Endelig Vuelta!

Redaksjonen i Landevei sykler høyt og lavt, og har denne gangen tatt turen ned til den 68. utgaven av La Vuelta a Espana for å følge proffsirkuset på nært hold.

Sist oppdatert 23. august 2013 kl 18.10
SALIG BLANDING: Børs og katedral om hverandre. Velkommen til Spania.
SALIG BLANDING: Børs og katedral om hverandre. Velkommen til Spania.

Se også stort bildegalleri nederst i teksten. Trykk på bildene for å åpne dem i stort, eget vindu. Alle foto: Kåre Dehlie Thorstad.

Hypp på å diskutere Vueltaen med likesinnede? På vårt diskusjonsforum er du velkommen! TRYKK HER, for å komme til tråden om Vuelta a España 2013.

Hva har denne Grand Touren har å by på? Landevei har sendt meg, altså fotografen Kåre Dehlie Thorstad ned til Galicia der det hele braker løs i morgen med en rask og teknisk krevende lagtempo.

CARAVANA PUBLICITARIA: Cofidis har kjørt fra Frankrike med sin blide sol!

FAKTA OG FORMALITETER
Galicia er en autonom region i det nordvestlige Spania, klemt inn på toppen av Portugal. Det milde og fuktige kystklimaet gjør regionen til den grønneste i landet, i motsetning til for eksempel knusktørre Sierra Nevada. Den 1.660 kilometer lange kysten domineres av innbydende bukter og små fjorder, såkalte rias.

Her finner man også høye fjell opp mot 2.000 meter og skogkledde åser. Hovednæringen er selvsagt fiske og fiskeforedling, samt tungdrevet landbruk og noe industri. Turisme har ikke vært på agendaen før de senere årene, og det merker vi godt på engelskkunnskapen rundt omkring:

– Habla inglés?
– No!

SKODA #1: Skoda som gjelder her også, hvis noen var i tvil.

URETTFERDIG LILLEBROR
For mange nordmenn kommer Vueltan kanskje litt urettmessig i skyggen av Giro d’Italia og Tour de Fance. Noe skyldes nok tidspunktet. De fleste er tilbake på jobb, mange har hengt landeveissykkelen på veggen og hentet fram terrengdyret, og TV2 med Dag Otto på hjul har svidd av hele budsjettet på piker, vin og sang i Frankrike.

Med andre ord: Lite tid, interesse og mediaoppmerksomhet fra folket i nord. Men i år står utfordringene i kø for rytterne: Av totalt 21 etapper, har hele 17 minst én kategorisert stigning (39 puertos de montana totalt), 13 regnes som harde fjelletapper, og 11 har målgang på fjelltopp.

– Olé!

Årets løype er 3.359 kilometer lang, men heten blir kanskje den største utfordringen for mange - i tillegg til alle bakker og berg. Giro d’Italia 2013 går inn i historiebøkene som en særdeles kald og våt affære, men rytterne må nok ta høyde for en liten kontrast i ukene som kommer.

Spania kan by på temperaturer opp mot 40 varmegrader i månedsskiftet august/september, og den som slurver med væskeinntaket vil garantert få seg en smell.

SKODA #2: Fortsatt Skoda. I alle regnbuens farger.

MYE HIT OG DIT
Primera etapa (vi sniker inn litt spansk sykkelsjargong for våre lesere) ruller altså avgårde i morgen klokken 18:28 fra havnen i den lille fiskerlandsbyen Vilanova de Arousa. Arrangøren har vært kreative denne gangen, og har ambisjoner om å frakte lagene sjøveien inn til startrampa! La oss håpe noen har kontroll på både teknikk og logistikk.

Og er det noe en Grand Tour har mye av er det jammen logistikk!

Et noe ukjent sirkus lever sitt kaotiske liv i skyggen av glorete proffer, bartemote og sportslige prestasjoner av en annen verden: Velkommen til Circo de Prensa (les: pressesirkuset)!

Dette sirkuset drar i gang mange dager i forveien, og krever både mot, tålmodighet, diplomati og spisse albuer om hverandre - samt en solid dose frekkhet og flaks, kanskje ikke helt ulikt sykling i felt?

I bildegalleriet under gir Landevei deg et aldri så lite innblikk i de siste forberedelsene. Fortsettelse følger i dagene som kommer!

Mvh Kåre Dehlie Thorstad

 BOBLEVANN: Ikke Mozell her, nei. Hvem får æren av å sprette den første korken?

Publisert 23. august 2013 kl 18.10
Sist oppdatert 23. august 2013 kl 18.10
annonse
Relaterte artikler
annonse

Landevei.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen Vesteng | Journalist: Knut Andreas Lone | Journalist: Henrik Alpers |

Tips oss: Send mail her!

Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen