/ Sykler
 / CX

Gousseau CX 1902: Sykkelen til Fredrik Dyrøy

Fredrik Dyrøys Gousseau CX 1902

Fredrik Dyrøys sykkel er en hyllest til landeveiens gjørmete lillebror cyclocross.

Sist oppdatert 3. desember 2015 kl 06.00
FRANSK OG FIN: Både bart og sykkel har aner til Frankrike, og Daniel Gousseau, en historisk krossmann.
FRANSK OG FIN: Både bart og sykkel har aner til Frankrike, og Daniel Gousseau, en historisk krossmann.

Det er et hav av sykkelmerker som sklir under radaren vår, men da vi så Fredrik Dyrøys «Gousseau» forsto vi umiddelbart at dette er noe helt spesielt. Vi måtte finne ut av hva dette var for en sykkel.

LES OGSÅ: Sindres sykkel har ingen logoer, og er direkteimportert fra Kina.

– Gousseau var i følge flere nettartikler en fransk soldat som regnes som en av de som fant opp sykkelkross, forteller Fredrik.  
– Soldatene skulle komme seg raskest mulig frem i forskjellig terreng, og som oppstarter av sykkelkross tenkte jeg det var morsomt navn på et eget design, forteller han.

PERFEKT LENGDE: Gousseau klinger godt og har flott navnelengde, synes Fredrik.

Dette er jo en fantastisk historie. Men 1902, er det modellnavnet på din sykkel?
– Nei. 1902 er året da det første organiserte franske mesterskapet ble organisert. Jeg har ingen relasjon til frankrike, men jeg likte historien. Planen var å finne et belgisk navn på sykkelen, og da jeg lette dukket Gousseau tilfeldig opp. Jeg likte lengden på navnet, og hvordan det uttales.

LES OGSÅ: Dette er det første landslaget i sykkelkross

Aha. Dette er jo smart. Men fargene, er de også Gousseau-relatert?
– Tanken var en ramme som blandet retro og nyere stil. Jeg hadde først bestemt meg for å skulle ha grå, baby og neonrosa, men så gikk jeg for mer klassiske farger, delvis for å matche drakten til Hasle-Løren litt mer. Den største inspirasjonen var egentlig Trek-ramma som FTT har kjørt på i år.

HISTORIETIME: 1902 var året det første franske mesterskapet i sykkelkross ble arrangert.

Gousseau CX 1902

Vekt:
Ramme: Gavia CX Ultimate (Gousseau CX1902)
Hjul: Notubes Iron Cross Comp
Dekk: Challenge Limus
Girgruppe: Dura Ace 9000/Ultegra 6800
Pedaler: Look S-Track Race
Styre: Aerlite Alu
Stem: Aerlite Alu
Sadel: Selle Italia SLR titanium

– Men dette bringer oss jo over til det mest sentrale spørsmålet, for hva slags sykkel er dette opprinnelig?
– I vinter, etter jeg kjørte mitt første krossritt på Bjerke, synes jeg det var så kult at jeg ville handle en egen sykkel, jeg hadde lånt en da. Jeg ville bygge selv, lakkere sykkelen og gjøre den til min egen. Jeg endte med å kjøpe en Gavia, etter å ha lest en artikkel på landevei.no, for jeg ville ha en konkurransesykkel som ga mest mulig for penga. Tanken om å lakkere en ramme ut fra mitt egen design har vært en drøm en god stund, men det har kostet for mye penger. Etter et par timer overtid i høst, fikk jeg endelig råd til å lakkere.

– Hva sier folk når du crosser rundt på vidunderet?
– Jeg har fått utrolig mye positive tilbakemeldinger. Jeg ser at folk ser på den, de snur seg og titter og lurer på hva det er for noe, hva navnet er og hva slags sykkel  det er. Det er kult. Da jeg kjørte sykkelkross i Tønsberg i høst ropte Sindre (Bjerkestrand Haugsvær, red. anm) til meg at jeg måtte gi gass da jeg hadde Norges fineste ramme.

SITTER FAST: Challenge Limus sørger for godt grep i gjørma.

Hvor gikk du til slutt for å få den lakkert?
– Det er en kompis av meg som har et verksted på Fetsund, og det er det en dame der som har gjort jobben. De ville ta jobben fordi det var kult å gjøre noe annet enn å lakkere biler.

– Du har altså en damelakkert ramme?
– Helt riktig! Jeg synes det var litt kult. Hun har vært veldig nøye, det var vanvittig mye maskering. De brukte nesten tre dager på alt.

Landevei kan for øvrig opplyse om at det hos eksempelvis Trek er utelukkende kvinner som jobber med pålegging av dekaler, mens det i lakkavdelingen er overvekt av kvinner. Også Belgiske Ridley sverger til at damer gjør jobben med dekaler. Hvorfor? De er simpelthen mer nøyaktige enn sine mannlige kolleger.

Fredrik Dyrøy

Alder: 26 1/2 år
Yrke: Pedagogisk Leder ved Fornebu Idrettsbarnehage
Klubb: Hasle - Løren

MENIG GOUSSEAU: En stor G pryder fronten på Fredriks sykkel.

– Til slutt, du har både et historisk og kult design. Hva gjør det med opplevelsen av sykkelen?
– Jeg har faktisk endret litt på oppsettet etter lakkering, da jeg bygget den opp igjen satte jeg blant annet på et kortere stem, inspirert av Sven Nys. Også må jeg jo si at når jeg føler rammen ser bra ut går det jo fortere.

BEDRE: Sykkelen er oppgradert med en krank fra Dura Ace.

PREFERANSE: Fredrik kjører Selle Italia SLR, på en Aerlite pinne.

Publisert 3. desember 2015 kl 06.00
Sist oppdatert 3. desember 2015 kl 06.00
annonse
Relaterte artikler
annonse

Landevei.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen Vesteng | Journalist: Knut Andreas Lone | Journalist: Henrik Alpers |

Tips oss: Send mail her!

Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen