/ Sykler

KREVER ENDRINGER I STYRKEPRØVEN

Flere av deltagerne retter skarp kritikk mot Styrkeprøven. Arrangøren holder kortene tett til brystet frem til lanseringen av endringene på onsdag.

Sist oppdatert 6. oktober 2014 kl 19.17
FERDIG: Team Sepura er ferdige med Styrkeprøven. De sa takk for seg etter 2013. Foto: Team Sepura
FERDIG: Team Sepura er ferdige med Styrkeprøven. De sa takk for seg etter 2013. Foto: Team Sepura

På onsdag lanserer Styrkeprøven sin plan for hvordan de skal få flere deltagere i årene som kommer. Landevei har tatt temperaturen blant deltagerne på flere av de store lagene, og det er mange som har stilt seg misfornøyde med hvordan rittet gjennomføres. 

Daglig leder i Styrkeprøven Morten Mørk vil ikke kommentere hva misfornøyde deltagere måtte mene, og viser til onsdagens presentasjon av rittets fremtid. 

For noen lag, slik som Rye Expressen, er Styrkeprøven selve limet i satsingen og sesongens hovedmål.

Les mer om Ryes oppkjøring mot 2015

Men langt fra alle har det slik, og stadig flere faller fra. Deltakelsen i Styrkeprøven synker som en murstein. I 2009 hadde Styrkeprøven nesten 10.000 deltakere. I fjor var det rundt 5.250 som startet fordelt på de fem distansene, i følge tall fra Styrkeprøvens resultatservice Ultimate Timing.

Morten Mørk i Styrkeprøven sier tallet er 6500 deltagere.

Styrbjørn Spinn fra Jæren, Team Sepura Østfold Expressen, Team Torshov Sport-YT er eksempler på store, hardt satsende miljøer som nå velger seg andre utfordringer. Mange føler at rittet er blitt for rigid, at reglene rundt blant annet følgebiler går på bekostning av sikkerheten til rytterne, at det blir for mye papirarbeid, og at startkontingenten er for høy.

Stryker på sikkerhet og service
– Jeg stiller ikke i Styrkeprøven til neste år. Det er flere årsaker til det, sier Haakon Borge Stenbeck i Team Torshov Sport-YT.

Veteranen har i flere år har vært med å kjøre for seier og løyperekord på Lillehammer-Oslo, og ramser opp:

– Dyrt, dårlig servering i mål, dårlig vakthold, følgebiler, og at de har aldri kåret vinnere på de forskjellige distansene på websiden sin, sier Stenbeck, og legger oppgitt til at jentene fra Gjøvik måtte informere om at de vant.

For Stenbeck og kompisene i Team Torshov Sport-YT er lagkonkurransen viktig, men de er slett ikke sikre på at det er det samme for Styrkeprøven.

– Jeg mistenker de vil bli kvitt konkurranse elementet, antyder han.

Og ikke minst syns Stenbeck at rittet er blitt for dyrt i forhold til hva rytterne får tilbake.

– Det finnes rett og slett mange bedre og billigere alternativer, mener Stenbeck, som selv er spesielt glad i de mindre arrangementene.

Bånn Gass i Fevik, Krepserittet i Aurskog Høland og Smøla Rundt er noen av Stenbecks favoritter.

Søker nye utfordringer
Fred Voldset, teamsjef i Sepura-laget som kjørte fletta av feltet i da de kom inn i Styrkeprøven som et wild card i 2012, forteller at hans rytterstall trengte nye utfordringer etter to runder med Lillehammer-Oslo. Og siden har ingen sett dem i Styrkeprøven.

– Hovedårsaken var nok «been there – done that». Egentlig var vi også ferdige etter seieren i 2012, men vi kjørte ett år til, og da med andre hovedmål. For oss var veien og prosessen med å bygge et lag av vinnere hele tiden viktigere enn selve Styrkeprøven, forklarer Voldset til Landevei.no.

Voldset er i likhet med Stenbeck heller ikke imponert over verken organisasjonen, arrangementet eller tilbudet til utøverne.

– Elendige fasiliteter i start- og målområdet og kritikkverdig vakthold og sikkerhet underveis er de to viktigste ankepunktene, sier Voldset.

– Det kan jo tillegges at DSSP klart bærer preg av gammel monopolholdning i staben, der utvikling av et helhetlig produkt åpenbart ikke ses som nødvendig for å få folk til å stille, sier Voldset.

Må levere en helhetlig opplevelse
Voldset tror likevel ikke at DSSP har utspilt sin rolle ennå, men forklarer at det finnes enormt potensial.

– Det er få ritt du opplever samme tilfredstillelse av å ha oppnådd noe, sammen med andre, etter målgang. Det gjelder alle nivåer, om du sykler for rekord eller bare så fort du evner. Dessverre legger ikke arrangør til rette for at denne opplevelsen kan nytes og deles med andre, det være seg familier, lagkamerater eller konkurrenter. Samtlige ønsker egentlig bare å komme seg fra stedet og avgårde så fort som mulig. For en arrangør er dette tapte muligheter, rett og slett, sier Voldset.

I hans øyne må det et løft til for at rittet skal overleve.

– Mitt råd til arrangørene er å legge i hvert fall litt av sjela i dette, sier Voldset, som har en smørbrødliste med forslag.

– De må ta deltagerne på alvor, flytte målområdet til et langt mer egnet sted med god plass og alle nødvendige fasiliteter, eventuelt ut av byen, samt bygge opp en skikkelig arena der det helt enkelt er hyggelig å være. Her gjør DSSP en elendig jobb i dag, og de ligger milevis bak konkurrentene. Det begynner nok folk å se, sier Voldset.

For Team Sepura er Styrkeprøven imidlertid et tilbakelagt kapitel.

– Team Sepura har ingen planer om å returnere til arenaen for storlagssykling. Om det ikke skulle gå en faen i oss da...

På onsdag får vi altså vite hvilke endringer som skal gjennomføres for å tiltrekke nye deltagere. 

Publisert 6. oktober 2014 kl 19.18
Sist oppdatert 6. oktober 2014 kl 19.17
annonse
Relaterte artikler
annonse

Landevei.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen Vesteng | Journalist: Knut Andreas Lone | Journalist: Henrik Alpers |

Tips oss: Send mail her!

Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen