SNÅLTOPPEN

Assos har aldri vært redde for å gå sine egne veier, og det hender at mer enn ett øyenbryn løftes når de finner på noe man ikke har sett før. Deres nye sV.emergency er muligens verdens minste vindvest og kanskje også den synligste.

Sist oppdatert 15. februar 2014 kl 08.42
KA-TSJING! Minimal vindvest som funkler i billyset for omtrent 11 kroner grammet. (Foto: Assos)
KA-TSJING! Minimal vindvest som funkler i billyset for omtrent 11 kroner grammet. (Foto: Assos)

Vind- og refleksvest: Assos sV.emergency

Størrelser: XS-TIR (XXL)

Veiledende pris: 899,-

Størrelse testet: L

www.assos.com

www.lknorge.no

+ Lett, lite volum, digre reflekser, tar den viktigste vindkulden

- Dyr, litt vanskelig å lukke i fart

Konstruksjon

Dette er et snuppekort plagg. Vesten rekker til mellomgulvet og slutter da også på oversiden av rygglommene på en vanlig sykkeltrøye. Assos bruker de samme tekstilene som i den mer tradisjonelle Blitzfedervesten og -jakken: Foran er det tynt og ganske gjennomsiktig hvitt og vindsperrende og kan minne litt om rispapir når man kjenner på det. På ryggen er det et vindtransparent gjennomsiktig stoff som likner svært finmasket netting, det samme som brukes i sidene og under ermene på Climaschutz-modellene. Sømkvaliteten er førsteklasses.

Halsen er relativt høy, og både den, åpningene til armene og den nederste kanten har fått et circa 5 cm bredt reflekterende tekstil. For å sikre at alle kan se at det er Assos (tror vi) er glidelåsen i den turkise husfargen Klinik sydd på utsiden. Den har en praktisk trøyeskånende garasje nederst, og en diskret sort myklplastknapp med Assoslogo er plassert på venstre side av brystet.

Med denne nye har Assos hele fire vester i sortimentet: sV.emergency, sV.blitzFeder, og sV.Climaschutz er skallvester med stigende grad av beskyttelse mot vind og regn, og iG.falkenZahn som er en varm vest.

I bruk

Størrelsesmessig er vesten relativt trang, omtrent som den kortermede SS.Uno_S7-trøyen. Vi bruker M i Assos' andre kortermede trøyer bortsett fra den svært romslige SS.Mille, men L er riktig for oss i denne vesten. Det er også praktisk at den ikke er alt for stram når den skal over en tykkere vinterjakke. Blafre gjør vår vår allikevel aldri; snittet er på sedvanlig Assosvis laget for sykling. Den er også optisk transparent nok til at fargen på klubbtrøya ikke skjules.

Det er uvant å dille med glidelåsgarasje i brystbenhøyde når man sykler. Det gjør den vanskeligere å ta på i fart enn en vanlig vest de første gangene, men øvelse gjør mester.

Vindbeskyttelsen er akkurat nok til å holde kjernetemperaturen ok når farten er høy og temperaturen sval. Det er tydelig at den beskytter der det virker best: Bryst, hals og nakke. 

Refleksene er fine å ha også. Truffet av billys blir vesten reneste juletreet, og den forvandler en svarttåpelig vinterjakke til noe bemerkelsesverdig. Ellers tenker vi ikke mye over den når vi har den på. Den er i motsetning til alle andre vindvester vi har prøvd aldri i veien for håndens vei mot trøyelommene. Tar vi den av og ruller den sammen er volumet mindre enn en tennisballs, og 80 gram på kjøkkenvekta er heller ikke all verden.  

Oppsummert

sV.Emergency er en minimalistisk tofunksjonsvest som tar av for den viktigste vindkjølen og viser svært godt igjen i billyset. Prisen ligger som vanlig fra sveitserne i de høyere luftlag, og det kan være litt fomlete å hekte sammen glidelåsen i fart de første gangene. Vi tenker at den gjør Blitzfeder-modellen som den deler tekstiler med, bortimot overflødig i Assos' sortiment.

Vi har merket oss at internasjonalt stilpoliti har hatt anmerkninger til dette litt snåle plagget. Til det sier vi som Lance Armstrong pleide si til Tyler Hamilton: Pffft.

Publisert 15. februar 2014 kl 08.42
Sist oppdatert 15. februar 2014 kl 08.42
annonse
Relaterte artikler
annonse

Landevei.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen Vesteng | Journalist: Knut Andreas Lone | Journalist: Henrik Alpers |

Tips oss: Send mail her!

Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen