Gjertrud Bø har masters-VM i Mol i Belgia som sesongens hovedmål. har hevdet seg godt i de norske krossrittene så langt i høst, og. Egentlig skulle hun syklet EM i dag som gjennomkjøring, men etter astmaproblemer på Norgescupåpningen sist helg, måtte rittplanen justeres. – Lørdagens Norgescupritt på Gjøvik ble alt annet enn en god gjennomkjøring. Jeg slet skikkelig med astmaproblemer. Jeg var da usikker på om jeg rakk å bli bra i pusten igjen til EM i Holland på fredag, og må derfor stå over det. Surt, men jeg må kunne fungere ordentlig på krossritt, sier 56-åringen, som har ti VM-titler på CV’en. LES OGSÅ: Tok sin tiende VM-seier Saken fortsetter under TETT: På lørdagens Norgescupåpning på Gjøvik slet Gjertrud Bø med astmaproblemer, og bestemte seg for å stå over EM i Nederland. Foto: Pål WestgaardBø er også involvert i NCFs trener- og rytterutvikling og hovedtrener i Soon CK. Der følger hun blant annet opp treningsdagbøkene til kross-Norgesmesteren Tobias Johannessen og tvillingbroren Anders, samt landslagsryttere som Martin Siggerud, og flere andre lovende unge utøvere både senior- og juniornivå. Dette har superveteranen med seg på lomma på langtur. Dette er en del av en serie om hva kross- og landeveissyklister av ulike kaliber har med seg på lomma på langtur LES OGSÅ:Asbjørn Slagtern Fjellvåg: Mett og selvhjulpen Ken-Levi Eikeland: Fyller fiskepulver på flaska Knut Sande: Pelotonens største sadeltaske Sondre Svensli: To ess i baklomma på langtur Monica Storhaug: Null verktøy – masse godteri  Frode Jermstad: Jermstad styrer unna sukker   Christian Askildsen: Derfor har Eskildsen ekstra dekk under setetJanne Smauget: Smauget sverger til solbærsaftKetil Tærum: – Du må spare på kreftene overalt hvor du kanJonas Orset: Miljøsyklisten som digger bensinstasjonerElise Marie Olsen: – Grovbrød med Nugatti funker alltidSilje Mathisen: Mathisen har lommene fulleFredrik Lorentzen Henne: Sykler med vindvest og løse ermer på magen Reidar Borgersen: – Magen er trenbarKjetil Johansen Amundrud: – Ferdig-barer og sportsdrikk blir det nok av på ritt Amalie Lutro: – Jeg har ikke gått på noen næringssmell ennåKristian Aasvold: – Det går veldig mye i brødskiverBente Rossing: – Jeg fylte på med mat hele veienLars Blesvik: Vann og vingummi gjør susenErik Nordsæter Resell: Rosiner, Nugatti og honningChristian Foyn: – Lommematen må puttes i lommaDaniel Ingebo: – Jeg er ikke helt grønn på kjøkkenetJohan Noraker Nossen: Spiser 15-20 energibarer på en langtur Fred Voldset: For brysomt å putte kaker i lommaMarkus Hoelgaard: – Rydd verktøyet ut av lommeneJon Andreas Klokkehaug: – Jeg trenger mye og god mat  - Hva har du med deg av mat, og hvorfor?– Hva jeg har med av mat på lomma kommer an på lenge og intensitet på turen. Er det en tur på under tre timer blir det ofte en bar eller to. Men er turen lenger og det går rolig, så er det brødskiver på lomma som vanligvis gjelder. På de lengste turene blir det en miks av barer og brødskiver, og gjerne en bolle- eller vaffelstopp på en stue. Jeg er ikke selv tilhenger å bruke særlig med gel på trening og ritt. Jeg tenker at hver enkelt må prøve seg fram og finne fram til hvilke rutiner som passer for seg. Det er sikkert mye bra i det nye vi ser i dag, men jeg synes det brukes litt for mye gel i en del miljøer, og jeg lurer på hvor sunt er det for kroppen å dytte i seg så mye sukker som enkelte gjør. Det skal i hvert fall ligge god kompetanse og erfaring bak det å bruke karbohydrater som tas så raskt opp. Min filosofi er at det viktigst er å planlegge når og hva du spiser de siste timene opp mot trening og ritt. - Hva har du med deg av utstyr?– På tur er det greit å ha med en minipumpe, slange, multiverktøy, og eventuelt en kjedekutter og kjedelås. Jeg tar vanligvis alt på lomma. Jeg sykler med sekk om det er behov for å ta av/ bytte tøy. Jeg har med GoPro kamera om jeg sykler med utøvere på et flott sted eller for at de skal få se hvordan de ser ut når sykler. Når jeg drar ut på langtur med en gruppe, sjekker etter om vi har det verktøyet jeg tror vi trenger før vi setter i gang. Saken fortsetter under PÅ LOMMA: Gjertrud Bø har med seg det hun trenger på langtur på lomma, fra mat og barer til verktøy og kamera. - Hva har du på deg på langturene?– Jeg liker å ha flere tynne lag på meg, for da er det lettere å regulere. Nå på høsten har jeg vanligvis en supertrøye eller en ulltrøye innerst, en langermet trøye som mellomlag og en tynn jakke ytterst. Blir du for varm, så er det bra å ha en vindjakke du lett kan dytte på lomma. Tykk vinterjakke bruker jeg bare når det er skikkelig kaldt. Men jeg fryser lett på hendene når det er kaldt. Derfor har jeg noen ganger med ekstra hansker, slik at jeg kan regulere mellom tykkere og tynnere hansker, eller bytte hansker etter en "bollestopp".- Har du et profftips helt til slutt?– Jeg synes alle eldre ungdommer og voksne bør lære seg enkel skruing, slik at de kan løse de vanligste problemene som kan oppstå når vi er ute og sykler. Det å bare ha med seg en CO2-patron og å så ringe noen hvis det skjer noe, tyder på at du ikke tar særlig ansvar for sykkelen din. Vi må vaske, vedlikeholde og følge opp sykkelen som om den er vår beste venn. Ulyder må tas på alvor, og vi må se over sykkelen grundig når og dersom ikke alt fungerer på topp. De som "følger opp" sykkelen ordentlig får vanligvis klart mindre problemer med sykkelen, og vedlikehold er mye billigere enn å reparere. Målet bør være at sykkelen skal føles som ny hele tiden. Jeg ser ofte at de beste syklistene ikke bare er raske på sykkelen, men også er opptatt at sykkelen skal være i topp stand. Det er ikke uten grunn at mange liker å kjøpe brukte sykler fra elitesyklister.  TIPP-TOPP: Gjertrud Bø har som mål at sykkelen alltid skal føles som ny.