Foto: Adidas
Foto: Adidas

TEST: ADIDAS ZONYK AERO PRO

Du har nok sett dem på ansiktene til en rekke Movistar- og Bora Hansgrohe-stjerner i våres, men hvor godt fungerer egentlig Adidas sin nye superbrille?

Adidas er en av verdens største merkevarer, og satser tungt innen idretter som fotball, løp og basketball. High end sportsbriller er derimot ikke det man vanligvis forbinder med merket. Det ønsker Adidas å endre på med de nye brillene Zonyk Aero, og Zonyk Aero pro. Brillen er et produkt av et to år langt prosjekt sammen med profflaget Movistar som har vært sentrale i produktutviklingen.

Adidas har siktet seg inn på aktive og seriøse mosjonister når de lanserer en brille med stivere pris enn Oakley. Standardutgaven vil ha en veiledende pris på 1599-2295,- og Pro-utgaven vil koste 2000-2499,- avhengig av hvilke glass du ønsker. Ettersom Oakley har en såpass sterkt befestet posisjon, særlig i det norske markedet, må nok Adidas kunne vise til en bedre brille om de skal kunne være noe reelle utfordrere.

Forskjellen på standard og pro-modellen er hovedsakelig prisen, i tillegg til et par ekstra fargealternativer. Mens standardutgaven kommer i 10 forskjellige farge- og linsekombinasjoner, kommer pro-modellen i 12 forskjellige kombinasjoner.

I tillegg følger det med en svettereim som kan festes på rammen slik at svetten ikke skal renne ned i øynene. Personlig liker jeg ikke denne reimen uansett, da jeg ikke er noe fan av at brillen ligger helt inntil pannen. Det må imidlertid sies å være en smakssak.

Testbrillen er av pro-utgaven i Movistar sine team-farger med en linsetype kalt VARiO, laget polykarbonat, som skifter farge etter lysforholdene. Adidas opererer med en UV-beskyttelsesskala fra 0-4. Testlinsen varierer fra en 1 til en 3. Er det overskyet er linsen så godt som gjennomsiktig, men dersom solen kommer frem blir den mørkere og får en blåfarget speileffekt.

 

Et nærmere blikk

Førsteinntrykket av brillen er bra. Brillen er forholdsvis lett med sine 30 gram, men den føles allikevel ikke billig. Det skal derimot sies at rammen har en litt mer plastikk-følelse enn Oakley. Den har også et litt mer alminnelig utseende enn det Oakley har, noe som både kan være positivt og negativt avhengig av ditt eksponeringsbehov.

Det er allikevel når man ser nærmere på brillen at man ser dens virkelige kvaliteter. Det er nemlig masse justeringsmuligheter på brillen, for at den skal passe alle mulige ansiktstyper. Brillen kommer for det første i to størrelser noe som er særlig positivt for de av oss med enten veldig stort eller lite hode.

Videre kan stengene justeres i 3 forskjellige stillinger slik at du kan bestemme hvilken vinkel du ønsker etter om du har ørene dine plassert høyt eller lavt på hodet, og om de er store eller små. Det synes ikke veldig godt på bilder, men har mye å si på passformen.

Også nesen er et typisk problemområde for mange. Putene som hviler på nesen din kan derfor kneppes bredt eller smalt.

Dersom du mot formodning skulle trenge å bytte glass gjøres det svært enkelt ved å vippe ut en klips øverst i hvert hjørne.

Adidas har også tatt høyde for at ikke alle ser like godt ved at det er forholdsvis enkelt å få satt inn styrke dersom det skulle være nødvendig. Dette gjøres ved å montere en optisk innretning på nesebroen på innsiden av brillen, som vist på bildet. Om de optiske glassene har noen innvirkning på ventilasjon og dugg er jeg usikker på, da jeg ikke har prøvd det selv.

I bruk

Brillen sitter godt på ansiktet, noe som bare skulle mangle ettersom de kan tilpasses såpass mye. Det første som slo meg når jeg tok dem på var at synsfeltet var så godt som uhindret. Brillen har ikke noen ramme i underkant, og glassene går såpass langt ned at en ikke får noen forstyrrende overgang. Den føles også lett på nesen og ørene, selv etter mange timers bruk.

Etter en del timers bruk må jeg faktisk si meg imponert over VARiO-glasset. Den fungerer like godt i ei mørk lysløype på kveldstid som den gjør på en skitur i knallsol. I helt mørk tilstand er den faktisk hakket mørkere enn fire iridium-glasset til Oakley. Det gjør at du slipper å tenke på å skifte linse før du stikker ut, den samme brilla passer like godt til alle forhold.

Zonyk Aero Pro sammenlignet med Oakley Radar EV

Det store spørsmålet med glass som skifter farge er om den klarer å henge med i svingene. Fra helt klar tilstand mener jeg de bruker litt lang tid for å bli mørke. Adidas mener at omstillingen skal skje i løpet av 5-6 sekunder, noe jeg mener er å ta vel hardt i.

Under testturen vi hadde med Adidas på Mallorca fikk vi prøvd brillen i all slags vær, fra full sol til heftige regnbyger. Jeg har enda ikke hatt noen problemer så langt med at brillene ikke skiftet fort nok. 

Selv når regnet bøttet ned klarte den seg overraskende bra. Den beskyttet dessuten godt mot regn både nedenfra og ovenfra, noe jeg satte utrolig stor pris på. Dette er særlig praktisk om den brukes i konkurransesituasjon. Både vann og skitt virket å renne greit av, og jeg hadde aldri noe behov for å ta dem av på grunn av dårlig sikt, noe jeg pleier å ha med andre briller. 

Brillen må også sies å være veldig godt ventilert, ved hjelp av ClimaCool™-systemet. Den dugget noe da jeg stoppet opp under skiturer, men etter kun noen sekunders gange forsvant all duggen igjen. Under sykkelturen i regn var det heller aldri noe problem med dugg, så lenge jeg var i bevegelse. De turene der temperaturen bikket under -10 oppfattet jeg imidlertid denne ventilasjonen som litt plagsom, da øynene ble irritert av luftstrømingene. 

Oppsummering                                    

Alt i alt leverer Adidas en god brille, som fremstår gjennomtenkt. Om den kan utfordre Oakley er heller usikkert, men det er ikke på grunn av funksjonalitet. Det er ekstremt praktisk at VARiO-linsen skifter farge slik at du slipper å bytte linser hele tiden. Skal du kjøpe deg ei ny brille og ikke er en Oakley-fanatiker ville jeg seriøst vurdert Zonyk Aero, om du har lommeboka til det da. Dette iallfall min nye favoritt.  Etter min mening er det en mer funksjonell og brukervennlig brille, og du bommer absolutt ikke om du skulle gå for denne.

Pluss: Linser som skifter farge, bredt synsfelt, mange tilpasningsmuligheter
Minus: Stiv pris

Lik oss på Facebook

Siste saker

  • DUKET FOR DOBBELT-DUELL
    Kjekkas møter Mivai på Hovden, mens Aurora skal jage Rye på Randsfjorden Rundt lørdag.

    (25.05.2017 09:33)

  • SLÅR DU ELITEN?
    Re SK inviterer til å måle krefter med proffene på en av Norges raskeste tempostrekninger.

    (22.05.2017 06:00)

  • UTKLASSING PÅ NORDMARKA RUNDT
    Kjekkas vant det 148 kilometer lange rittet med over seks minutters margin til Rye Expressen på andreplass.

    (21.05.2017 13:17)

Landeveisdiskusjon

@landevei på twitter