70KM/T GJENNOM FEILDOSERTE SVINGER

MEM Sykkelstasjonen la treningsøkta til motorsportbanen på Rudskogen.

Sist oppdatert 11. mai 2016 kl 21.00
SPREKK: Selv en velpolert rulle får luker når det går i 70km/t i feildoserte svinger. Foto: Ola Morken
SPREKK: Selv en velpolert rulle får luker når det går i 70km/t i feildoserte svinger. Foto: Ola Morken

Flesteparten av kaptein Fred Voldsets ryttere var på plass på storrulleøkta tirsdag kveld. De fikk testet både fart og kjørestyrke så vel som eget mot og tillit til lagkameratene i løpet av et par timer med full spiker.

– Svingene er nok feildoserte med hensikt, slik at bilene må ned med farten, sier Voldset, og forklarer at for rulla ble de i overkant.

– De kommer etter noen veldig raske nedkjøringer, som gjør at du må tørre å stupe litt inn i dem, bære eller briste. Men for en lang rulle betyr det at de første bare må kjøre full gass, mens folk bakover må stole 100 prosent på hverandre, sier Voldset.

Les også: PÅ GUTTAS PREMISSER 

Team MEM Sykkelstasjonen består av 60 ryttere fra Østfoldområdet, som sikter mot å bli raskeste lag i Vätternrundan 18. juni, verdens største mosjonsritt.

Team MEM Sykkelstasjonen starter i de såkalte SUB-gruppene i Vätternrundan, som består av lag på 50-60 ryttere, og Voldset antyder at det er totalt rundt 1000 ryttere på ulike lag som skal forsøke å kjøre fort. Disse lagene sendes går ut i løpet av én time, fem timer etter at siste ordinære Vättern-syklist har kjørt fra Motala.

– Jeg anslår at det er fem-seks svenske team som har samme målsetting som oss og starter i SUB-gruppene, og jeg tror vi er det eneste teamet fra Norge i denne klassen. Men det er jo tusenvis av nordmenn forøvrig som sykler Vätternrundan hvert år, sier Voldset.

Les også: TRIGGES AV REKORDER 

TRENINGSUTBYTTET MÅ EVALUERES
– Vi er satt opp med én økt til om to uker på Rudskogen, men nå skal vi evaluere om vi tar denne eller ei, sier Voldset. I forhold til sikkerhet er det en fordel å kunne trene på et lukket anlegg, men om motorsportbanen er det best egnede, er han ikke sikker på.

– Det er masse positivt med å kjøre på lukket bane, men det er også ganske krevende å få ut god teknisk kjøring på denne banen, forklarer han, og legger til at svinger som er feildosert med vilje ikke blir et problem i Vätternrundan.

ALT MÅ KLAFFE PÅ EN DAG
– Vi er i rute mot Vätternrundan. Nå gjenstår både lagtempo og rulleøkter, der fokus rettes mot teknikk, teknikk og teknikk, sier Voldset.

Så langt har progresjonen vært tilfredsstillende og etter skjema. Laget har både kjørestyrke og motivasjon, og med nok en måneds fellestreninger, skal rulla sitte, mener kapteinen.

 – Samkjøringen blir bra. Den skal vi få på plass i løpet av de neste ukene. Det frister å teste dette i norske ritt nå, men igjen: Vi forholder oss til og respekterer lovverket, så i år blir det med ett ritt, og med én sjanse for oss, sier Voldset. 

MEM 1 Rudskogen May 10-16 Ola Morken 1400x924
VELPOLERT: MEM Sykkelstasjonen kjørte tirsdagens rulletrening på motorsportbanen på Rudskogen, men er ikke sikker på om anlegget er det best egnede til å terpe rulleteknikk. Foto: Ola Morken

VELPOLERT: MEM Sykkelstasjonen kjørte tirsdagens rulletrening på motorsportbanen på Rudskogen, men er ikke sikker på om anlegget er det best egnede til å terpe rulleteknikk. Foto: Ola Morken

Publisert 11. mai 2016 kl 21.00
Sist oppdatert 11. mai 2016 kl 21.00
annonse
Relaterte artikler
annonse

Landevei.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen Vesteng | Journalist: Knut Andreas Lone | Journalist: Henrik Alpers |

Tips oss: Send mail her!

Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen