DAMEJAKTEN

Selv med 50.000 i førstepremie greide ikke Styrkeprøven få mer enn ni jenter til fellesstarten. Nå kommer endringene.

Sist oppdatert 20. november 2015 kl 04.00
GirlPower var raskeste damelag fra Trondheim i 2014. I 2016 kjører de fra Kvam. Men fellesstarten i 2015 fristet ikke. Foto: Ronnie Werner Mathisen
GirlPower var raskeste damelag fra Trondheim i 2014. I 2016 kjører de fra Kvam. Men fellesstarten i 2015 fristet ikke. Foto: Ronnie Werner Mathisen

LADIES EDITION

  • Styrkeprøvens fellesstart for kvinner 2016

  • Rittdato: 18. juni 2016

  • Kjøres som egen pulje fra Lillehammer, med frontbil og service

  • Distanse 182km

  • Gjør stas på damene: goodie-bag med egne Ladies Edition produkter utlevert sammen med startnummeret, finisher-trøye, Ladies Lounge i målområdet

  • Egne Ladies Edition aktiviteter og tilbud framover vinteren og våren

  • Mer om Ladies Edition 

  • Ladies Edition Facebook

Fjorårets fellesstart for kvinner fra Dombås med 50.000 kroner i førstepremie trakk kun ni ryttere, noe som må kunne betegnes som en bom i relansering av rittet.

Derfor ble kvinnenes fellesstart i Styrkeprøven 2015 avlyst, og de påmeldte fikk tilbud om å bli flyttet til andre distanser eller refusjon. 

Styrkeprøven tilbyr fellesstart for kvinnene i 2016 også. Forskjellen er at denne gangen er det jentene selv som bestemmer hvordan opplegget skal være, og det blir et eget konsept som er mer enn bare egen start på rittdagen.

– I fjor ble damenes rittopplegg kjørt som en fellesstart med mulighet for en kvinne til å vinne 50.000 kroner. Da legger man jo lista ganske høyt, og det kan virke ganske skummelt for syklister som enten er nye i ”gamet” eller ikke har samme forutsetning for å kunne delta, både på grunn av distanse og prestasjon, sier Caroline Vamnes, som jobber med Styrkeprøvens kvinnesatsing for 2016.

Vamnes vil ut og trigge bredden, og derfor bruker hun heller premiepengene på et rittkonsept som starter lenge før startskuddet går. Samtidig håper Vamnes at de raskeste damene blir med uansett.

– Ladies Edition blir et helhetlig konsept, og et tilbud til jentene som tar jentene på alvor. Det er tiltak som teller, sier hun.

Saken fortsetter under

Caroline - Ida - Kristine - Lisbeth - Linn fra Sagene IF Sykkel Juni 2015 - Foto Caroline Vamnes
Caroline Vamnes (til venstre) jobber hardt for å trekke jentene til fellesstarten, og regner med god oppslutning blant klubbvenninnene i Sagene IF. Foto: Privat

Caroline Vamnes (til venstre) jobber hardt for å trekke jentene til fellesstarten, og regner med god oppslutning blant klubbvenninnene i Sagene IF. Foto: Privat

Det er ikke første gang at Styrkeprøven går ut og sier at nå skal rittet bli bedre, og at nå skal det bli satset på damene. Hva legger de i det og hva er annerledes med dette enn andre jentetiltak Styrkeprøven har kjørt før?

Tidligere i november inviterte Vamnes og Styrkeprøven til et idemyldringsmøte for alle som vil komme med innspill til damenes rittopplegg i Styrkeprøven 2016.

Resultatet er ”Styrkeprøven Ladies Edition” som kjører den klassiske 182km lange distansen fra Lillehammer. Jenter som vil være med på konseptet melder seg på i en egen pulje som heter Ladies Edition i påmeldingssystemet. De blir da registrert som deltakere i Styrkeprøvens jentekonsept, og vil med det også få informasjon om aktiviteter og tilbud framover vinteren og våren, goodie-bag med egne Ladies Edition produkter utlevert sammen med startnummeret, og egen pulje med frontbil og service underveis, finisher-trøye og tilgang til Ladies Lounge i målområdet.

Saken fortsetter under

Tina Leqvamb - Styrkeprøven 2012 Foto Privat 1400x
Det har så langt ikke vært trangt om plassen i Styrkeprøvens jenteprosjekter. Det skal Ladies Edition endre på. Foto: Privat

Det har så langt ikke vært trangt om plassen i Styrkeprøvens jenteprosjekter. Det skal Ladies Edition endre på. Foto: Privat

Hvorfor Lillehammer?
Lillehammer en av Styrkeprøvens to klassiske distanser, det er en distanse folk har et forhold til enten de er menn eller kvinner, og som betyr noe.

– Noen syns det blir for kort og ville heller kjørt fra Kvam, og noen skal kjøre helt fra Trondheim, men ikke alle har muligheten til å trene nok slik at de har et bra nok grunnlag for å kjøre 27.5 eller 54 mil. Og Eidvsoll blir for kort. Vi må få folk litt ut fra Oslo, sier Vamnes.

– Når vi møtes på midten blir det utfordring nok for de som vil sykle langt, og samtidig håper vi å få med de som ikke har syklet så mye. Lillehammer er ikke så langt at de ikke kan utfordre seg litt ekstra. De må strekke seg litt, men det er faktisk overkommelig selv om man ikke får trent mer enn et par ganger i uka, sier Vamnes, og legger til at en får utrettet mye på 2-3 økter i uka så lenge man bruker den treningstida godt.

Dessuten er Lillehammer midt i mellom Trondheim og Oslo, slik at det er greit for folk å komme dit, lett å finne overnatting og likevel ikke lenger unna enn at det lar seg gjøre å kjøre dit samme morgenen hvis man ønsker det.

– Vi starter klokka 9:13, og starten er valgt strategisk. Den skal ikke være så tidlig at vi blir forbikjørt av en masse lag med ambisjoner om å vinne NM lagtempo langdistanse, men vi vil heller ikke vente så lenge at det blir veldig sent før vi kommer i mål. For i mål skal vi også ha tid til å feire det vi har oppnådd, sier Vamnes.

Saken fortsetter under

Team GirlPower Kjetil Skogli 1400x924
Treningsfellesskapet og samholdet er noe av det viktigste med Styrkeprøven, mener jentene i Team GirlPower, som syklet lagkonkurransen fra Trondheim i 2014. Foto: Kjetil Skogli

Treningsfellesskapet og samholdet er noe av det viktigste med Styrkeprøven, mener jentene i Team GirlPower, som syklet lagkonkurransen fra Trondheim i 2014. Foto: Kjetil Skogli

Mer enn bare en egen start for jenter
For at damene skal komme til mål med stil har Styrkeprøven en plan. Vamnes opplever at en del jenter har lyst til å være med, men ikke vet helt hvordan de skal angripe treningsprosjektet inn mot rittet. Derfor jobber hun nå med å lage en aktivitetsplan med treningsforslag, tilbud om samlinger og seminarer i forkant, fellestreninger både inne og ute inn mot rittet lørdag 18. juni.

– Vi setter gjerne opp sosiale treff med spinning utover vinteren og fellestrening ute til våren, men jeg trenger noen ambassadører utenfor Oslo som kan bidra med gjennomføring lokalt, sier hun.

Vamnes er også spinninginstruktør selv, og satser på å kunne trekke inn noen ressurspersoner til timene i løpet av vinteren og kjøre et lite talkshow med dem i etterkant av økta. Da kan damene i Ladies Edition sende inn spørsmål i forkant, og få svar på ting de lurer på rundt trening, utstyr, kosthold og forberedelser.

Saken fortsetter under

Caroline Vamnes - Øyeren Rundt 2015 - Foto Ola Morken 1400x924
Caroline Vamnes er allerede dreven på hjul, og gleder seg til å dele sine erfaringer med jentene som melder seg på fellesstarten Ladies Edition 2016. Foto: Ola Morken

Caroline Vamnes er allerede dreven på hjul, og gleder seg til å dele sine erfaringer med jentene som melder seg på fellesstarten Ladies Edition 2016. Foto: Ola Morken

Er det et behov for et eget opplegg for jentene – sykler de ikke med klubbene sine?
Vamnes mener det er et behov for et eget opplegg for jentene, selv om det er mange jenter som allerede deltar i Styrkeprøven, og mange som sykler med sine klubber.

– Mange jenter har sykler og mange sykler mye, men er kanskje litt bekymret for å sykle så langt med guttene i klubben, eller får ikke muligheten fordi klubben bare stiller lag som har målsetting om å sykle fortere enn det de har forutsetninger for å klare. Dette er for damer som kanskje ikke har syklet et ritt før, eller er usikre på om de har bra nok sykkel, sier Vamnes, som vil avlive den siste bekymringen med det samme.

– Det er ikke nødvendig med det råeste, nyeste og dyreste. Har du bra nok sykkel til å sykle mye, og har du bra nok sykkel til å sykle langtur, da har du bra nok sykkel til å sykle ritt, sier hun.

Vamnes ser også at det er interesse for konseptet. Bare siden Styrkeprøven opprettet en Facebook-gruppe for å diskutere jentekonseptet, har det strømmet på med interesserte damer.

– Vi har allerede 240 medlemmer på Facebook-gruppa vår. Noen av dem er folk som sykler med Team GirlPower, som skal sykle fra Kvam, og noen er folk som er med på rittet gjennom sine egne klubber og lag, men om 150 av dem vil være med på Ladies Edition og de alle tar med en venninne, da er vi jo fort 300 bare der. Men uansett om vi blir 50 eller 150 eller 300 eller 500 så lover vi service. Vi skal ha egen bil i front og servicebil bak, slik gutta og lagene som sykler NM har, sier Vamnes.

Men hva skjer om 500 damer melder seg på i denne puljen – har dere tatt høyde for det? Hvordan vil dere i så fall løse det praktisk?
– Om vi fikk 500 som melder seg på i Ladies Edition? Det er ikke noe problem. Det ville jo vært helt fantastisk om vi fikk med 500 jenter, og det kan jo hende, sier Vamnes, som anser slikt som en luksusutfordring som garantert lar seg løse.

– Da spretter vi champagnebrusflasken! Da må vi bare få flere vannflasker og capser og sokker, sier Vamnes.

Publisert 20. november 2015 kl 04.00
Sist oppdatert 20. november 2015 kl 04.00
annonse
Relaterte artikler
annonse

Landevei.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen Vesteng | Journalist: Knut Andreas Lone | Journalist: Henrik Alpers |

Tips oss: Send mail her!

Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen