Mindre bruttotropp, færre samlinger og mer egentrening. Slik skal Rye Expressen gjenvinne Trondheim-Oslo.

– Rye Ekspressen har som vanlig Styrkeprøven Trondheim-Oslo som hovedmål, men vet at vi møter et knallsterkt mannskap i Aurora Borealis i år. De satser skikkelig hardt mot Trondheim-Oslo i år, så dette blir nok en sesong hvor det må kjøres for fullt fra start til mål i alle ritt, om vi skal være med å konkurrere om seieren, sier Pål Sørvoll, som er en av kapteinene i laget.

Trønderekspressen avskriver han heller ikke, men understreker at fjorårets nederlag ikke er representativt for hva som bor i Rye Expressen.

– Det var ikke trønderne som knekte oss. Det greide vi helt på egenhånd. Det var ikke sånn at de hadde sykla så sabla bra der de tok oss igjen. Det var vi som hadde kjørte helt ræva. Der trønderne tok oss igjen lå vi allerede milevis bak vårt eget skjema. Det var en total kollaps, et resultat av at altfor mange ikke hadde dagen samtidig. Etter hvert handlet det ikke om hvorvidt vi ble en halvtime eller en time bak dem i mål, men om å få 12 mann til Oslo slik at vi fikk godkjent resultat i det hele tatt, forklarer Sørvoll.

LES OGSÅ: – Det handlet tidlig om å berge andreplassen 

Det skal ikke skje igjen.

– Det er mange som har behov for å vise at 14:30 ikke er en tid som kjennetegner Rye Expressen, sier Sørvoll.

LES OGSÅ: Fenomenet Rye Expressen 

Saken fortsetter under

KOLLAPS: Rye Expressen falt sammen på Trondheim-Oslo 2017 og det var tidlig kun 12 mann i rulla. Foto: Ola Morken

Mer individuelt opplegg
Mens Rye Expressen i flere år har jobbet tett med den tyske treningslaben STAPS og hatt et omfattende felles opplegg med trening og testing inn mot sesongen, er det i år færre samlinger og færre fellestreninger.

– Vi har hatt et par samlinger før jul der vi har møttes og folk har hatt med seg sine ruller, vi har trent sammen og hatt litt sosialt etterpå. Vi kommer også i år til å ha den tradisjonelle Mallorcasamlingen vår uka før påske. Da trener vi to økter om dagen, noen skikkelige langturer og får virkelig satt rulla litt før sesongen, og det er viktig sosialt, sier Sørvoll.

Treningsopplegget er også i større grad opp til den enkelte.

– Noen fortsetter å jobbe med STAPS, men jeg har gått tilbake til ukeplaner vi har brukt tidligere, sier Sørvoll.

For ham betyr det hardere intervaller uten at han føler det går utover kvaliteten på øktene eller øker restitusjonstida.

– Med STAPS kjørte vi veldig mange timer i sone 2. Det blir mye halvhard trening som krever mye restitusjonstid uten at treningseffekten blir det helt store. Jeg syns jeg får mer

utbytte av det vi gjør nå med å kjøre intervallene i sone 3, uten at restitusjonstida øker, sier Sørvoll.

Han har syklet på Expressen de siste fire åra, men syklet Trondheim-Oslo for første gang allerede i 1992.

LES OGSÅ: Rulletrening: Mange og lange terskeldrag 

Saken fortsetter under

SEIER: Det var stor jubel da Rye Expressen vant Trondheim-Oslo i 2016. Den skal de ta tilbake i år. Foto: Michelle Engebretsen

Nesten halvert tropp
Mens Rye Expressen tidligere har hatt langt over 60 mann på blokka tidlig på sesongen de siste åra, teller årets bruttotropp rett under 40 mann. Av disse er det 12 ryttere som ikke tidligere har syklet på Expressen.

– I årets tropp er det 12 stykker som ikke har syklet på XP før. De "nye" er en god blanding av ganske unge kondisjonssterke syklister uten mye erfaring fra lange ritt, noen ryttere som har tatt steget opp fra Rye 15 og noen gode syklister med lang erfaring fra andre lag og klubber, sier Sørvoll.

Videre har laget mistet to mann til konkurrenten Aurora Borealis: Torkjell Hillestad og André Granrud, uten at Sørvoll mener det er noe dramatikk rundt det.

– De ga begge beskjed tidlig i høst om at de ønsket andre utfordringer denne sesongen, og fra vår side er overgangen helt uproblematisk, selv om begge er sterke ryttere som vi gjerne skulle beholdt på laget, sier Sørvoll.

Han mener likevel at det ikke er noen stor dramatikk i at laget er halvert sammenliknet med tidligere sesonger. De to siste årene har Expressen stilt lag på både Trondheim-Oslo og Lillehammer-Oslo, mens det i år bare satses på Trondheim-Oslo.

– Det var en del som satset primært på Lillehammer-Oslo, og de forsvant nå, samt at det alltid er noen som søker andre utfordringer.

LES OGSÅ: Tynefaktoren 

GENERALPRØVEN: I Tyrifjorden Rundt to uker før Styrkeprøven følte Rye Expressen at de hadde kontroll. Foto: Ola Morken