– En ordentlig langtur der jeg kan utforske nye veier, er vel den treningsøkta som jeg liker aller best. Men i rittsesongen er det ikke alltid like lett å finne så mye tid til skikkelige langturer i helgene, og det å få tid til flere langturer er noe jeg alltid gleder meg til når rittsesongen avsluttes i september. I oktober koser jeg meg med langturer i helgene så ofte jeg har tid. Målet for resten av sesongen er å finne tid til å trene, vedlikeholde eller forbedre formen, og å ha det gøy på trening, sier Johan Noraker Nossen, som ikke setter vekk sykkelen selv om løvet faller. – Det funker stort sett fint med ganske lange turer om vinteren så lenge det ikke er altfor mange minusgrader. Men jeg prøver ikke lenger å ta noen sjanser når det er fare for is. Da bytter jeg fort til kross-sykkel med piggdekk.  Men Follorytteren som ble nummer to både på Oslo-Lærdal og Tyrifjorden Rundt, passer på å ha næring nok på lomma og detaljene på stell når han legger ut på langtur. Dette er en artikkel i serien «På lomma», der ulike syklister deler erfaringer om hva de har med seg på langtur. LES OGSÅ:Asbjørn Slagtern Fjellvåg: Mett og selvhjulpen Ken-Levi Eikeland: Fyller fiskepulver på flaska Knut Sande: Pelotonens største sadeltaske Sondre Svensli: To ess i baklomma på langtur Monica Storhaug: Null verktøy – masse godteri  Frode Jermstad: Jermstad styrer unna sukker   Christian Askildsen: Derfor har Eskildsen ekstra dekk under setetJanne Smauget: Smauget sverger til solbærsaftKetil Tærum: – Du må spare på kreftene overalt hvor du kanJonas Orset: Miljøsyklisten som digger bensinstasjonerElise Marie Olsen: – Grovbrød med Nugatti funker alltidSilje Mathisen: Mathisen har lommene fulleFredrik Lorentzen Henne: Sykler med vindvest og løse ermer på magen Reidar Borgersen: – Magen er trenbarKjetil Johansen Amundrud: – Ferdig-barer og sportsdrikk blir det nok av på ritt Amalie Lutro: – Jeg har ikke gått på noen næringssmell ennåKristian Aasvold: – Det går veldig mye i brødskiverBente Rossing: – Jeg fylte på med mat hele veienLars Blesvik: Vann og vingummi gjør susenErik Nordsæter Resell: Rosiner, Nugatti og honningChristian Foyn: – Lommematen må puttes i lommaDaniel Ingebo: – Jeg er ikke helt grønn på kjøkkenet Hva har du med deg av mat på langtur?– På langturer har jeg ofte med meg ganske mye mat. Det går mye i energibarer, rett og slett fordi det er enkleste måten å få plass til nok mat på. Det hender at folk lurer på hva jeg driver med når jeg dukker opp med 15-20 energibarer på langtur, men hvis jeg skal gjøre en brå økning i lengden på langturene, føler jeg at nok karbohydrater er veldig viktig. Man får fortsatt trent opp fettforbrenningen ganske bra selv om man tilfører mye karbohydrater underveis, og det er uansett andre effekter enn bare økt fettforbrenning jeg også vil oppnå ved de skikkelig lange turene. Jeg har opplevd å gå skikkelig tom på en del langturer, og derfor tar jeg som regel med 3-4 barer mer enn det jeg tror at jeg kommer til å trenge. Mange av langturene blir lenger enn planlagt, og ganske ofte får jeg bruk for all maten jeg har tatt med.  Hva har du med deg på sykkelflaskene?– Jeg sykler stort sett bare med vann på flaskene med salttabletter oppi. På langturer får jeg all ekstra energi fra energibarene, som ikke gir like rask blodsukkerøkning som energidrikk og gel.Saken fortsetter under MAT NOK: Johan Noraker Nossen har gjerne med seg 15-20 energibarer på langtur, men på flaskene er det bare saltvann.Hva har du med deg av klær og utstyr på langtur?– Bankkort og telefon er en grei sikkerhet å ha med seg. Musikk må jeg ha lett tilgjengelig, hvis jeg blir syklende alene i starten eller slutten av turen, men jeg alltid bare lyd på ett øre utendørs. Jeg hater å fryse og kler meg som regel ganske godt på trening. Komfort er viktigere enn aerodynamikk på trening. I tillegg til at jeg som regel velger god bekledning i utgangspunktet, har jeg ofte med meg ekstra klær slik som en lett regnjakke, vest og løse armer i tilfelle jeg har feilberegnet, eller hvis det skulle komme et væromslag. Det verste jeg vet er å dra ut på 8-timers langtur og merke etter en time at jeg har bommet på bekledningen, da er det bedre å ha med seg litt ekstra klær.Hva har du med deg av utstyr og verktøy på langtur?– Jeg liker å ha med meg nok utstyr til at jeg kommer meg trygt hjem fra sykkeltur. Nå bruker jeg fjorårets rittsykkel til trening og kan dermed ha en del utstyr permanent påmontert, uten at jeg trenger å gjøre om på alt før ritt.Før syklet jeg alltid rundt med en veldig stor sadelveske for å få plass til alt mulig som jeg skulle ha med. Nå har jeg byttet til en mindre sadelveske, men jeg har i tillegg feste på en overrørsveske for å få ekstra plass på sykkelen som jeg trener med. Verktøy gidder jeg ikke å ha i lomma, for der må jeg ha plass til mat og klær. Som de fleste sikkert har skjønt, er jeg ikke så veldig opptatt av at sykkelen skal se så kul ut på trening.Men hva har du oppi disse taskene?– Jeg har med meg ekstra lader til telefonen. Første prioritet er å alltid kunne ringe til noen hvis det skulle oppstå store problemer. Jeg har med dekkspaker, minipumpe og to slanger. Jeg har opplevd å punktere to ganger på langturer der jeg bare har hatt med en slange, og det synes jeg ikke var så kult. Jeg forstår ikke at noen tar sjansen på å legge ut på tur uten å ha utstyr for å kunne komme seg hjem ved punktering. Jeg har delt ut slanger og lånt bort pumpe til syklister som står i grøfta med en punktering som de ikke klarer å fikse selv ganske mange ganger i år.Gasspatroner har jeg dårlig erfaring med. Jeg har ofte klart å blåse lufta rett ut av dem, og da er jeg like langt. En liten minipumpe tar litt tid å bruke, men den funker alltid. Saken fortsetter under VELUTSTYRT: Johan Noraker Nossen har alltid med seg det nødvendigste i sadeltasken- dekkspak, slanger, pumpe og mobillader, samt lys både foran og bak på sykkelenHar du et profftips helt på tampen?– Jeg har to. Mitt viktigste tips er å ikke ha for store ambisjoner. Syklingen er bare en hobby. Jeg var tidligere veldig seriøs langrennsløper frem til første året som senior. Jeg hadde da ganske store ambisjoner, men endte ofte med å bli skuffet når jeg ikke klarte å oppnå de resultatene jeg satte meg. Nå som jeg er i full jobb, skal ta hensyn til en veldig snill og samarbeidsvillig kone, og blir far til en liten jente i februar, er det ganske viktig at jeg justerer inn ambisjonsnivået deretter. Jeg prøver hvert fall å fortelle meg selv at syklingen bare er en hobby. Som idrettsutøver kan man ha mange opp- og nedturer. Man kan være i kjempeform og miste en halv sesong pga en plutselig skade. Hvis man er tålmodig og ikke gir opp kommer til slutt resultatene når man minst venter det.Hva er det andre tipset? – Det andre tipset er lys. Jeg sykler alltid med lys når jeg trener, både sommer og vinter. Dette synes jeg er en stor ekstra sikkerhet, og jeg merker at bilene legger bedre merke til meg og tar mer hensyn. Det ser kanskje ikke så tøft ut, men det er viktig å komme seg trygt hjem. Det største problemet er at man må huske å lade opp lysene hele tiden, derfor har jeg ofte påmontert flere av gangen slik at et av dem hvert fall skal ha nok batteri.