Derfor er også temporittsimulering favorittøkta til 27-åringen, som går inn i sin andre sesong med Asker CK Elite. – Etter en fantastisk første sesong med Asker CK Elite, er jeg klar for å fortsette utviklingen denne sesongen. Jeg håper å ta nye steg, både på fellesstarter og i temporitt, sier Eirik Wendelborg. LES OGSÅ: Endelig for Asker Ambisjonene for 2019 er å komme inn blant det fem beste på NM-tempoen, og bli en av de fem beste norske i Hafjell GP.– Det hadde også vært utrolig artig å prøve på de norske tempo rekordene, samt sykle fort nok til å delta i de franske temporittene på tampen av sesongen, sier han.Videre ønsker Wendelborg også å forbedre resultatene i fellesstarter og heve seg i etapperitt. Det krever selvsagt et solid grunnlag, og mye av det må legges på rulla. Dette er Asker-rytterens favorittøkt. Dette er en del av vinterens artikkelserie om rulleøktfavoritter. Følg med videre! LES OGSÅ:Sondre Linstad-Hurum: – Jeg går og gleder meg til å ha det vondt  Anders Johannessen: – Jeg sitter aldri og gnager på den samme watten Ingvild Gåskjenn: Fra hardt til knallhardt på to timer Thale Kielland Bjerk: – Heldigvis er jeg glad i å sykle på rulle Anders "Hertugen" Bernhoft: Mange halvlange drag Michelle Engebretsen: – Jeg liker å grave meg ned i økta og oppgavene Saken fortsetter under Eirik Wendelborg rigger seg til i stua med Zwift på storskjerm til intervalløktene på rulla. Hva er økta? – Favorittøkta akkurat nå er 4 x 16 minutter i sone 3 på Olympiatoppens intensitetsskala, eller 90 til 100 prosent av terskelwatt. Jeg starter med 20 minutter oppvarming og kjører 4 minutter pause mellom dragene. Hvorfor liker du den? – Den simulerer et temporitt, hvor man ofte ligger rundt terskel og gamper. Å lykkes i temporitt sitter ofte i hodet, så da er det viktig å få trent godt på lange, seige drag før sesongen starter. Jeg kjører også alt av rulleøkter på temposykkelen, slik at kroppen blir vant til å skulle trives i en aerodynamisk posisjon.  Hva er det spesifikke treningsutbyttet fra en slik økt? – Man ligger rundt laktatterskel i over en time totalt, så dette er en økt som vil være med å øke terskelwatt samtidig som det ikke er altfor slitsomt på kroppen. Det gjør at man kan kjøre den flere ganger i uka, over flere uker. Hvor lang tid tar den? – En time og 45 minutter slik den er beskrevet over. Men ofte kjører jeg intervall først, og deretter en rolig bolk etterpå, slik at totaltiden blir rundt tre timer.Hvor ofte kjører du den? – To til tre ganger i uka i medium og harde uker nå på denne tida av året. Før jul og i januar kjører jeg ofte lange og mindre intensive drag for å bygge en solid base. Jo nærmere vi kommer sesongen, desto kortere og mer intensive blir dragene.LES OGSÅ: Det beste med vinterenFinnes det måter å variere denne økta på? – Ja. Man kan for eksempel øke watten litt for hvert drag utover i økta, og/eller man kan legge til en “spurt” på de siste fem minuttene av hvert drag.  Hva slags rulle har du, og hva liker du med den? – Jeg har en Tacx Neo smartrulle som har fungert veldig godt i to år nå. Jeg liker den fordi støynivået er lavt, man slipper å skifte til rulledekk, og lyset fra rulla er jo også ganske kult. I bruke ERG-modus der du kan styre motstand med sykkelcomputeren er gull under intervaller, og det er ekstra deilig når man bruker rulla til oppvarming før temporitt.Sykler du med noen form for underholdning?– Jeg bruker Zwift på alle rulleøkter. Det er enkelt å lage intervalløkter i Zwift-programmet, og grafikken gjør at jeg synes det er lettere å fokusere under dragene. Men det kan bli kjedelig på de lange turene, så da bytter jeg til opptak av sykkelritt eller noe vinteridrett i stedet. På øret har jeg Liquicity Yearmix som er timeslange DnB-mixer.Saken fortsetter under Dette er økta: 4x16 minutter i sone 3, eller 90 til 100 prosent av terskelwatt, med 20 minutter oppvarming og 4 minutter pause mellom dragene.Tidsforbruk: 1 time og 45 minutter Treningsutbytte: Øker terskelwatten uten å være for slitsomt på kroppen, slik at den kan kjøres flere ganger i ukaHvor ofte: To til tre ganger i uka på denne tida av åretVariasjoner: Øke watten litt for hvert drag utover i økta, og/eller legge til en “spurt” på de siste fem minuttene av hvert drag Interessert i trening? Her har vi samlet stoff om barmarkstrening og trening på sykkelsetet, teknikktips og treningstips.  Slik ser økta til Eirik Wendelborg ut grafisk fremstilt.