Under faktaboksen finner du tekstlinjen «Rojan har heller ikke kunnskap til å vite akkurat hvilken eike eller hvilket nav som er optimalisert for akkurat den og den bruken, uten at det heller spiller noen rolle».

Her må vi beklage at vi har uttrykt oss upresist. Vi prøvde å forklare at RR ikke har tilgang på de samme ressursene som en stor hjulprodusent har, som gjerne bruker avanserte 3D-tegninger, vindtunell, crash lab eller lignende for å lage det de mener er de beste hjulsettene. Ressurstilgangen til de store produsentene betyr ikke nødvendigvis at det de lager er bedre.

LYTT TIL: Podkast med tavlejenta Åshild Tovsrud!

Det betyr heller ikke at RR ikke har kunnskapen i orden. Det betyr at de er et mindre selskap, og at vi har skrevet enkelte linjer svært dårlig. Hjulsettene deres kan vi bekrefte at er svært gode, det har vi erfart fra to store gruppetester i 2018.

For sikkerhets skyld. Både pris og vekt på for-og bakhjul er feil. Riktig pris på dette hjulsettet er 14990 kroner, men det er tilgjengelig med DT350-nav, og koster da 12990. Totalvekten på hjulsettet er riktig som sto på trykk, 1525 gram. Men for-og bakhjulet veier henholdsvis 695- og 830 gram.

Testen i sin helhet leser du nedenfor:

Å VURDERE DE MELLOMDYRE HJULSETTENE fra norske leverandører er alltid vanskelig. Ofte er det eldre teknologi som brukes av slike småprodusenter, men om så er tilfelle her betyr «eldre» noe sånt som «fra i fjor». Felgringen som Rojan har kalt Breigutua, har samme brede tverrsnitt som de toneangivende merkene, og den har den samme, brede, innvendige diameteren også.

LES OGSÅ: Ta turen over Gamle Strynefjellsveg, en av Norges første turistveier

Det felgen ikke har, er den samme intensive kvalitetskontrollen som toppmerkene. Ser en etter finner en mindre karbonfliser, eike-og nippelhull er ikke like intensivt glattpusset. Toleransene for avvik kan være på et litt annet nivå. Men dette er detaljer en neppe ser om en ikke kikker veldig nøye etter, og selv da skal en være godt trent i en blindtest.

ØNSKER DU Å LESE OM DE ANDRE HJULENE OGSÅ?: Bli abonnent her!

Rojan har heller ikke kunnskap til å vite akkurat hvilken eike eller hvilket nav som er optimalisert for akkurat den og den bruken, uten at det heller spiller noen rolle. Men der har du litt av forskjellen. Felgringen Breigutua er paret på tradisjonelt vis, med Sapim CX-Ray eiker og DT240-nav.

RR Breigutua

PLUSS: Veldig god kjørefølelse, solid inntrykk, gjennomført til aåvære et lite selskap i mellomprisklasse.
MINUS: Tunge til å ha så lav felgprofil.

Nok en gang er det ute på veien Rojan gjør det superskarpt. De er et hakk under Roval og Zipp i kjørefølelse, men like gode som DT Swiss. De oppfører seg eksemplarisk og komfortabelt på all slags underlag, og særlig komforten er noe en merker godt. Vi vil også trekke frem gode utforegenskaper, her glimrer de med svingvillighet i toppklasse, og i de mange forblåste fjellsidene på Gran Canaria opplevde vi også hvor lite utsatt de er for sidevind.

Minuser? Ingen voldsomme. Hjulsettet er ikke blant de letteste i testen, men til prisen er dette bra. Når vi oppsummerer er Breigutua langt mer spennende enn veien den er oppkalt etter.

Dette hjulsettet er verdt prisen og vel så det.