Den tidligere kontinentalrytteren, som også har hevdet seg i terrenget på Norgescupnivå, er plukket ut som kaptein for VM-troppen til Fiskeklev Landeveisclub. Laget består av åtte ryttere., og har ambisjoner om å kjøre inn til seier på masters-VM i Polen i september 2019. Skal de lykkes med det må grunnlaget legges i vinter. Som far til en gutt på drøyt et år, og med full jobb og familieforpliktelser må Linstad-Hurum trene mer effektivt og strukturert enn da han var proff og kunne bruke hele dagen til trening. – Før trente jeg helst midt på formiddagen og når kroppen føltes som den var mest mottakelig for trening. Nå er det annerledes og med jobb og familie må jeg prioritere hardere. Så jeg dom tidligere syntes det var helt utenkelig å trene sent på kvelden har etter hvert fått mange økter på rulla etter at jeg har lagt sønnen min.  Dette er første del av en romjulsserie om rulleøktfavoritter. Følg med videre! Hva er økta? – Jeg er veldig glad i en skikkelig hardøkt, og favoritten er nok 6 x 5 minutter i sone fire, med to og et halvt minutts pause mellom dragene. Hvorfor liker du den? – Det er en smertefull økt som jeg gleder meg til. Jeg går og gleder meg til å ha det vondt og til å kjenne at hjerte og lunger får kjørt seg med høy puls og intensitet. Og jeg liker at økta gir resultater. Jeg merker det tydelig når O2-opptaket går opp. Da blir alt lettere, både hverdagen og treninga. Hva er det spesifikke treningsutbyttet fra en slik økt? – Med riktig watt og progresjon kommer du fra denne økta med overskudd. Mange er går for fort fram med å øke watten, men jeg liker å ligge to-tre uker på et nivå før jeg øker. Fysiologisk sett tar det seks til åtte uker for å få en tydelig forbedring av formen, og det tar tid å bygge seg opp. Det er også viktig å huske på at har du vært syk eller skadet må du jekke ned et nivå eller to når du begynner å trene igjen. Du kan ikke forvente å være der du var, særlig om det har vært et lengre avbrekk. Hvor lang tid tar den? – En time til halvannen, litt avhengig av hvor lang oppvarming og nedkjøring du vil ha. Hvor ofte kjører du den? – En gang i uka på denne tida av året. Det er en økt man skal være litt sparsommelig med, så det er viktig å porsjonere slike økter riktig. Du kan ikke bare kjøre slike i4-økter hele uka. På denne tida av året holder det med en skikkelig hardøkt i sone fire per uke. Finnes det måter å variere denne økta på?– Ja. Du kan gjøre hele økta lenger ved å legge inn noen spurter i tillegg til hovedbolken med seks ganger 5-minuttersdrag. Mange tar spurtene etter hovedbolken, men jeg legger dem ofte før jeg begynner på 5-minutterne. Kjører du full spiker i ti sekunder stimulerer du helt andre fibre i musklene enn du gjør på de lengre dragene, så det går ikke utover hovedbolken. Andre variasjoner av denne økta er å legge inn flere drag i hovedbolken, eller endre varigheten på dragene. Jeg synes imidlertid at fem eller til nød fire minutter er en nedre grense for denne typen drag. Hva slags rulle har du, og hva liker du med den? – Jeg har akkurat kjøpt med en Elite RealAxiom. Den bråker lite og jeg kan koble den opp til en datamaskin.Sykler du med noen form for underholdning?– Jeg har koblet opp en TV foran rulla, så det har blitt kjempekoselig i rullerommet. Jeg liker godt å se på Tour de France eller Giroen mens jeg trener. Da føler jeg at jeg sitter midt i feltet og er med.  FAKTA Dette er økta:6x5 minutter i-4, med 2.5 minutter pause mellom drageneTidsforbruk:1 til 1.5 timeTreningsutbytte:Hever O2-opptaket (øker kapasiteten)Hvor ofte:en gang i ukaVariasjoner:Lengre drag, flere drag, eller legge til en serie med 10-sekunders spurter før eller etter hovedbolken Interessert i trening? Her har vi samlet stoff om barmarkstrening, trening på sykkelsetet, teknikktips pg treningstips.