1. desember debuterte Truls Haugseth i masters-VM i kross i Belgia med 20. plass. – Nivået i VM er mye råere enn noe jeg har syklet før, sier Haugseth, som hadde håpet å komme lenger opp på resultatlista. Les også: – Nivået i VM er mye råere enn noe jeg har syklet før Nå er Haugseth allerede i gang med å legge grunnlaget for revansj neste sesong, for å bygge videre på rundbaneformen og utvide rittrepertoaret i andre grener. – Jeg har begynt å plotte inn ritt på kalenderen for 2019-sesongen. Da har jeg også lyst til å prøve meg i enduro. Det tror jeg kan gi meg sjansen til å dyrke interessen rundt stisykling på en annen måte enn jeg får med rundbane. Som småbarnspappa med fulltidsjobb kjenner Haugseth stadig på tidsklemma. Derfor blir det stadig rullesykling etter barnas leggetid. – Nå har jeg investert i en brukt spinningsykkel som jeg bruker til inneøkter. Den er stillegående nok til at jeg kan sykle på den etter at jeg har lagt barna. Når jeg har begrenset med tid må det være effektivt, så favorittøktene mine er intervallbaserte. Dessuten ser jeg at jeg må jobbe med styrke. Det var helt tydelig på VM i Belgia. Så derfor har jeg også gått tilbake til å kjøre litt styrketråkkøkter der jeg fokuserer på å bygge styrke og forbedre tråkkteknikken. Les også: Test av CycleOps H2 smartrulleDette er en del av en romjulsserie om rulleøktfavoritter. Følg med videre! Les også: Sondre Linstad-Hurum Anna Stray RongveHva er økta? – Jeg er veldig glad i steady-state-drag. En økt jeg kjører mye er 2 x 25-minutters drag med en kort pause mellom, der hvert av dragene har litt ulik fokus. På det ene draget kjører jeg litt varierende intensitet men med fokus på puls. På det andre draget fokuserer jeg på styrketråkk med mye motstand. Da passer jeg også på at jeg varierer motstanden underveis i draget, slik at jeg må litt opp og stå innimellom, at jeg legger inn noen fartsøkninger og spurter på tung motstand. Samtidig prøver jeg å visualisere rittsituasjoner mens jeg holder på, slik at økta simulerer utendørstrening best mulig.  Hvorfor liker du den? – Med høy intensitet og varierende belastning er det lett å simulere slik det er å sykle ute. Det liker jeg. Dessuten er det effektivt og lett å gjennomføre for en som sitter i tidsklemma. Hva er det spesifikke treningsutbyttet fra en slik økt? – Denne økta simulerer høy intensitet og varierende belastning slik det er når du er ute på ritt. Når du sykler 2 x 25 minutter så blir det totalt samme lengde på høy belastning som i de konkurransene jeg sykler. Så da skal jeg være mest mulig klar når sesongen starter med Fiskum-rittene i slutten av april. Hvor lang tid tar den? – Cirka en time og ti minutter, inkludert 10-12 minutter oppvarming og litt kortere nedkjøring. Hvor ofte kjører du den? – En gang i uka, noen ganger to. Finnes det måter å variere denne økta på? – Ja. Det hender jeg kjører 4 x 13-17 minutter i stedet. Det kjøres på høy intensitet hele veien, og med innlagte elementer som fartsøkning og styrkespurter. Pausene mellom dragene styres av belastningen og dagsformen. Føler jeg meg bra, blir pausene kortere. Dette blir en litt annen økt og annen type belastning, og er noe jeg som regel kjører litt nærmere sesongstart.  Hva slags rulle har du, og hva liker du med den? – Jeg har akkurat kjøpt meg en godt brukt spinningsykkel. Den er stillegående og fin til mitt bruk. Sykler du med noen form for underholdning?– Det er for det meste bare meg og mitt eget hode. Men hvis jeg sykler en styrketråkk-økt, så hender det jeg setter på en iPad med en film eller serie gående i bakgrunnen. Ellers er det bare musikk.    FAKTA Dette er økta: 2x25 minutter steady-state drag Tidsforbruk: En time og ti minutter, pluss/minus Treningsutbytte: Øker kapasiteten og evnen til å holde intensiteten gjennom konkurransetida Hvor ofte: En gang i uka, noen ganger toVariasjoner: Endre lengden og antall drag