21-åringen fra CK Haugaland har satset rundbane i en årrekke, men fikk sitt internasjonale gjennombrudd i sprint denne sesongen. Etter andreplass i sprintverdenscupen i september, leverte Anna Stray Rongve Norges beste plassering i sprint-VM i Kina. Der kom hun på fjerdeplass etter at pallen glapp på et teknisk uhell. Neste sesong satser Stray Rongve på gull i sprint-VM, som også i 2019 arrangeres i Kina. Les også: – Neste år skal jeg ta gull i VM Dette er en del av en romjulsserie om rulleøktfavoritter. Følg med videre! Les også: Sondre Linstad-Hurum: – Jeg går og gleder meg til å ha det vondt  Hva er økta? – Jeg er veldig glad i variasjon, så nesten ingen av øktene mine er helt like. Men grunnoppsettet for en av øktene jeg ofte kjører på rulla, er en todelt økt med både drag for utholdenhet og for å øke O2-opptaket og kapasiteten. Etter en oppvarming på ti minutter til et kvarter, kjører jeg fire 10-minutters drag i sone 3, altså på litt under terskel. Så tar jeg en liten pause, og kjører en serie på fem 2-minutters drag der jeg gir bånn gass, altså på og over terskel, eller sone 4 og 5. Deretter tar jeg 10 til 20 minutter nedkjøring etterpå.  Hvorfor liker du den? – Det er variasjonen. Jeg liker at det skjer litt og at jeg ikke bare ligger og dunker ut fem like drag i sone 3. Denne er det lett å kjøre variasjoner av. Hva er det spesifikke treningsutbyttet fra en slik økt? – Med denne økta får jeg trent flere ting. De lange dragene rett under terskel øker utholdenhetene, mens de hardeste dragene som ligger på og over terskel øker O2-opptaket og kapasiteten. Hvor lang tid tar den? – Halvannen til to timer. Hvor ofte kjører du den? – En gang i uka, noen ganger to ganger i uka. Les også: Test av CycleOps H2 smartrulle Finnes det måter å variere denne økta på? – Ja. Jeg varierer denne økta på mange måter. Noen ganger kjører jeg lengre drag. Andre ganger kjører de harde bolkene på sone 4 og 5 inni sone 3-dragene. For eksempel kan jeg kjøre fem minutter på sone 3, så ett til to minutter sone 4 og 5, og så fem minutter sone 3 igjen. Og deretter ett til to minutter pause mellom dragene. Hva slags rulle har du, og hva liker du med den? – Jeg har en Wahoo Snap, og er godt fornøyd med den. Sykler du med noen form for underholdning?– Jeg kobler meg ofte opp på eple-TV og ser verdenscupritt på YouTube når jeg sykler. Musikk er også veldig viktig på rulla. Saken fortsetter under FAKTA Dette er økta:4x10 minutter i3, med 1 til 2 minutter pause mellom dragene, deretter en liten pause før neste serie på 5x2 minutter bånn gass, sone 4 og 5, også disse med 1 til 2 minutter pause mellom dragene.Tidsforbruk: 1.5 til 2 timerTreningsutbytte: Øker utholdenhet og hever O2-opptaket (øker kapasiteten)Hvor ofte: en til to ganger i ukaVariasjoner: Endre lengden på dragene, eller putte de korte, hardere dragene inn i de lengre dragene.   Interessert i trening? Her har vi samlet stoff ombarmarkstrening, trening på sykkelsetet, teknikktips og treningstips.