Christian Askildsen er kaptein for Team Follo, som ble nummer tre på Trondheim-Oslo i fjor, og lidenskapelig opptatt av å sykle. Gjerne langt og gjerne fort, og fortrinnsvis utendørs. Derfor har han et anstrengt forhold til rulla si, en Tacx-utgave av enkleste sort. – Det eneste jeg bruker rulle til, er oppvarming før ritt når det er dårlig vær, eller i situasjoner der jeg er opptatt av å få en god oppvarming. Jeg liker ingenting med rulla mi, kanskje bortsett fra at den er billig og ikke tar plass på hylla i garasjen, sier Askildsen. LES OGSÅ: Derfor har Askildsen ekstra dekk under setet https://www.landevei.no/Nyheter/Derfor-har-Askildsen-ekstra-dekk-under-setetHan er imidlertid spinninginstruktør, og får på den måten lagt ned et par solide hardøkter i uka gjennom vinteren. Dette er Askildsens favorittøkt innendørs.Dette er en del av vinterens artikkelserie om rulleøktfavoritter. Følg med videre! LES OGSÅ:Sondre Linstad-Hurum: – Jeg går og gleder meg til å ha det vondt  Anders Johannessen: – Jeg sitter aldri og gnager på den samme watten Ingvild Gåskjenn: Fra hardt til knallhardt på to timer Thale Kielland Bjerk: – Heldigvis er jeg glad i å sykle på rulle Anders "Hertugen" Bernhoft: Mange halvlange drag Michelle Engebretsen: – Jeg liker å grave meg ned i økta og oppgavene Eirik Wendelborg: – Man må bli vant til å trives i aerodynamisk stilling Lars Kabbe: Hardere og hardere drag uten hvile Geir Stian Ulstein: Bakkebokforfatterens bakketrening Stein Magnus Olafsrud: – Forferdelig vondt og veldig deilig Daniel Ingebo: – Jeg må bite litt i styretapen mot slutten av dragene Silje Mathisen: NM-grossisten elsker 30/15-bolker Nora Langballe: – Det er behagelig å trene inne på rulla Arvid Johannesen: – Jeg elsker å sitte å presse på tunge gir i time opp og time ned Hva er økta?– Jeg sykler ute også på vinteren, men driver også en del med spinning, både som instruktør og deltaker. Da er intervaller av forskjellige slag det jeg foretrekker. De siste årene har det blitt mye varianter over 30/15, altså 30 sekunder full innsats og 15 sekunder hvile.Hvorfor liker du den?– Jeg liker intervalløkter som er effektive og veldig konkrete. Det er greit å kunne holde seg til en enkel plan, uten for mye dill og dall. Hva er det spesifikke treningsutbyttet fra en slik økt?– Den hever kapasiteten. Jeg tror at med såpass korte drag er det lettere å gå "all in", samtidig som pausene er så korte at pulsen etter hvert ikke går nevneverdig ned. Det blir altså en økt med masse tid med høy intensitet, og det tror jeg må til.Hvor lang tid tar den?– Jeg liker å bruke en drøy time, gjerne litt mer, fordi jeg bruker litt tid på oppvarming. Jeg synes at god oppvarming må til på så harde økter. Men hvis det er litt hektisk, så får jeg til en god økt på 45 minutter også.Les også: Den store guiden til RallarvegenHvor ofte kjører du den?– I løpet av en typisk uke kjører jeg masse forskjellige økter, ofte helt etter innfallsmetoden, men slike gode intervalløkt blir det nok et par ganger i uka.Finnes det måter å variere denne økta på?– Ja, 30/15-økter kan varieres i det uendelige. Du kan justere med antall drag per sett, antall sett, kortere eller lengre drag og/eller pauser. Hva slags rulle har du, og hva liker du med den?– Jeg har den enkleste modellen fra Tacx, og liker ingenting med den, kanskje med unntak av at den er billig, og at den tar lite plass på hylla i garasjen. Ute etter en stødig, solid og pålitelig smartrulle? Landevei har testet av Cyclops H2 smartrulle Sykler du med noen form for underholdning?– For min egen del bare musikk. Når jeg er instruktør på spinningtimer blir det også litt innslag av video, både sykkelvideoer, actionsport, og musikkvideoer.Interessert i trening? Her har vi samlet stoff om barmarkstrening og trening på sykkelsetet, teknikktips og treningstips.   Dette er økta: 30/15-økter der 30 sekunder er på all in, og 15 sekunder hvile. Tidsforbruk: 45 minutter til drøyt en timeTreningsutbytte: Øker kapasiteten og oksygenopptaketHvor ofte: Et par ganger i ukaVariasjoner: Kan varieres med antall drag per sett, antall sett, kortere eller lengre drag og/eller pauser.