Askerrunden vil fortsatt ha start og mål ved Askerhallen, men har snudd retningen på traséen og lagt om store deler av løypa til årets utgave som går 10.mai.

Totalt blir den nye løypa cirka 10 kilometer lenger, altså 77 kilometer i stedet for 67 kilometer, med totalt 1000 høydemeter. (Se kart og løypeforklaring under)

Den tidligere traséen krevde 24 løypevakter og tre politivakter, mens arrangøren nå greier seg med 10-12 løypevakter og en politivakt i den nye løypa, forteller Hans Erik Standal i Askerrunden.

– Vi hadde tre kursdager i mars, men det er vanskelig å få folk til å stille på slike lange kurs i tillegg til å binde seg til å bidra på dugnad. Men vi fikk akkurat 10-12 vakter gjennom kurset, så nå håper jeg at ingen av dem blir syke, sier Handal.

LES OGSÅ: Tvinges til å tenke nytt 

Mindre trafikkert løype
Handal trekker fram at den tradisjonelle løypa har mange rundkjøringer, kryss og trafikkutfordringer, og at dette ville kreve langt flere vakter enn klubben vil klare å få kurset, samt flere politivakter enn de kunne regne med å få tilgang til.

– Vi hadde blant annet fire påkjøringer til E18 som var veldig utfordrende for vaktene og der vi måtte ha politivakter. Derfor så vi på mulige løsninger for å legge om traséen i stedet for å legge ned rittet. En del av den tidligere løypa er beholdt, men i tillegg er det nå lagt til noen krevende hellinger med mye opp og ned, slik at intensiteten i rittet blir opprettholdt, sier Handal.

LES OGSÅ: Turrittet Bånn Gass avlyses 

Slik blir Askerrunden 2018
Start og målgang er fortsatt ved Askerhallen, hvor også Sekretariatet ligger. Fra start ved Askerhallen følger traséen Slemmestadveien, over Bødalen til Midtbygda over Spikkestad. Derfra ned langs Drammensfjorden mot Klokkarstua. Ved Shell stasjonen i Klokkarstua vil man nå ta til venstre i rundkjøringen i rundkjøringen og sykle mot Sætre. Deretter sykler man mot Åros, Nærsnes og Morbergbakken (opp fra motsatt side enn tidligere). Deretter langs Slemmestadveien tilbake via Vollen og målgang ved Askerhallen. Man kjører altså det siste stykket motsatt vei av hva man gjorde tidligere.

– Nå tror vi at vi har funnet en løsning med en trasé som vi kan ha i mange år framover. Vi oppfyller kravene, samtidig som løypa er mindre trafikkutsatt enn tidligere. Slik kan også rytterne konsentrere seg mer om å sykle ritt, sier Handal.

Han er glad for at de nå har greid å finne en alternativ løype.

– Vi har vært Norges største master- og turritt de siste årene, og vi ville veldig gjerne fortsette å arrangere rittet, men med de nye kravene var det umulig uten endringer i løypa, sier Handal.

Dette er den nye traséen 

Dette er de nye kravene

Forskriften trådte i kraft 1. januar 2018, men allerede da den ble lagt fram i fjor vinter kom Norges Cykleforbund, rittarrangørene og klubbene på banen med sine bekymringer for konsekvensen av forskriften.

LES OGSÅ: Frykter frivilligkrise 

Etter det nye regelverket fra vegdirektoratet, er vakter i sykkelritt nå definert inn i fire nivåer:

1. Løypevakter: Disse skal kun varsle trafikk men ikke regulere trafikk.
2. Stasjonære vakter: Disse står på post og regulerer trafikk etter behov.
3. Mobile private vakter (motorsykler).
4. Politivakter: Disse besørger politiet, og betales av arrangøren etter gjeldende satser.

Vakter på laveste nivå kan ta kurset som e-læring i løpet av et par timer, mens vakter på nivå to må gjennomføre et 10-timers kurs. Mobile vakter på nivå tre må også ta et tilleggskurs på ytterligere 6.5 timer. NCF tilbyr kursopplegg til klubbene.