Årets ritt vil starte i Rogaland, for deretter å følge på med etapper i Agder-fylkene, Telemark, Vestfold, Buskerud og Oppland.

Etapperittet vil altså foregå i samme område som begge de tidligere rittene.

LES OGSÅ: Nye skivebremshjul? Vi har testet

– I og med at Tour des Fjords og Tour of Norway tradisjonelt har blitt arrangert på henholdsvis Vestlandet og Østlandet er det gledelig å kunne arrangere den første etappen i det nye rittet fra vest til øst. Tour des Fjords-etappene i Agder-fylkene var en svært stor suksess i 2018. Vi har stor tro på at kombinasjonen av Vestlandet, Sørlandet og Østlandet vil bli en veldig god løsning i 2019, sier daglig leder i arrangementsselskapet Tour des Fjords AS, Roy Hegreberg, ubeskjedent.

Slik ser etappene ut!

1. etappe, 28. mai: Stavanger – Egersund, 168,5 km

Den første etappen starter i Stavangers nye område Hinna Park, og går deretter retning Sola. Fra Sola fortsetter etappen etter vært retning utover Jæren, langs Jærstrendene, og går på veier som er velkjente fra mange sykkelritt i området. For deg som trodde Dovre var landets største steinrøys, tro om igjen. Feltet skal nemlig passere Gloppedalsura - Nord-Europas største steinrøys, skal vi tro arrangøren. Etappen byr totalt på 2538 høydemeter, men stigningene underveis vil ikke by på de største utfordringene. Avslutningen favoriserer de raskeste gutta i feltet. 


2. etappe, 29. mai: Kvinesdal – Mandal, 174 km

Etappen går etter start i retning Farsund, hvor innbyggerne lover at de igjen skal lage en stor folkefest. Løypa er lagt i en sløyfe ut mot Lista fyr før rytterne vender nesa retning Lyngdal, som er både mål-og startby i 2019. Terrenget videre retning Mandal byr på små veier og bratte stigninger, men de totalt 2388 høydemetrene skal være overkommelige for de fleste i feltet. I Mandal venter en svært fartsfylt finale i en 9,6 km lang rundløype i sentrum hvor det skal sykles tre runder. Målområdet ligger fantastisk til helt nede ved brygga.

3. etappe, 30. mai: Lyngdal – Kristiansand, 180 km

Denne etappen går i indre deler av begge Agder-fylkene. Allerede etter 14 km ved Kvås venter en 2,5 km tøff stigning før løypa går i variert terreng videre via Konsmo og Byremo til Evje. I Evje venter både innlagt spurt og dagens langesone. Løypa svinger seg deretter sørover retning Iveland og Vennesla før den går inn i rundløypa i Kristiansand.

Løypa i Kristiansand er lik som i fjorårets Tour des Fjords, men den er gjort noe mindre teknisk i avslutningen ved at sløyfa om Odderøya er fjernet. Løypa opp Gimlekollen skal forseres tre ganger, men vi forventer allikevel at spurterne skal kjempe om seieren også på denne etappen.

4. etappe, 31. mai: Arendal – Sandefjord, 224 km

Rittets lengste etappe er ikke bare lang, den er nesten klassikerlang. Etter nøytral sone ut til Eydehavn går løypa videre nordover via Tvedestrand, Søndeled, Brokelandsheia og Østerholtheia før vi sier takk for oss i Agder for denne gang. I Telemark er løypa lagt litt inn i landet før vi når kysten igjen ved Porsgrunn.

Deretter følger vi gamle E18 til korketrekkeren ved Langangen før vi etter hvert når Brunlanes i Vestfold og deretter Larvik. I Larvik venter en innlagt spurt på Strandpromenaden før nesa vendes mot Sandefjord. I Sandefjord venter én runde i NM-løypa fra forrige sesong før rytterne skal kjempe om seieren i Jernbanealleen.

5. etappe, 1. juni: Skien – Drammen, 159 km

Etter et par års pause er Tour of Norway tilbake med en etappe i Telemark. Skien har vært vertskap for både målgang og start i løpet av «gamle» Tour of Norway sin historie. Denne gang er vi tilbake med starten på 5.etappe av «nye» Tour of Norway.

LES OGSÅ: Rundt Drammen finner du noen av de beste områdene på Østlandet for landeveissykling

Etappen er lagt innover i fylket og passerer Telemarks-kanalen ved Ulefoss og Lunde. Etter passering av Bø skal rytterne jobbe seg over Reshjemheia til Notodden. I Notodden venter langesonen før rytterne igjen skal jobbe seg 11,7 km opp til toppen av Meheia. Det er langt til mål etter disse to stigningene, og vi forventer nok en gang at spurterne samler seg inn mot spurten langs elva i Drammen. Etappen går direkte i mål i elvebyen.

6. etappe, 2. juni: Gran (Hadeland) – Hønefoss, 175 km

Går det an å arrangere Tour of Norway, uten at det er målgang i Birger Hungerholdts rike? Svaret er selvsagt nei, også i år blir det avslutning i Hønefoss, der de før målgang passerer kjente områder for østlandssyklister. 

Løypa går på kryss og tvers av Hadeland, Gran og Brandbu får hele to passeringer av rytterne før de skal jobbe seg opp til første bakkespurt for dagen ved Bleiken stasjon. På Ringerike skal feltet rundt Steinsfjorden via Sundvollen og Vik før naturskjønne Røyse får rytterne på besøk, halvøya der ringerikssyklister blir veid før videre oppfostring i blått og hvitt. I Hønefoss er målområdet for første gang lagt ute på Hønefoss bru. Med fullt trykk i fossen blir dette definitivt et spektakulært målområde. Rytterne skal passere mål én gang før de legger ut på den krevende sisterunden via «veggen» ved Knestang og den krevende Harehaugveien opp til Smeden.

Det er 11 km til mål fra toppen av bakken, og vi forventer ikke noe samlet felt til mål i Hønefoss.

Les også: Test av pulsklokker med gps

Les også: ABC i vintersykling

Husk at du som abonnent på et av Fri Flyts magasiner får digital tilgang på alle plussartikler fra landevei.noterrengsykkel.nofriflyt.noutemagasinet.no og norsk-klatring.no.