Spikkestadrunden, Norgescupfinalen i landevei, ble avlyst etter en runde fordi både NCFs kommisærer, rittledelsen, ryttere og støtteapparat fant det for farlig å arrangere ritt i traséen på lørdag.Runden på 40 kilometer inneholdt blant annet 25 prosent grus på den nedlagte jernbanelinjen Drammensbanen med mørke tunneler på rekke og rad, og støvskyer som på prærien i september, mens på flere av de asfalterte strekningene var det biler og trafikk som skapte farlige situasjoner. – Enkelte rytter sto av i langesonen på grunn av sikkerheten. Løypa var rett og slett for farlig. Det var mye motgående trafikk, spesielt ned de gamle Lierbakkene. Det var altfor få vakter, og ikke alle rundkjøringene hadde vakter, sier Pål Westgaard i støtteapparatet til Asker CK.LES MER: Norgescupfinalen avlyst etter en runde Alle foto: Pål Westgaard I GANG: Lang, lang rekke. Foto: Pål Westgaard GROVT DEKKE: Det var tidvis ujevnt underlag på den 40 kilometer lange traséen i Spikkestadrunden. Foto: Pål Westgaard KROSS: Spikkestad er kjent som kross-hovedstaden i Norge. Men akkurat dette var et landeveisritt. Foto: Pål Westgaard SYKKEL-LØP: Det var flere som fikk tjuvstartet kross-sesongen. Foto: Pål Westgaard STØVTØRT: Det var betydelig støving underveis, da 25 prosent av løypa gikk på grus. Foto: Pål Westgaard STØVTØRT II: Også for følgebilene var det støvete i løypa. Foto: Pål Westgaard MØRKT: Tunnelene på den nedlagt jernbanelinja var ikke utstyrt med lys. Foto: Pål Westgaard LYST: Det var store kontraster mellom mørket i tunnelene og sommersola utenfor. Foto: Pål Westgaard TRØBBEL: Fort gjort å punktere. Foto: Pål Westgaard TRANGT: Det var utfordrende å yte hjelp og slippe andre forbi. Pål Westgaard LAGBIL: Asker CK på hjemmebane. Foto: Pål Westgaard MØTEVIRKSOMHET: Kommissærene diskuterer situasjonen. Foto: Pål Westgaard VEDTAK: Norgescupfinalen måtte avlyses etter en runde. Foto: Pål Westgaard NORGESCUPVINNER: Kristian Aasvold vant Norgescupen sammenlagt, der stillingen etter NC4 Tour de Hallingdal ble stående. Foto: Pål Westgaard