Før start i Ronde van Vlaanderen i 1939 parkerte verdensmester fra 1934, Karel Kaers, bilen sin på toppen av hellingen Kwaremont. Han hadde ingen planer om å fullføre rittet, ville bare teste beina for å se at han var i rute mot målet: Paris-Roubaix. Kaers ble regnet som for tung til å hevde seg i Ronde, til tross for at ruten ikke inneholdt mange hellinger på den tiden. Da treneren hørte om planen til Kaers, fikk han noen til å fjerne bilen. Dermed fantes det ingen fluktrute for Kaers, men det visste han ikke. På vei mot Kwaremont rykket han for å gi seg selv en skikkelig test før han satte seg i bilen. På toppen sto derimot ingen bil, og i forfjamselsen fortsatte han. Over neste stigning angrep han på nytt. Et fåtall ryttere maktet å henge på, men dem beseiret han i spurten. Det hadde kostet alt han hadde av krefter, og ødela for målet om å vinne Paris-Roubaix påfølgende helg, der han ble nest sist.

Historiene fra Ronde van Vlaanderen er hentet fra boken «Monumentene» av Geir Stian Ulstein. Forfatteren har selv syklet traséene i sykkelsportens fem viktigste endagsritt og gravd dypt i historien om rittene som både proffer og sykkelfans setter høyest. Boka kan bestilles her. 2019-utgaven av Ronde van Vlaanderen går søndag 7. april, og du kan lese om årets favoritter her

Foto: Cor Vos