Med fire års erfaring fra pro-kontinentalnivå og betydelig motivasjon skal den Sondre Linstad-Hurum få drillet åttemannstroppen fra Fiskeklev Landeveisclub til et nivå der seier i landeveisrittet under UCI Gran Fondo verdensmesterskapet i Polen er innenfor rekkevidde. Men det er ikke den tidligere proffrytteren som har hovedrollen i prosjektet. Det er Martin Iversby som skal ta gull i VM. – Jeg skal være kapteinen i laget, og har mye av ansvaret for at vi får Martin sterk fram til sluttspurten. Linstad-Hurum har klokkertro på prosjektet. – Martin er en rå spurter og helt i en egen liga der. I den troppen jeg skal lede, har vi flere skikkelig sterke arbeidshester. Vi har ryttere som har erfaring fra Norgescup på landevei, og vi har flere sterke karer som har trent mye alene og er rå til å presse seg selv om de ikke vet helt hvordan alt fungerer i et stort felt ennå. Slik sett er det godt at vi har helt fram til september på å forberede oss, sier Linstad-Hurum. I tillegg til Iversby og kaptein Linstad-Hurum, består troppen av Thomas Elnæs, Heine Liland, Stian Mjølnerød-Lie, Vegard Halvorsen og Martin Strand. Videre skal laget fortsatt knytte til seg en eller to ryttere til før sesongen er i gang. LES OGSÅ: Prosjektet Martin Iversby Solid CV30-åringen syklet fire år i norske prokontinentallag før han la opp proffkarrieren etter sesongen 2015. De to første sesongene syklet han for plussbank-Cervelo. Deretter syklet han to sesonger i OneCo Mesterhus /OneCo Trek. Den siste sesongen syklet han for Motiv 3 Pro Cycling, fram til laget ble oppløst midt i sesongen grunnet manglende finansiering. – Det var litt bittert at laget ble oppløst akkurat da. Da var jeg virkelig i mitt livs form, og leverte pallplasseringer i internasjonale ritt blant annet i Danmark, sier Linstad-Hurum. I 2016 satset han fortsatt på elitenivå, men da i klubbdrakta til Kristiansands CK. Det året ble han for øvrig nummer tre sammenlagt i Norgescupen terreng maraton. Fra sesongen 2017 gikk Linstad-Hurum over til masterklassen, da full jobb og baby i september tvang fram endringer i prioriteringene. – Jeg har kone og fikk en liten gutt i september 2017, og det preger selvfølgelig prioriteringene mine. Men sykkel vil alltid ha en stor plass i livet mitt, og jeg skal gjøre det som skal til for å nå VM-målet i 2019. Slik legger Linstad-Hurum grunnlaget for VM-sesongen: – Jeg går og gleder meg til å ha det vondt Saken fortsetter under Varm velkomstIversby er glad for å ha fått kapteinen på plass i god tid før vinteren og sesongoppkjøringen. – Det betyr mye at vi har fått Sondre inn på laget. Så han er en veldig viktig brikke, og med den erfaringen han har, kommer han til å få styrt laget på en bra måte. Alle på laget har hver sin viktige rolle i dette her, og når Sondre er i form, har han også veldig god kapasitet, sier Iversby, som gleder seg til å gå løs på den viktige vintersesongen. – Jeg føler jeg er i god rute nå om dagen, har kommet godt ut av høsten. Nå gjenstår den beste delen av vinteren. Saken fortsetter under Må knekke sidevindkodenLinstad-Hurum har lest seg opp på løypeprofilen, terrenget og kjente utfordringer med traséen. – Det er en flat løype som er kjent for mye og kraftig sidevind. Det betyr at vi må bli gode på å kjøre rulle og kjøre godt i sidevind. Det er en stor utfordring også for svært gode syklister på høyt nivå. Derfor legger laget opp til månedlige samlinger utover vinteren, der minst en av dem vil være en studietur til Polen for å prøvekjøre løypa med hele laget. Videre skal også en av samlingene legges til Danmark. – Etter å ha sett mer på løypa i Polen, skal vi ha en samling i Danmark, slik at vi får trent skikkelig på det å sykle i sidevind. Hvis ikke faller vi fra og blir sjanseløse, sier Linstad-Hurum.Utover sesongen blir det også deltakelse på ritt av ulike slag, og Norgescupen skal prioriteres.– Det er viktig at vi får kjørt en del konkurranser sammen og at vi presterer som lag, slik at alle får opplevelsen av å lykkes. Mye av laget blir jo usynlig for de som står i målområdet og bare ser vinneren gå over streken. Men laget er alle som jobber for den som krysser linja først, sier Linstad-Hurum. LES OGSÅ: Tage Solberg/ Slik vinner du mastercupritt  Saken fortsetter under Kult(ur)faktorenDet er nettopp denne lag- og kulturfaktoren som har trigget Linstad-Hurum til å takke ja til jobben som kaptein for prosjektet Martin Iversby i Fiskeklev Landeveisclub. I tillegg til at klubben har tilhold i Østfold nær Fredrikstad der han opprinnelig kommer fra, er Linstad-Hurum imponert over den lagfølelsen og kulturen klubben har greid å bygge i løpet av de tre sesongene den har eksistert.  LES OGSÅ: En klubb for de som forstår sykkel KCK-rytteren har riktignok bodd en årrekke på Sørlandet. Men Linstad-Hurum er fra Fredrikstad, og Østfoldinger er lokalpatrioter. På Fiskeklev sykler flere gamle kompiser, så da lagets koordinator og primus motor Fred Voldset ringte, var ikke gutten vond å be. Interessert i sykkelkultur? Sykling er kultur og her finner du artikler om sykkelkultur