Tidligere Joker-proff Reidar Borgersen* synes generelt ikke at unge ryttere er flinke til å få i seg nok og riktig næring. – Nei, generelt er ikke unge ryttere særlig flinke til å få i seg næring underveis, sier Borgersen, som nå jobber som trener for syklistene på Wang toppidrett i Tønsberg. Men sammenhengen mellom prestasjonsevnen og nærings- og væskeinntak er godt dokumentert, og derfor er dette noe de øver på, både på samling og i treningshverdagen. – Da jeg var i Joker hadde vi et prosjekt på det med å få i seg nok næring, særlig på løp. Da samarbeidet vi med en forsker på Norges idrettshøgskole som jobbet med akkurat dette og rutiner rundt næring på ritt og trening. Det overfører vi til våre ryttere nå, sier Borgersen, som selv la opp på proff-nivå etter sesongen 2016. Saken fortsetter under HØYOKTAN: På ritt og hardøkter trenger kroppen høykonsentrert karbohydrater. Det må en trene på å få i seg. Magen er trenbar– Sykler du rolig langtur, trenger du ikke fullt så mye og du er ikke like avhengig av karbohydrat som når du sykler ritt. Når du sykler i rødsonen er det ofte tilgangen på karbohydrater som blir begrensningen. Det får man med sportsbarer, gel og sportsdrikke. Disse produktene er spesielt utviklet for å gi kroppen mye, men hvis du til vanlig har med deg brødskiver med ost og skinke, så blir ikke kroppen vant til å ta opp så store konsentrasjoner med karbohydrat som det er i sportsproduktene. Da er det mange som får problemer med magen når de kommer på løp, sier Borgersen. – Men magen er trenbar, og elitesyklister trener på å klare å ta opp så mye og høykonsentrerte karbohydrater. På samlinger og treninger øver vi på å spise gel og barer og ta inn sportsdrikk når pulsen og watten er høy. En ting er å spise på rolig tur, men når du tråkker i rødsonen men det er noe annet å venne magen til å ta opp mye næring mens du kjører hardt. Samtidig trekker han fram at det er lett å gå lei av de samme søte barene og gelene, og at vanlig mat på rolig trening derfor kan være en kjærkommen avveksling. Når Borgersen selv trener, og det gjør han daglig, er det samsvar mellom liv og lære. – Jeg gjør egentlig som jeg sier. På harde økter går det i gel og barer, og på langtur er det ofte brødmat. Men jeg har lagt opp, og det er ikke like viktig for meg. Går jeg på en næringssmell så går det selvsagt utover treninga de neste par dagene, men jeg kan ta treningsfri en dag eller to og det går helt fint. Utøverne skal trene igjen kanskje samme dag, og de må være nøye. Dette er en artikkel i serien «På lomma», der ulike syklister deler erfaringer om hva de har med seg på langtur. LES OGSÅ:Asbjørn Slagtern Fjellvåg: Mett og selvhjulpen Ken-Levi Eikeland: Fyller fiskepulver på flaska Knut Sande: Pelotonens største sadeltaske Sondre Svensli: To ess i baklomma på langtur Monica Storhaug: Null verktøy – masse godteri  Frode Jermstad: Jermstad styrer unna sukker   Christian Askildsen: Derfor har Eskildsen ekstra dekk under setetJanne Smauget: Smauget sverger til solbærsaftKetil Tærum: – Du må spare på kreftene overalt hvor du kanJonas Orset: Miljøsyklisten som digger bensinstasjonerElise Marie Olsen: – Grovbrød med Nugatti funker alltidSilje Mathisen: Mathisen har lommene fulleFredrik Lorentzen Henne: Sykler med vindvest og løse ermer på magen Hva har du med deg av mat på langtur?– På langtur er ikke intensiteten så høy og kroppen greier å forbrenne en del fett også, så da kan man fint greie seg med vanlig mat. For meg blir det da mye brødskiver, gjerne med søtt pålegg som HaPå eller Nugatti, eller også bare vanlig pålegg.  Saken fortsetter under LANGTUR: På rolige langturer bruker Reidar Borgersen helst vanlig mat. Brødskiver med søtt pålegg og banan er standard. Hva har du på deg på langtur?– Det kommer selvsagt an på været, og jeg tar med meg det jeg trenger. Men det er nesten skumlest med fint vær. Da er det lett å dra ut med litt for lite og være litt kald, og så blir det kanskje ikke varmere likevel. Jeg starter ofte med en vindvest og lange ermer, og tar det heller av etter hvert. Er det regn eller utrygt for regn har jeg på meg eller med meg regnjakke. Kjører du intervaller er det lett at det blir litt kjølig etterpå og greit å ha med et trøyeskift. Jeg fyller lommene mine med mye. Mange synes det ser finere ut med lite i lommene, men jeg kommer fra en bakgrunn som skøyteløper og der gjør vi som det passer. Hva har du med deg av utstyr på langtur?– Jeg har en sadeltaske med det mest nødvendige som står ferdig på sykkelen. Der har jeg slange, dekkspak, multiverktøy og pumpe, samt kjedekutter og kjedeledd, slik at jeg kan komme meg hjem på egenhånd om det skjer noe. Det er ikke ofte det skjer noe, men man må regne med at det kan skje noe. * Borgersen tok gull på NM-tempo i 2012 og 2014, og sølv i 2010 og 2011, og satte norsk rekord på tempo i 2010, sitt første år med sykkelsatsing. Han var også med i den norske VM-troppen i 2011, 2012 og 2014. Han la opp som proff etter sesongen 2016.  BASISUTVALG: Reidar Borgersen har med seg det mest nødvendige av utstyr på langtur - slange, dekkspak, multiverktøy og pumpe, samt kjedekutter og kjedeledd.