Enda litt bedre enn S-Works

– Ingen vil ha hendler som ser ut som panna til Frankenstein, forteller An-Khang Vus om hvorfor han bygget en fetere kross enn Specialized selv gjorde.

Sist oppdatert 23. oktober 2013 kl 07.05
INGEN HYLLEVARE: Laget etter eget ønske, Ankis Specialized Crux FTT-edition.
INGEN HYLLEVARE: Laget etter eget ønske, Ankis Specialized Crux FTT-edition.

Navn: An-Khang Vu
Alder: 25
Yrke: Diverse på Torshov Sport Sykkel
Sivilstand: Forelska
Andre sykler: S-Works Tarmac SL4, All City Macho Man, Daccordi La Migliore, S&M Randy Brown
Aktuell: Ratter rundt på en fet selvbygget Specialized Crux sykkelkross 

Specialized er et sykkelmerke som er kjent for å virkelig dra på når det gjelder toppmodeller. I absolutt alle sykkelsegmenter, fra komfortracere til temposykler, vel så meget som stisykler og sykkelkross, de har alltid en toppmodell kalt S-Works. Mange av S-Works-syklene ser vi hos proffer i respektive kategorier, andre er rene leketøy. 

Specialized kaller krossyklene for Crux, og det er en slik ramme «Anki» har bygget akkurat etter egne spesifikasjoner. Anki holder seg i jevnt god form, uten å være den typiske treningssyklisten. I høstens mange krossritt har han deltatt flere ganger, da for hjertebarnet bare kalt «FTT».

– Så hva sier du Anki, du kan kanskje først fortelle oss hva FTT står for?
– Hei Henrik! Det er nok veldig liten sannsynlighet for å få vite det, siden vi ikke vet hva det står for selv. Enn så lenge kan det stå for: Førstemann Til Tryvann, Fuck That Tight, Foreningen Trim og Trivsel, eller andre ting.

– Ok, glem FTT for en stund. Specializeden din er jo ikke akkurat hyllevare. Hadde ikke Specialized en sykkel i sortimentet som var bra nok?
– Joda, men ingen som passer meg. Specialized har masse fine krossykler, men alle 2014-toppmodellene leveres kun med skivebremser. Jeg har alltid vært fan av å bygge sykler selv. Jeg føler sykkelen får litt mer sjel da, i tillegg får jeg jo sykkelen som jeg selv vil. Jeg skulle gjerne hatt en sykkel med disc, men når det bare er SRAM sitt hydrauliske system som er tilgjengelig nå valgte jeg å droppe det. Ingen vil ha hendler som ser ut som panna til Frankenstein!

– Vi ser du har valgt SRAM Red, hva er grunnen til det?
– Redgruppa er noe jeg hadde til overs fra en landeveissykkel. Lite vits med to landeveissykler nå som det er cross season. Også er jo Red sykt lett!

– Hva gjorde at du valgte komponenter fra 3T? Hva med bremsene?
– Det er vel bare styret som er 3T. Jeg liker å sitte lavt og langt, så da funker 3T-styret bra. Resten av cockpiten er S-Works, mest på grunn av utseende. Bremsene valgte jeg rett og slett fordi de funker best.

– Vi ser jo at du har fått stemet langt ned, har du gjort noe spesielt for å få til dette?
– Ikke noe superspesielt. Jeg byttet ut dustcapen (topplokket) fra styrelageret som fulgte med med en Slam That Stem-cap

– FTT Oslo står det på sykkelen din, har dere avdelinger i Drammen også?
– Enn så lenge har vi kun avdeling i Oslo.

– Jeg skøjnner. Fortsatt ingen mulighet til å få vite hva det står for?
– Nei.  

 Ok, vi glemmer FTT helt for en stund. Hva er de neste krossrittene du skal delta på?
– Jeg er egentlig ikke så fan av ritt. Jeg skal være med på Superprestige Voldsløkka den 9. november da. Har hørt det blir helt sinnsykt fett! Mer info kommer!

– Vi ser for øvrig at du har i overkant fete hjul? Dyre? 
– Hjulene er bare på lån altså. Det er jo egentlig landeveishjul, men de funker sykt bra på cross. Det må være noen av de beste hjula jeg har prøvd. Takk, Tom!

– Helt til slutt, hva synes du om det norske ordet «Sykkelkross»?
– Det er sånn passe innafor. Jeg foretrekker cyclocross eller CX.

Ramme: Specialized Crux Pro 2014
Gir: SRAM Red
Bremser: Avid Shorty Ultimate
Krank: SRAM Red 46/34 170 mm
Styre: 3T Ergosum 42 cm
Stem: S-Works SL 120 mm
Pedaler: Shimano XTR
Hjul: Enve Smart 3.4 
Dekk: Specialized Captain CX
Sete: Specialized Toupe Pro 130 mm
Setepinne: S-Works SL
Hurtigkoblinger: Enve

Publisert 23. oktober 2013 kl 07.05
Sist oppdatert 23. oktober 2013 kl 07.05
annonse
Relaterte artikler
annonse

Landevei.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen Vesteng | Journalist: Knut Andreas Lone | Journalist: Henrik Alpers |

Tips oss: Send mail her!

Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen