– Vi har seks hjernedeler som tenker ulikt som prøver å ta kontroll på kroppen. Da er det ikke rart det kan bli litt kaos når vi er slitne. Men dette kan vi kontrollere, sier Eirik Hektoen (41) til forsamlingen. 

Hektoen jobber til daglig med mental trening, og prater ofte med toppidrettsutøvere. Denne onsdagskvelden står han i et lokale på Olympiatoppen og taler til 40 amatører fra sykkellaget Team YT-Torshov Sport.

Laget har kjørt inn til den forsmedelige andreplassen i Lillehammer-Oslo to år på rad, men i år er de fast bestemt på å vinne. I jakten på marginer er de samlet for å lære mer om kosthold, styrketrening og mental trening. I tillegg til Hektoens foredrag om mental trening skal de også lære om styrketrening av Olympiatoppen, samt kosthold og ernæring fra sponsoren YT.

Eirik engasjerer. Gruppen forteller om overtenning og noen rittstarter som har gjort at flere av lagets sterkeste kort har brent nesten alle fyrstikkene før rittet i det hele tatt har startet. 

Men hvorfor skjer slikt?

– Det er fordi dere kjører på adrenalin, og ikke arbeidsoppgaver. Dere vil vinne for mye. Den som fokuserer på prosessen vil vinne rittet, ikke den som fokuserer på resultatet. Da blir man fort for ivrig, fortsetter Hektoen, og forteller mer om hvor viktig det er å fokusere på arbeidsoppgaver.

Gruppen noterer flittig, og kjenner seg igjen i mye av det Hektoen forteller. Noe er opplagt, men ofte ikke noe en har tenkt på før en hører det. Andre tanker virker kanskje mer fremmed. Slik som med visualisering. Det er lett å se for seg en høydehopper visualisere de 15 sekundene øvelsen tar. Men hva med syklister?

Visualisere hele Lillehammer-Oslo for eksempel?

– De beste gjør det før store ritt, legger Hektoen til.

TA DEN MENTALE TRENINGEN PÅ SYKKELEN

Eirik Hektoen er ikke i tvil om gevinsten av mental trening, enten det dreier seg om idrett eller andre arenaer.

– Mental trening er er ikke bare idrettsspesifikt. Enten en skal holde foredrag slik jeg har gjort nå, eller gjøre noe en føler er utenfor komfortsonen, da har en nytte av mental trening, forteller han.

Forbedringspotensialet med mental trening er vanskelig å måle i sekunder, da sykling som utendørssport har mange variabler som avgjør tiden. Men gevinsten er definitivt tilstede.

– Det er gjort forskning på tankesett og prestasjon, og det har vist at det er en økning i prestasjon på 3-5 prosent. Dette har vært målt på eliteutøvere, men jeg vil tro forbedringspotensialet er like stort for nivået under.

Og det er en ganske enkel årsak til at amatørene kan ha mye å hente:

– På amatørnivå er en ofte litt uvitende, også litt ubevisst. Men altså ubevisstheten kommer fra uvitenheten, så bare bevisstgjøring vil jo gi et større fokus i gruppen. Hvordan tenker vi? Hvordan visualiserer vi? Blir en mer bevisst på det, vil en også jobbe med det, sier han.

Mental trening trenger ikke ta mye tid, men Hektoen mener at utøvere som trener myeikke skal være redde for å bruke tid på slik trening. Dessuten kan det gjøres på sykkelen.

– Setter vi av en halvtime i uka bare på tankestrategier vil det hjelpe veldig. Dette kan du absolutt gjøre på sykkelen, for eksempel på en rolig langtur. Poenget er at du skal være bevisst på tankene dine. Når smerten kommer er du bevisst på hva du skal tenke. Har du ikke denne strategien klar, vil du gi deg i stedet for å fortsette.

Norske mosjonister nøler ikke med å blåse 50000 kroner på en sykkel, men hva vil gjøre deg til en raskere syklist? Olympiatoppens program til 299 kroner, eller nye karbonhjul til 15000?

– Jeg vet jo hvor morsomt det er med ordentlig utstyr, så en skal ikke kimse av det! Men kost-nytte vurdering vil nok Olympiatoppens program spare inn flere minutter enn noen gram på sykkelen som kan koste tusenvis av kroner, avslutter Hektoen.

BETYR MYE FOR HELE LAGET

Jonas Strømberg har vært med på de to forsmedelige andreplassene, og er i dag primus motor og altmuligmann for laget. Med barn og full jobb i sykkelbutikken Torshov Sport ser han viktigheten av å lære mer om hvordan kropp og hode fungerer sammen. 

– YT hjelper oss med hva vi trenger i kroppen for å fungere. De tenker ikke bare spesifikt på sine produkter, de er ernæringsfysiologer som hjelper oss gjennom dagen med et optimalt kosthold. Vi trener jo nesten like mye som en toppidrettsutøver og har jobb i tillegg, så for oss er det viktig å ha fokus på dette for å fungere, sier Strømberg.  

Programkvelden på Olympiatoppen er verdifull. Selv om det er forenklede modeller toppidrettsutøvere bruker år på å lære, er det korte kveldsprogrammet gull verd.

– Vi får bruke litt av ressursene de har der oppe (Olympiatoppen, red. anm) til å hjelpe oss med ting vi har vært dårlige på. Vi vil sette en ny standard for ha som må til i amatørsykling, sier han ubeskjedent og fortsetter:

– Vi har hatt litt dårlig kommunikasjon, og vi har hatt litt problemer med overtenning. Også hjelper det helt klart å lære mer om hvordan vi skal tåle litt smerte. Ikke alle har bakgrunn fra idrett, og vi har mye å lære av hverandre. Også hjelper det å sette ting i system.

Team YT-Torshov Sport har to andreplasser i Lillehammer-Oslo på rad, og opplegget er en bevisst strategi for å gjøre mer enn bare å sikre seieren. 

Strømberg tenker også på rekord.

– Andreplasser er vi ferdige med. Dette er et opplegg vi lager for å sikre målsetningen. Jeg tror at om forholdene er der, er det rekord som gjelder. Vi må sette en ny standard. Nå skal vi kjøre inn til seier, og står det 3.50 på tavla er det en fin bonus.

AMATØRER: Gutta på Team YT-Torshov Sport ankommer selvsagt på sykkel.