19-åringen fra Soon CK er i gang med oppkjøringen til sin andre sesong på seniornivå. I høst ble det klart at både Anders og tvillingbroren Tobias Johannessen er blant de ni unge rytterne på Dare Bikes Development Team 2019, som er en del av Uno-X Hydrogen Development Team. Holder nivåetI begynnelsen av desember fikk tvillingene en smak av hva som venter og hvordan ting fungerer i landeveisleiren. Da var de med på sin første rene landeveissamling, som gikk i Spania et stykke nord for Benidorm. Verken Tobias eller Anders hadde problemer med å henge med på øktene til landeveisgutta. Men noen forskjeller registrerte de allerede på den første samlingen. – Det er en litt annen måte å sykle på med en så stor gjeng. Landeveisgutta har mer trøkk på flatene, og når de tar føring på langturer er de vant til å holde det trøkket. Vi var litt nervøse den første dagen, og det tok litt tid å komme inn i det, men vi føler at vi klarte å henge med, sier Anders.  LES MER: Ingen glidende overgang til landvei Utover vinteren blir det lagt ned betydelig trening innendørs. Dette er Anders Johannessens favorittøkt på rulla.Saken fortsetter under Dette er en del av vinterens artikkelserie om rulleøktfavoritter. Følg med videre! LES OGSÅ:Sondre Linstad-Hurum: – Jeg går og gleder meg til å ha det vondt  Hva er økta? – Jeg er veldig glad i en økt som både jobber med terskelkapasitet og makskapasitet. Den består av to sett intervaller. Det første settet er fire 8-minuttersdrag av typen kriss-kross. Da sykler man første halvannet minutt rett under terskel og så et halvt minutt over terskel, og fortsetter slik ut draget. Etterpå tar vi fire 6-minuttersdrag med 30/15, der vi sykler 30 sekunder bånn gass og så 15 sekunder hvile og fortsetter slik ut draget. Vi starter som regel med 15 til 20 minutter oppvarming, og legger også inn et par stigningsdrag der. Mellom de første intervalldragene har vi 3.5 minutter pause, og mellom dragene i den andre intervallbolken er det 3.5 til fire minutter pause. Etter det hele tar vi et kvarters helt rolig nedkjøring. Hvorfor liker du den? – Det er veldig mye variasjon i denne økta. Jeg sitter aldri og gnager på samme watten over lang tid, for det går opp og ned hele tida. Hva er det spesifikke treningsutbyttet fra en slik økt? – Med kriss-kross-dragene over og under terskel i starten får du jobbet med terskel og slik bidrar denne økta til å øke kapasiteten på terskel. Det andre settet med intervaller der man sykler 30/15 går mer på O2-opptaket. Så alt i alt får man utnyttet tida på sykkelen veldig godt med denne økta. Hvor lang tid tar den? – Akkurat to timer. Hvor ofte kjører du den? – Vi kjører intervaller på rulla to-tre ganger i uka, og dette er en av dem.Finnes det måter å variere denne økta på? – Det kan godt hende, men jeg synes det er så mye variasjon i denne økta at jeg pleier å kjøre den akkurat slik som den er. Du sitter aldri og stirrer på watten eller klokka og tenker at "uff, det er fortsatt x tid igjen av draget." Dette er en økt jeg aldri blir lei, og som jeg alltid gleder meg til.   Hva slags rulle har du, og hva liker du med den? – Jeg har en Tacx Flux. Den er ikke veldig dyr, men den fungerer kanonbra, og er vel en av de rimeligste rullene du kan kjøpe med smart-funksjoner, slik at du kan koble deg opp på Zwift eller andre programmer som hjelper deg å styre økta.  Sykler du med noen form for underholdning?– Ikke så mye annet enn musikk, selvfølgelig. Jeg sykler nesten alltid sammen med (tvillingbror) Tobias, og det fungerer alltid bra for oss. Og vi sykler også ofte sammen med andre ryttere fra klubben vår, Soon CK. Det er motiverende å være flere.  FAKTA Dette er økta: 4x8 minutter kriss-kross-drag der 90 sekunder kjøres under terskel etterfulgt av 30 sekunder over terskel til draget er over; 3.5 minutter pause mellom dragene. Deretter 4x6 minutter med 30/15-drag der 30 sekunder kjøres på maks innsats med 15 sekunders hvile; 3.5 til 4 minutter pause mellom dragene. 15-20 minutter oppvarming, 15 minutter nedkjøring. Tidsforbruk: To timerTreningsutbytte: Hever både terskel-kapasitet og maksO2-opptaket Hvor ofte: En gang i uka gjennom vintersesongenVariasjoner: Kanskje, men Johannessen kjører den slik den er satt opp Interessert i trening? Her har vi samlet stoff ombarmarkstrening og trening på sykkelsetet, teknikktips og treningstips.