Utfordringene står nemlig i kø for arrangøren for det fire dager lange etapperittet, til tross for strålende tilbakemeldinger fra deltakerne i 2017 og sterke oppfordringer fra sykkelforbundet om å arrangere igjen i 2018.

LES OGSÅ: Touren som tente NCF 

– Det betyr mye å få de tilbakemeldingene vi har fått fra sykkel-Norge, og gleden ved å glede andre med et proft arrangert etapperitt er drivkraften som gjør at vi har sagt ja til å arrangere igjen i 2018. Men det er en del som må avklares rundt økonomien før vi er helt i mål. I år fikk vi et underskudd på flere titusen kroner, og vi kan ikke betale for å arrangere sykkelritt, selv om vi syns det er moro og givende å drive med dette, sier rittleder Ole Christian Nymoen.

Saken fortsetter under

KREVENDE: Rittleder i Tour de Hallingdal, Ole Christian Nymoen, vil gjøre alt i sin makt for å beholde etapperittet Tour de Hallingdal som en del av Norgescupen også i 2018. Foto: Kent Murdoch

Nymoen forklarer at det er flere grunner til at årets arrangement gikk med tap. Blant annet fikk rittet for få sponsorer i forhold til de utgiftene det innebærer å heve status fra turritt og Mastercup til Norgescup.

– Grunnet underskuddet i fjor er Gol IL nå skeptiske til å påta seg rittet, og derfor har vi i arrangementskomitéen stilt en underskuddsgaranti til klubben på 50 000 kroner. Men det er jo ikke slik at vi som arrangører skal måtte ta på oss denne kostnaden, sier han, og antyder at her må NCF komme på banen.

Fortsatt venter Nymoen svar på noen sponsorforespørsler som han har tro på, samt at NCF har åpnet for en liten økning i startkontingenten. Dersom denne går igjennom, vil Tour de Hallingdal få inn ytterligere 100 kroner per ritt sammenliknet med i år.

LES OGSÅ: Sykkelritt blir svinedyrt 

Saken fortsetter under

POPULÆRT: Tour de Hallingdal får strålende tilbakemeldinger fra både rytterne og forbundet. Foto: Kent Murdoch

LØYPEVAKTREFORMEN
Nye krav om opplæring for løypevakter fra og med 2018 er også en faktor som skaper hodebry for Nymoen.

For det første vil det bli en administrativ byrde, og en påkjenning for de frivillige. Men Nymoen frykter også at opplæringskravene blir en økonomisk påkjenning for en liten arrangørklubb. Men like viktig påpeker Nymoen, er det faktum at ved inngangen til 2018, året da de nye kravene til opplæring av løypevakter trer i kraft, er det meste fortsatt uvisst rundt omfang, kostnader og logistikk.

– Ingen har gitt oss noen ordentlige svar på hvordan dette faktisk blir. Kan jeg sende en kar fra klubben på kurs, og få ham til å holde kurs for resten av klubben etterpå? Finnes det muligheter for e-læring? Og under arrangementet, vil det da være som i dag, at politiet kan delegere sin politimyndighet til mine vakter, slik de selv kan sette i gang dirigering av trafikk og stenging av veger og kryss? Dette må vi få på plass, sier Nymoen.

LES OGSÅ: Frykter frivilligkrise 

Derfor står Tour de Hallingdal, Norgescupens eneste etapperitt, fortsatt med forbehold på terminlista for 2018.

Saken fortsetter under

LØYPEVAKTREFORM: NCFs nye krav til opplæring av løypevakter skal tre i kraft i 2018, men fortsatt er mye uavklart rundt kostnader, omfang og opplæring. Foto: Ingeborg Scheve

SPEKTAKULÆRT
Forutsatt at de økonomiske og praktiske utfordringene løser seg, kan Nymoen by på en ny runde med spektakulære etapper og rikelig med høydemeter i og rundt Gol i juli 2018.

– Mye vil bli som i år, men vi legger opp til en klatretempo på 4-5 kilometer med 8 prosent stigning i snitt fra Gol i retning Bagn som åpningsetappe. Og vi vil få inn turen som Landevei har gitt betegnelsen Norges vakreste som søndagens finaleetappe for menn senior, sier Nymoen.

Rittet vil gå over fire dager, grovt sett som årets utgave, men det vil ikke bli kjørt to etapper på lørdagen. Den endringen i seg selv blir et viktig bidrag til å redusere kostnaden uten at det går på bekostning av rittets karakter eller sportslige utfordringer for rytterne.

Slik gikk Tour de Hallingdal 2018: Avgjort på målstreken 

SPEKTAKULÆRT: Tour de Hallingdal byr på noen av landets flotteste veistrekker, rikelig med høydemeter og varierte utfordringer for rytterne. Foto: Kent Murdoch