Aurora Borealis er ferdig, men Anders "Hertugen" Bernhoft er ikke helt ferdig med Trondheim-Oslo. Nå har han meldt inn rekordforsøk på distansen til Norges Cykleforbund, og lagt støntet til samme helg som Styrkeprøven i juni. Det blir hans siste satsingsprosjekt på egne vegne, og han akter å gå ut av det med fullendt sak. – Jeg trener og prioriterer beinhardt fram til det. Jeg har økt treningsdosene i vinter og lagt til styrketrening. Jeg skal gi alt og jeg går for rekord. Men det blir det siste jeg gjør på dette nivået. Jeg kjører rekordforsøket parallelt med Styrkeprøven, etter som det da er sendt inn søknader til vegmyndigheter og slikt. Men jeg har egen dommerbil og følgebil, sier Bernhoft.Gjeldende rekord er på 14 timer og 32 minutter, satt i 2001. LES OGSÅ: Over og ut for Nordlyset Dette er "Hertugens" favorittøkt på rulla.Dette er en del av vinterens artikkelserie om rulleøktfavoritter. Følg med videre! LES OGSÅ:Sondre Linstad-Hurum: – Jeg går og gleder meg til å ha det vondt  Anders Johannessen: – Jeg sitter aldri og gnager på den samme watten Ingvild Gåskjenn: Fra hardt til knallhardt på to timer Thale Kielland Bjerk: – Heldigvis er jeg glad i å sykle på rulle Hva er økta? – Jeg kjører mye intervall på rulla, og varierer mellom korte, harde økter og litt lengre økter på terskel eller rett under. Jeg har mange ulike økter av begge slag, men seks 12-minuttersdrag på 100 prosent av FTP er en favoritt. Da har jeg to minutter pause mellom dragene. Hvorfor liker du den? – Denne typen økter bygger god kjørestyrke og er "sliteøkter." Det liker jeg godt. Hva er det spesifikke treningsutbyttet fra en slik økt? – Øker kapasitet og kjørestyrke. Hvor lang tid tar den? – En time og 40 minutter, inkludert 20 minutter oppvarming med gradvis stigning mot 100 prosent av FTP, samt nedkjøring.  Hvor ofte kjører du den? – På denne tida har jeg normalt tre intervalløkter i uka, og dette er ofte en av dem.  Finnes det måter å variere denne økta på? – Ja. Det er mange varianter av denne økta, for eksempel 5x10 minutter i stedet for 6x12 minutter. Noen ganger sykler jeg også ett langt drag på 40minutter, også det på 100 prosent av FTP. Det er en økt jeg pleier å ha i hvileukene, og da kjører jeg kun den ene intervalløkta. Når jeg skal ha en kort og tøff økt er jeg glad i 6 x 5 minutter på 110 prosent av FTP.Hva slags rulle har du, og hva liker du med den? – Jeg har en Wahoo kicker. Den er enkel og grei, og jeg bruker minst mulig tekniske apper og heller ikke Zwift. Sykler du med noen form for underholdning?– Jeg sykler kun med musikk.  Dette er økta:6x12min på 100 prosent av FTP, med to minutter pause mellom drageneTidsforbruk: 1 time og 40 minutter Treningsutbytte: Hever O2-opptaket (øker kapasiteten)Hvor ofte: 3 intervaller i uka, dette er ofte en av dem Variasjoner: 5x10 minutter på 100 prosent av FTP, 1x40 minutter på 100 prosent av FTP eller 6 x 5 minutter på 110 prosent av FTP.  Interessert i trening? Her har vi samlet stoff om barmarkstrening og trening på sykkelsetet, teknikktips og treningstips.