– Det var ikke engang i tolvte time men i siste sekund, sier rittleder Ole Christian Nymoen i arrangørklubben CK Valdres. 

Da nyheten om at Tour de Hallingdal, som arrangeres 5. til 8. juli, mistet Norgescupstatusen, fikk Jens Haugland i UNO-X Hydrogen Development Team det travelt. I løpet av timer fra da nyheten sprakk fredag kveld til Nymoen var på beina lørdag morgen, hadde Haugland funnet rom i budsjettet til å sørge for at rittet kan fortsette som opprinnelig planlagt med øyeblikkelig virkning. 

LES OGSÅ: NCFs regler stopper Tour de Hallingdal 

Saken fortsetter under

DETTE ER SAKEN

  • NCFs makstakst for startkontingent ikke dekker faktiske kostnader ved å arrangere det fem etapper lange rittet. Derfor hadde Tour de Hallingdal og NCF kommet fram til at det kan gis dispensasjon til å kreve en tilleggsavgift for rittet på grunn av de vesentlig større kostnadene det innebærer å skulle arrangere Norgescupritt i flere dager på rad. 
  • I februar fikk CK Valdres forsikringer fra arrangementsansvarlig i NCF om at de kunne kreve en slik ekstra avgift. 
  • Da online påmeldingen til rittet åpnet for drøyt to uker siden, kom det klager til NCF på at startkontingenten overskred makstaksten, til tross for at dette var kommunisert og forklart på rittets hjemmesider. 
  • Saken ble behandlet i flere runder i grenutvalget og gikk til slutt til lovutvalget i NCF. Der ble det konkludert med at denne ekstra avgiften ikke kan avkreves. Det ble klart på fredag.
  • Nå er situasjonen endret, Uno-X går inn som generalsponsor med en treårig avtale, og Norgescup 4 går som normalt, med korrekt startkontingent, under navnet Uno-X Tour de Hallingdal.

– Hvis det skulle være noen vits i dette, måtte det jo gjelde for årets ritt, sier Nymoen. 

Og slik ble det. Haugland ringte derfor Nymoen på lørdag morgen, og lurte på hva som skulle til for å hindre at rittet ble borte fra Norgescupen i år og i framtida.

– Han ringte og spurte hva som skulle til for å gjenåpne rittet som Norgescup, og sa at da snakker vi penger. Så jeg sa det som det var: 150.000 kroner, men at jeg ute og syklet. En halvtime senere hadde jeg et tilbud på bordet, forteller Nymoen.

Løsningsorientert
Nymoens umiddelbare bekymring var hva den eksisterende hovedsponsoren ville si til at UNO-X går inn som tittelsponsor. Det viste seg å være uproblematisk, og dermed var de viktigste hindrene ryddet av banen. 

– Det viktigste er at også våre eksisterende partnere var med på dette, og der har det ikke værtantydning til problemer, sier Nymoen, som er glad for sykkel-Norges løsningsorienterte holdning.

Tap for norsk sykkelsport
Haugland forklarer investeringen med at hvis det fem etapper lange rittet fjernes fra Norgescupen, ville det være et stort tilbakeslag for utviklingen av norske ryttere. 

– Tour de Hallingdal er et rittkonsept  som er i tråd med vår utviklingsfilosofi, og Uno-X inngår derfor inn med et flerårig samarbeid for å skape en forutsigbar ramme for prosjektet, skriver Haugland i meldingen til Nymoen på lørdag formiddag. 

Deretter har det dreiet seg om praktiske detaljer rundt gjeninnføring av Norgescupstatus, og samtykke fra eksisterende samarbeidspartnere. 

Haugland hadde i mellomtida kontaktet ledelsen i Norges Cykleforbund og fått dem med på prosjektet, og i løpet av den NM-helga i Sandefjord har brikkene falt på plass.

SE BILDENE FRA U23-FELLESSTARTEN