Amalie Lutro leder Norgescupen sammenlagt i forkant av siste runde, som går på lørdag. Sisteårsjunioren vant også tre av fire ritt i Tour de Hallingdal, og har vært en del av juniorlandslaget på de fleste av rittene laget har syklet denne sesongen. Lutro er oppvokst med jentetalentene Mari Hole Mohr og Pernille Feldmann i nabolaget, og har syklet siden før hun begynte på skolen. – Det er utrolig kjekt å ha de andre jentene helt i nærheten. Da har jeg alltid noen å trene sammen med, og vi har det utrolig moro i lag. Det er jo derfor vi driver med dette – fordi det er gøy. Nå ser jeg at det kommer stadig flere gode jenter med i Norgescupen, og nivået er både høyere og jevnere enn noen gang, og det er skikkelig artig, sier Lutro. Dette har den lovende junioren med seg på langtur. Dette er en artikkel i serien «På lomma», der ulike syklister deler erfaringer om hva de har med seg på langtur. LES OGSÅ:Asbjørn Slagtern Fjellvåg: Mett og selvhjulpen Ken-Levi Eikeland: Fyller fiskepulver på flaska Knut Sande: Pelotonens største sadeltaske Sondre Svensli: To ess i baklomma på langtur Monica Storhaug: Null verktøy – masse godteri  Frode Jermstad: Jermstad styrer unna sukker   Christian Askildsen: Derfor har Eskildsen ekstra dekk under setetJanne Smauget: Smauget sverger til solbærsaftKetil Tærum: – Du må spare på kreftene overalt hvor du kanJonas Orset: Miljøsyklisten som digger bensinstasjonerElise Marie Olsen: – Grovbrød med Nugatti funker alltidSilje Mathisen: Mathisen har lommene fulleFredrik Lorentzen Henne: Sykler med vindvest og løse ermer på magen Reidar Borgersen: – Magen er trenbarKjetil Johansen Amundrud: – Ferdig-barer og sportsdrikk blir det nok av på ritt  Hva har du på deg på langtur?– Det kommer an på været. Jeg sjekker værmeldingen og ser ut av vinduet før jeg drar ut for å få en ide om hva jeg trenger, for det er sjelden veldig fint vær i Stavanger. Hvis det regner eller ser ut som det skal regne, så gjør jeg alt jeg kan for å holde meg tørr lengst mulig. Det er spesielt deilig å være tørr på beina, så det betyr nesten alltid skoovertrekk. Generelt har jeg ikke med meg så mye klær, men tar heller av meg klær etter hvert. Hva har du med deg av mat på langtur?– Jeg er nok ikke så god på å ha med meg veldig mye mat på langtur. Når du ikke har gått på den store næringssmellen ennå, så har du heller ikke hatt sjansen til å lære av dine egne feil. Jeg har ikke gått på den smellen, så jeg har ikke den erfaringen ennå. Sykler vi tre-fire timer har jeg vanligvis med meg et par flasker med saft og banan, men det er ikke alltid jeg drikker opp flaskene mine. Jeg vet at jeg må drikke mer på langtur enn det jeg gjør, men det er så lett å glemme. Derfor har jeg laget meg små hint, slik som at jeg skal drikke hver gang jeg ser en spesiell type bil eller trafikkskilt. Hvis vi sykler veldig langt, type fem timer, har vi ofte en kaféstopp der vi kjøper is, så da trenger jeg ikke ha med meg så mye i lommene. Noen ganger har jeg også med hjemmelagde riskaker fra kokeboka til Sky-kokken. Men det er ikke jeg som lager de altså. Det er som regel mamma eller pappa som gjør det, og så hender det jeg hjelper til, da. Les mer om kokeboka til Sky-kokk Henrik Orre ”Velochef” Saken forsetter under MINIMALIST: Amalie Lutro har som regel to flasker saft og en banan med seg på langtur. Hva har du med deg av utstyr?– Jeg liker ikke å ha så mye bak i lommene, så jeg har bare med meg utstyr og verktøy på de lengste turene. Når jeg har med meg utstyr, så har jeg multiverktøy, slange, CO2-patron og dekkspaker. Men jeg har alltid med meg mobil og bankkort. Da kan jeg i hvert fall ta tog eller buss tilbake, eller ringe hjem og bli hentet. Saken forsetter under MINIMALIST II: Amalie Lutro har multiverktøy, slange, CO2-patron og dekkspaker med seg i lomma på langtur, samt mobil og bankkort. Har du et proff-tips på tampen?– Ja. Tipset går mer på trening enn på lommemat, men etter de fleste treningsturer kjører jeg ofte en liten styrkeøkt med mest fokus på mage og rygg, og litt på armer. Jeg unngår øvelser for beina for de kjører jeg egne, skikkelige styrkeøkter for. Bonusøkta er fort gjort, og krever nesten ikke noe utstyr, men det gjør monn likevel. Hvilke øvelser kjører du da?– Jeg er veldig glad i å bruke medisinball, og å få med meg lillesøsteren min. Hvis vi er to, blir det mye «mobbeøvelser» så vi kaller det. Det kan være at den ene står i planken, mens den andre skal dytte i ubalanse, som kan gjøres i vanlig planke, omvendt og sidelengs. Vi kjører også øvelser der den ene står i planken mens den andre holder begge beina over bakken og slipper en og en fot. En annen øvelse er å ligge på ryggen med beina rett opp, og den andre står over og dytter beina ned til alle sider. Den siste av de øvelsene vi bruker mest er å sitte i en situps stilling mens den andre låser beina av med sine bein samtidig som den dytter overkroppen til den som sitter i situps stillingen ned mot bakken. Men favorittøvelsen er medisinballvridning med pasningen til den andre som sitter ovenfor. Tøying og skumrulling blir som oftest gjort etter økten eller på kvelden.