/ Sykler

TRIGGES AV Å KJENNE PÅ FRYKTEN

I fellesstarten fra Trondheim risikerer du å måtte tråkke alene til Oslo.

Sist oppdatert 15. juni 2016 kl 06.00
RISIKO: De som stiller i fellesstarten Trondheim-Oslo vet det er en mulighet for at de må tråkke alene til Oslo. Foto: Ola Morken
RISIKO: De som stiller i fellesstarten Trondheim-Oslo vet det er en mulighet for at de må tråkke alene til Oslo. Foto: Ola Morken

Håpet er å prege feltet. Målet er å sitte med hovedfeltet til mål, sier Håkon Hovland fra Hasle-Løren. Han kjører fellesstarten fra Trondheim for andre gang, til tross for at han vet hva som venter.

– Fellesstarten var tøff, og det ga mersmak. Da jeg meldte meg på i fjor visste jeg ikke hva jeg gikk til, men jeg tenkte at det er litt kulere og mer krevende å sykle fellesstarten i Styrkeprøven enn å sitte i en gruppe til Oslo. Det er litt skremmende å stille alene på fellesstarten i Trondheim og vite at du kanskje måtte tråkke alene til Oslo, sier Hovland.

– Det trigger meg å kjenne på den frykten.

FELLESSTARTEN TREKKER DE BESTE
Hovland kalkulerte med at pengepremien i fellesstarten bidrar til å øke kvaliteten på feltet. Med 50.000 kroner til førstemann i mål, regnet Hovland med at de hundre plassene i fellesstarten ville bli revet bort, og at premien ville friste noen av de beste til å stille.

– Det er mye penger, og jeg sykler ikke for å tjene penger, men andre gjør det. Jeg meldte meg på så fort påmeldingen åpnet. Jeg skjønte jo at pengepremien hadde jeg ikke hadde sjansen på, men jeg ville være med å prege feltet så lenge jeg kunne, og henge med så langt som mulig, sier Hovland, som er ute etter mer i år.

– Jeg har nok ikke trent like mye i år, så henger jeg med hovedfeltet og kan komme på øvre halvdel av resultatlista, skal jeg være fornøyd, sier han.

Les også: FULL FORVIRRING OM FELLESSTARTEN 

HARDT FRA FØRSTE TRÅKK
Før Hovland stilte på fellesstarten i 2015 hadde Hovland kjørt Lillehammer-Oslo to ganger: i 2013 som fersk syklist og igjen i 2014. Men Trondheim-Oslo var en distanse han aldri hadde vært i nærheten av før.

Fellesstarten skulle kjøres med en nøytral sone de første 11 milene. Hovland kledde seg godt i den tro at det skulle bli kjørt konservativt på den strekningen, at hele feltet skulle kjøre rolig rulle sammen. Slik ble det ikke.

– Det ble kjørt halvhardt til hardt fra start. En del i feltet håpet det skulle bli litt roligere etter omstarten. Jeg gliste og tenkte at det kom i hvert fall ikke til å skje, minnes han.

Og Hovland fikk rett.

– Det ble kjørt hardt opp til Dovre. Jeg hadde mer enn nok med å henge med opp dit. Så gikk det et brudd, og vi som satt i feltet tenkte at dette tar vi igjen nedover Gudbrandsdalen, kanskje før. Vi hørte at de hadde fått en bra luke, og selv om vi kjørte jevnt, så kjørte vi ikke inn noe som helst på dem. De holdt samme luka, forteller Hovland.

– Da vi var rundt Øyer, ble det mye kjefting i feltet. Folk stoppet å være med å bidra i rulla, og bruddet doblet forspranget. Fra Lillehammer var det støting på støting til litt forbi Gjøvik. Da var det mange som falt av. Fra Minnesund ble det støting igjen, men så fant vi en jevn fart. Derifra og inn så ønsket vel folk bare å komme i mål, sier Hovland.

Se resultatene fra 2015 

Saken fortsetter under

Håkon Hovland - Stian Tveit 1400x924
FORBEREDT: Håkon Hovland vet hva som venter når han stiller til start i år. Foto: Stian Tveit

FORBEREDT: Håkon Hovland vet hva som venter når han stiller til start i år. Foto: Stian Tveit

BRUDD I BRUDDET
Med over seks mil til mål stakk Audun Fløtten fra resten av bruddet, og kjørte alene til mål. For Eric Nevin, som satt i bruddet, ble fellesstarten en kamp om andreplassen allerede litt sør for Minnesund.

Les også: MAKTOPPVISNING I FELLESSTARTEN 

– Audun var i en egen klasse. Han er sterk, sier Nevin, som gjør et nytt forsøk på seier i fellesstarten i år.

– Dette blir siste forsøk. Det sa jeg i fjor også. Men jeg må prøve en gang til. Jeg liker fellesstart. Det er mer åpent, sier Nevin.

I fjor endte han på tredjeplass. Han gjorde unna de 550 kilometerne på 14:58:44. Han 16 minutter og 53 sekunder bak Fløtten, som klokket inn på 14:41:51, og 25 sekunder fra andreplassen. Nå vet Nevin hva som venter. Han er bedre forberedt mentalt, han har trent godt, og han har ny sykkel fra gründerne i det norske sykkelmerket Fara Cycles i ryggen.

– Med ny sykkel til årets ritt stiller jeg på start med litt ekstra selvtillit inn mot utfordringen. Jeg er veldig motivert. Jeg har trent for dette siden september, og det er det første jeg tenker på når jeg står opp om morgenen, sier 43-åringen fra Stiftstaden SK.

Fellesstarten heter i år Turpulje 1.

Eric Nevin Fara Cycling - Foto Jeff Webb Fara Cycling 1400x924
VELUTSTYRT: Eric Nevin stiller på årets fellesstart med utstyret på stell - ny sykkel fra Fara Cycling gir ekstra selvtillit, sier 43-åringen fra Trondheim. Foto: Jeff Webb/Fara Cycling

VELUTSTYRT: Eric Nevin stiller på årets fellesstart med utstyret på stell - ny sykkel fra Fara Cycling gir ekstra selvtillit, sier 43-åringen fra Trondheim. Foto: Jeff Webb/Fara Cycling

Som abonnent på et av Fri Flyts magasiner får digital tilgang på alle plussartikler. Se for eksempel:

BESTILL ABONNEMENT: Det beste LANDEVEI-innholdet hjem i postkassen. 

Publisert 15. juni 2016 kl 06.00
Sist oppdatert 15. juni 2016 kl 06.00
annonse
Relaterte artikler
annonse

Landevei.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen Vesteng | Journalist: Knut Andreas Lone | Journalist: Henrik Alpers |

Tips oss: Send mail her!

Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen