Geir Stian Ulstein, som blant annet har skrevet bøkene Bakker og Berg (2015), 71 bakker du må sykle i Norge (2017) og Monumentene (2018), har trukket fram rulla igjen etter en sesong med fullt fokus på løping. – De sterkeste sesongene mine på sykkelen har jeg alltid hatt en god base med rulletrening, sier Ulstein, som medgir at det i vinter har blitt mindre rullesykling enn ideelt. Men nå er det slutt på det. Hva er hovedmålet ditt for sykkelsesongen 2019? – Nå er det på tide å finne tilbake til sykkelformen. Det er målet for 2019. Jeg har noen personlige rekorder opp ulike bakker jeg ønsker å matche igjen. Videre blir det å delta i Tour de Toten og Eroica Germania. I fjor var all tid satt av til løpeboka om Mensen Ernst, der jeg og Øyvind Torp løp sju maratoner på 13 dager mellom Paris og Moskva, sier Ulstein. Mer om løpeboka finner du her  Forfatteren bruker også rulla til manusarbeid.– Jeg brukte rulla veldig aktivt i forarbeidet til boken Drømmenes fjell, både for å vite hva slags bakker som ventet oss i Alpene, og for å teste ut hvordan jeg skulle tenke mens jeg syklet oppover, for å lage en bok ut av en blanding av mine tanker, sykkellandskap, smerte og sykkelhistorie, sier Ulstein. – Etter hvert har det blitt mindre intervaller, mer mengde. Det kan jo være litt dødt, men om jeg ikke er motivert til å legge ned timer i rolig tempo på rulla, må jeg kanskje revurdere min indre motivasjon for syklingen, legger han til.Dette er Ulsteins favorittøkt på rulla. Dette er en del av vinterens artikkelserie om rulleøktfavoritter. Følg med videre! LES OGSÅ:Sondre Linstad-Hurum: – Jeg går og gleder meg til å ha det vondt  Anders Johannessen: – Jeg sitter aldri og gnager på den samme watten Ingvild Gåskjenn: Fra hardt til knallhardt på to timer Thale Kielland Bjerk: – Heldigvis er jeg glad i å sykle på rulle Anders "Hertugen" Bernhoft: Mange halvlange drag Michelle Engebretsen: – Jeg liker å grave meg ned i økta og oppgavene Eirik Wendelborg: – Man må bli vant til å trives i aerodynamisk stilling Lars Kabbe: Hardere og hardere drag uten hvile Hva er favorittøkta på rulle?– Det er kanskje alderen, eller den indre motivasjonen, som gjør at jeg har gått vekk fra intervaller på rulla. Men på papiret ville en 4x4 minutter intervalløkt i jevn stigning være den perfekte økta, så den får jeg grave frem til neste vintersesong. Dragene kjører til jeg dauer, men helsemessig er vel effekten der så lenge man blir godt andpusten.Hvorfor liker du den?– Dette er jo en intervalløkt anbefalt av den norske idrettsprofessoren Jan Helgerud. Se vår test av klokker med GPS og pulsmåling Hva er det spesifikke treningsutbyttet av denne økta?– Det ligger igjen mer svette etter denne timen enn de fleste turer i løpet av utesesongen. Ikke bare bygger den raskt bedring i formen, men ifølge en ny bok jeg har skrevet sammen med Øyvind Torp, Selvforsvar mot kreft, hemmer dette også utvikling av kreft i kroppen. Helse og form i en økt, det er jo bra. Da mangler jeg bare den indre motivasjonen til å gjennomføre den. Neste år. #prokrastineringHvor lang tid tar økta?– Dette er tradisjonelt en times økt, inkludert oppvarming, intervaller, pauser, og nedvarming.Hvor ofte kjører du den? – Per nå har jeg ikke syklet den i vinter, men jeg er veldig gira på å kjøre den ukentlig neste rullesesong. #papirplanFinnes det måter å variere denne økta på? – Ja. Man kan for eksempel sykle med stor motstand og lav tråkkfrekvens, eller mindre motstand og mer tråkkfrekvens.Sykler du med noen form for underholdning?– For cirka sju år siden var det mest fokus på intervaller på rulla. Den gangen – i "før-Zwift-tid" – var det noe som het "Rulletouren" på nettet, der man syklet etapper og lastet opp, og det ble sammenlignet med andre. Jeg vet ikke hvor nøyaktig det ble, men det ga jo et konkurranseelement som er motiverende. Fremdeles sykler jeg med VR, og liker å ha på kjent motbakke, gjerne en jeg har syklet selv, eller strekker fra monumentene på skjermen, kombinert med lydbok på øret.Hva slags rulle har du, og hva liker du med den?– Tidligere hadde jeg en Tacx Flow rulle. Jeg har fått ny Tacx rulle nå, men det er fremdeles "før-Zwift"-modell. Jeg fikk den av min bror fordi han kjøpte seg ny rulle. Så nå må jeg sykle fra ham til sommeren, og vise at både de eldste rytterne og rullene er best.  Dette er økta: 4x4 minutter full spikerTidsforbruk: En timeTreningsutbytte: Hever O2-opptaket (øker kapasiteten)Hvor ofte: En gang i uka, ideelt settVariasjoner: Ja, for eksempel sykle med stor motstand og lav tråkkfrekvens, eller mindre motstand og mer tråkkfrekvens