Stein Magnus Olafsrud kjent for å legge til rette for at andre skal få ut tatt seg maksimalt ut, blant annet som rittleder for den årlige everesting-konkurransen Hope Challenge i Oslo.– Jeg vet hva heftige utfordringer gjør med meg, og jeg digger å skape arenaer hvor både drevne og uerfarne kan få utfordret seg selv på måter de ikke trodde var mulig. Å tilrettelegge for at mennesker skal bryte nye grenser, motiverer meg. I tillegg til å hjelpe mennesker å flytte egne grenser er arrangementene jeg arrangerer med på å forandre menneskers liv gjennom arbeidet Hope for Justice utretter. Dette fyller meg med energi, sier han. Olafsrud stilte også opp som sekundant, motivator, støtteapparat og tidtaker da sykkelkompisen Jonas Orset satte ny verdensrekord på 10 000 høydemeter 29. september. LES OGSÅ: – Jeg håper å gå vinteren i møte som rekordholder Men Olafsrud er ikke fremmed for å ta seg helt ut selv. Det bærer favorittøktene preg av. 43-åringen fra Lørenskog har syklet Styrkeprøven åtte ganger, sju av dem fra Lillehammer og en gang fra Trondheim. Også i år sykler han for Rye Expressen, men til tross for at selve Styrkeprøven ryker for egen del, stiller Olafsrud opp på alt av oppkjøringsritt der laget har behov. – For meg blir 2019 et rolig år, siden jeg mister Trondheim-Oslo grunnet ferie med familien. Men jeg regner meg likevel som en superreserve om laget har behov for meg på oppkjøringsrittene, sier Olafsrud, som ikke har kuttet i treningsopplegget selv om hovedmålet til laget utgår for hans del. Grunnlaget på vinterstid legges flittig på rulla, og dette er firebarnsfarens favorittøkt.Dette er en del av vinterens artikkelserie om rulleøktfavoritter. Følg med videre! LES OGSÅ:Sondre Linstad-Hurum: – Jeg går og gleder meg til å ha det vondt  Anders Johannessen: – Jeg sitter aldri og gnager på den samme watten Ingvild Gåskjenn: Fra hardt til knallhardt på to timer Thale Kielland Bjerk: – Heldigvis er jeg glad i å sykle på rulle Anders "Hertugen" Bernhoft: Mange halvlange drag Michelle Engebretsen: – Jeg liker å grave meg ned i økta og oppgavene Eirik Wendelborg: – Man må bli vant til å trives i aerodynamisk stilling Lars Kabbe: Hardere og hardere drag uten hvile Geir Stian Ulstein: Bakkebokforfatterens bakketrening Hva er økta?– Jeg sverger til TrainerRoad, og foretrekker det Zwift. Jeg synes TrainerRoad er et enkelt, intuitivt og meget effektivt treningsverktøy, og særlig for intervalløkter. Jeg har laget meg mange forskjellige økter i TrainerRoad, men en av favorittene mine er den forferdelig 5x8 minutteren hvor jeg jobber på 85 til 110 prosent av FTP. Det er forferdelig vondt og samtidig veldig deilig. Hvorfor liker du den?– Som familiefar trenger jeg forutsigbarhet og effektive økter. Denne økta er på 90 min inkl oppvarming og utkjøring. Hva er det spesifikke treningsutbyttet fra en slik økt?– Dette får ekspertene uttale seg om, men jeg opplever at disse øktene fungerer godt til å bygge basen og også øke terskelen min gjennom vintersesongen. Jeg trener tre-fire ganger i uka, og kjører alle øktene mine hardt. Den rolige treningen får jeg ved å sykle til jobb tur/retur Rasta-Nydalen hele uken, hele året. På disse jobbturene holder jeg lav intensitet. Hvor lang tid tar den?– Halvannen time. Hvor ofte kjører du den?– To til tre ganger per uke.Finnes det måter å variere denne økta på?– Jeg har flere økter jeg bytter på med for variasjon. Noen ganger kjører jeg 6x7 minutter i stedet, og i tillegg til denne kjører jeg også 3x20 min sub-terskel.Hva slags rulle har du, og hva liker du med den?– Jeg har en Wahoo KICKR fra 2018. Jeg liker at den er stille, robust og gjør akkurat hva den skal: nemlig å påføre meg masse smerte.Sykler du med noen form for underholdning?– Jepp. Det går i musikk på Bose anlegg med Rammstein og AC/DC. Dette er økta: 5x8 minutter på 85 til 110 prosent av FTP med tre til fire minutters pause mellom drageneTidsforbruk: 90 minutterTreningsutbytte: Bygger grunnlag og hever terskelenHvor ofte: To til tre ganger i ukaVariasjoner: 6x7 minutter i stedet for 5x8 minutter, eller 3x20 minutter på sub-terskel intensitet Interessert i trening? Her har vi samlet stoff om barmarkstrening og trening på sykkelsetet, teknikktips og treningstips.