Den siste sesongen har Markus Hoelgaard kastet forfengeligheten på båten og tatt verktøyet ut av lommene. Det gir bedre plass til mat og klær på langtur. Dessuten har han begynt å sykle med lys bak på sykkelen enten det er mørkt eller høylys dag. 

– Det ser kanskje ikke så stilrent ut, men sikkerhet er viktigere enn å se stilig ut på trening, sier 24-åringen fra Sandnes. 

Hoelgaard ser tilbake på en sesong som tok seg opp utover sommeren. I august ble han nummer to sammenlagt i Arctic Race of Norway, samt at han vant ungdomstrøya og ble nummer tre i poengkonkurransen. I september ble han nummer tre på siste ritt i den nye trippelhelga Uno-X Development Weekend, og i slutten av september debuterte Hoelgaard i eliteklassen på fellesstarten i VM. 

– Jeg har bare syklet VM som U23 og junior før, og det er ikke helt det samme. Når det går veldig fort i eliteklassen, er det færre som detter av og det skal mer til for at feltet sprekker opp. Det er et steg igjen opp til de beste, men det er ikke umulig.

Hoelgaard er en av tre nye ryttere på Uno-X Development Team for sesongen 2019. Han gleder seg, men innrømmer at det er vemodig å forlate Joker Icopal etter tre sesonger.

– Jeg har blitt godt kjent i laget og fått mange gode kamerater der, men jeg følte også at det var riktig for den videre karrieren, så jeg gleder meg.

Dette er en del av en serie om hva landeveissyklister av ulike kaliber har med seg på lomma på langtur.

Hva har du på deg på langturene, og hvorfor?
– Det avhenger selvfølgelig av været, men jeg har ofte på meg en på meg en vindvest. Den er lett å åpne hvis det blir varmt og god å ha hvis det blir kaldt. Nå på høsten som det blir kjøligere er det godt å ha med litt ekstra i lommene så man kan ta på seg litt underveis hvis det trengs.  Buff er et genialt plagg som jeg bruker mye. Det luner godt og tar liten plass hvis du vil ta den av. Er det utrygt for regn har jeg med meg regnjakke. 

Hva har du med deg av mat?
– På langtur går det med en del energi, så da må man fylle på underveis. En langtur varer som regel fra fire til sju timer, der de fleste ligger fra fire til fem timer. På sykkelflaskene er det bare vann. Hva jeg har med meg av mat avhenger av hva slags type langtur det er: om det bare er rolig eller om jeg kjører drag også. Er det bare rolig, blir det gjerne banan og brødskiver med forskjellig pålegg. Jeg varierer pålegg etter hva jeg har lyst på, men det er gjerne ost og skinke, Nugatti eller syltetøy. Jeg spiser når jeg er sulten, men prøver å få i meg noe hver time i hvert fall. Kjører jeg drag på langturen også, har jeg med meg noen barer og gel i tillegg. Jeg prøver å ta en del gel når jeg trener intervaller, slik at jeg trener opp magen til å ta opp den typen næring på ritt. Når intensiteten er høy er det lettere å få i seg gel enn mat. Barer og gel tar også mindre plass og er mer praktisk på den måten. Hvis vi har en langtur med bollestopp, er det solskinnsboller som er favoritten min. 

Saken fortsetter under

ENKELT: Banan og barer er noe Markus Hoelgaard spiser ofte på langtur. På flaskene er det bare vann. 

Hva har du med deg av utstyr, og hvorfor?
– Jeg har slange, multiverktøy og ekstra kjedeledd i sadeltasken. Denne sesongen har jeg begynt å feste pumpen på rammen. Det ser kanskje ikke så bra ut, men det er greit å ha mer plass til mat og klær i lommene. I år har jeg også begynt å sykle med baklys på sykkelen. Så treningssykkelen min er kanskje ikke så stilren, men jeg setter sikkerheten foran forfengeligheten på trening. På ritt har vi jo følgebil og støtteapparat med oss så da er det bare litt mat i lommene og kanskje ekstra klær hvis du har for mye på deg fra start. 

Har du et profftips helt til slutt?
– Pakk slange i sadeltasken og fest pumpen på ramma i stedet for å putte det i lommene. Da får du bedre plass i lommene til mat og klær. Er det utrygt for regn, så ta med deg en regnjakke i lomma. Det er bedre å sykle med den i lomma i fem timer noen ganger for mye enn å ikke ha en regnjakke den gangen du virkelig trenger den. 

UT AV LOMMENE: Slange, dekkspaker og multiverktøy er henvist til sadeltasken, mens pumpen festes på ramma, og lykten er fast følge uansett lysforhold.