikkert tjue sekunder. Når du har holdt det gående i seks og en halv time, er du avhengig av at alt flyter. Jeg prøvde å hente feltet, men fant fort ut at det var nytteløst. Likevel ville jeg avslutte VM med stil og kjørte alt jeg maktet til mål, sier han.

Hagen har på dette tidspunktet syklet både lenger og flere høydemeter enn i noe annet ritt tidligere, men fremdeles venter helvetes-bakken «Höttinger Höll», et uoverkommelig hinder for de fleste av rytterne i VM. Til slutt måtte han gå.

– Halvveis i bakken fikk jeg kramper, og jeg klarte ikke lenger å få beina til å gå rundt. Jeg måtte gå resten av bakken. Selv om det ikke var noe resultat å snakke om, føler jeg at prestasjon underveis var bra. Det viktigste var at jeg i VM fikk bekreftet at jeg har nivået inne, det er godt å vite foran min første sesong som proffsyklist, sier han.

PS: Hagen sykler i Lotto-tøy først fra 01.01.2019, men er allerede observert under sykkeltilpasning på sitt nye merke, Ridley.