DEI GILDE FARGANE: POC Ventral kommer i 9. Her mangler bare EF Education First-Drapac p/b Cannondales rosa.
POC Ventral
POC lanserer sin nye aerohjelm Ventral, deres første rene landeveishjelm med SPIN. MIPS er gårsdagens nyheter, nemlig.
TEKST: KJETIL HAALAND
Publisert: fredag 2. mars 2018 kl. 9.00

POC hevder at Ventral er den raskeste, mest aerodynamiske, best ventilerte, og sikreste lette hjelmen de har utviklet noen gang. Svenskenes nye vil man se på hodene til World Tour-laget EF Education First-Drapac p/b Cannondale (EF-Drapac fra dette øyeblikk) allerede på Paris-Nice denne helgen. Ventral skal, sier POC, være raskere og sikrere enn noen fellesstarthjelm de har laget tidligere.

I EN DATAMASKIN: Computer Fluid Dynamics-snitt av luftstrøm og lufttrykk gjennom og omkring POC Ventral.

Aerodynamikk

POC gjør i pressematerialet mye ut av det de kaller den presise formen på luftinntakene foran på Ventral. Disse skal slippe luft gjennom hjelmen i stedet for å presse luften rundt den. Dette betyr også at hjelmen får den typisk for POC relativt store bredden. Den er ikke særlig smalere enn velkjente Octal Aero. I luftinntakene og kanalene innvendig i hjelmen har man arbeidet fram Venturi-effekter som skal hjelpe ekstra på kjøleegenskapene.

OVENFRA: Tydelig Kamm-hale.

Luft som fremdeles strømmer over og omkring hjelmen ivaretas av en kantet og gjennomtenkt 22o vinklet avslutning som skal skape ekstra undertrykk og suge luften ut av den i bakkant. Hullene i bakkant av hjelmen er plassert for å blande innvendig og utvendig luft. Slik blir god ventilasjon og minimal luftmotstand ivaretatt best mulig, sier POC.

FORFRA: Fem innganger og tradisjonell litt bred POC-profil utvendig

Sikkerhet

POC tenker på VolvoSAABsvensk vis sikkerhet først, og hovedargumentet for Ventral er POCs egen patentsøkte SPIN-teknologi. SPIN er enkelt sagt hjelmputer som kan plukke opp skjærkrefter. Vi har gnidd fingeren og skjøvet på en SPIN-pute, og den oppførte seg som seg omtrent som hud. POC mener at SPIN er så bra at de forlater fjorårets snakkis MIPS. SPIN-putene skal føles som helt vanlige puter i en hjelm uten MIPS, men skal ta opp rotasjonsenergi slik MIPS-utstyrte hjelmer kan, men uten det ekstra indre skallet som MIPS-hjelmer trenger. I parantes bemerket kan POC-hjelmers relativt store bredde også være et pluss sikkerhetsmessig ved støt fra siden.

SPIN-PUTE: Blått tekstil mot hodet, litt skumplast, et kunststoff som kan skyves langt og returnere av seg selv, og sort hunkjønnsvelcrotekstil mot hjelmskallet.

LES OGSÅ vår omtale av aerohjelmen Specialized Evade II

POC bruker, i likhet med Specialized, kraftige stroppesamlere ved ørene. POCs er dog justerbare. POC Ventral kommer for salg i dag. Prisen er oppgitt til kr. 2999,- og POC hevder at den CE-sertifiserte utgaven skal veie hyggelige 248 g i størrelse M. Landevei har mottatt en hjelm for test, og planen er å teste alt unntatt krasjsikkerheten.

Dersom du er aldeles på POC-kjøret og ikke kan vente på vår test, er Ventral i butikkene når du leser dette. Du får den selvfølgelig også i POC AVIP-orange, treningsfargen til EF-Drapac.