Da det populære turrittet i Fevik/Lillesand måtte avlyses i fjor, var det mange som ble skuffet. Bånn Gass er ett av flere titalls sykkelritt som måtte avlyse i fjor da de nye løypevaktreglene trådte i kraft. Se fakta nederst i saken. Nå har Fevik og Omegn CC fått utdannet flere vakter, og rittleder Frode Novikgleder seg til å arrangere rittet igjen 22. april.  – Det er godt å være tilbake. Vi merket at rittet var savnet i fjor, da vi fikk mange henvendelser fra folk som var skuffet over at vi måtte avlyse. Nå har vi fått på plass en rittkomité, og jobber hardt for å imøtekomme de nye kravene slik at vi skal kunne arrangere et ritt i Fevik som folk kjenner igjen. Vi har mobilisert offensivt i klubben, utdannet flere vakter i egne rekker og kontaktet naboklubber for å se om vi kan samarbeide om dette, sier Novik. LES OGSÅ: Nå skal løypevaktreglene revideres Brostein og knekkerePå grunn av løypevaktreglene som kom i fjor, kan det bli noen endringer i traséen, men Novik forsikrer at brosteinspartiet som sykles to ganger på slutten av rittet fortsatt vil være med, samt de fem knekkerne som brekker opp en ellers relativt flat løype. – Dette er klassikerelementer, og noe av det som gjør Bånn Gass unikt og klassikerstatus verdig, sier Novik, som også lover at fest- og kakegarantien videreføres. Som tidligere år vil rittet kjøres som en fellesstart med fire puljer. Fortsatt gjenstår noen formaliteter, men så snart disse er på plass, vil påmeldingen åpnes og først til mølla gjelder. LES OGSÅ: Vil etablere en norsk vårklassiker Saken fortsetter under Ryddet kalenderen tvertPer Christian Eidevik fra Kjekkas IF er en av de som i årevis har reist langveisfra for å sykle turrittet i Fevik, og som savnet arrangementet dypt da det ble avlyst i fjor. Når han får høre at rittet er tilbake på terminlista i år, rydder han umiddelbart kalenderen for å få med seg rittet i april. – Er Bånn Gass tilbake? Det er jo helt strålende. Hvis datoen 22. april stemmer, så stiller jeg. Det er jo perfekt oppkjøring til VM-kvalifisering i Frankrike helgen etter, sier han til Landevei. For Eidevik er det 80 kilometer lange rittet et høydepunkt på terminlista. – Bånn Gass er uten tvil det rittet i Norge jeg har kjørt med mest sjel og entusiasme. Det finnes rett og slett ikke maken, sier han. Eidevik trekker fram flere faktorer som gjør at rittet står så høyt hos ham. – Det er en vidunderlig dugnadsånd i Bånn Gass, og enormt lokalt engasjement. De har eget rittmagasin. De gir oss mat og drikke til vi bruker annet enn hjula til å trille. Det er masse publikum. Det er live tracking på storskjerm. De har en speaker som er mer ivrig enn de råeste under VM. Det er en kul løype med innslag av brostein og god sikkerhet. Nei, rett og slett det beste arrangementet i Norge.LES OGSÅ: Sjampis gjør susen Viktig for sykkel-NorgeEidevik mener slike lokale turritt betyr mye for sykkelinteressen og aktiviteten i sykkel-Norge på flere plan. – Det betyr mye for engasjementet rundt alle klubbene at de får til ritt. Både for rekruttering, men også for økonomien. De lokale rittene preges av ett brennende engasjement, og det er utrolig viktig at disse rittene kommer tilbake!LES OGSÅ: Turrittet Bånn Gass avlyses  FAKTA Trafikkvakter i sykkelritt på vei er definert inn i fire nivåer:1. Løypevakter: Disse skal kun varsle trafikk men ikke regulere trafikk.2. Stasjonære vakter: Disse står på post og regulerer trafikk etter behov.3. Mobile private vakter (motorsykler).4. Politivakter: Disse besørger politiet, og betales av arrangøren etter gjeldende satser.  Dette er kravene i læreplanen:Løypevakter: Opp mot 2 timer kursStasjonære vakter: 9,5 timer kurs, teorieksamenMobile vakter (motorsykler): 9,5 timer kurs, teorieksamen + 6 timer praksiskurs + praktisk prøve Link til læreplanen  SE OGSÅ: Sørlandet kaller