RASKEST TIL MARIDALEN: Jo Karstensen er kongen av Maridalsbakken, bildet er for ordens skyld ikke fra Maridalen. Foto: Vestre Aker Velo.
RASKEST TIL MARIDALEN: Jo Karstensen er kongen av Maridalsbakken, bildet er for ordens skyld ikke fra Maridalen. Foto: Vestre Aker Velo.

STRAVA-TI: MARIDALSBAKKEN

Jo Karstensen skulle egentlig kjøre ritt, men satte KOM i stedet.

MARIDALSBAKKEN

Segmentnavn: Maridalsbakken (Rundkjøring - lyskryss)

Lengde: 0,9 km

Antall høydemeter: 54

Gjennomsnittlig stigning: 6

Antall forsøk: 67 740 av 6 867 ryttere

KOM: Jo Karstensen, 1:41, May 1, 2013

QOM: Ann Iren Bjørnarå, 2:32, May 5, 2012

I artikkelserien STRAVA-TI vil vi denne våren ta for oss det vi mener er de ti mest prestisjefulle Strava-segmentene i Stor-Oslo.

Her vil vi se på tall og statistikk knyttet til det aktuelle segmentet og ta en prat med rekordinnehaverne for å finne ut hva som skal til for å sette en KOM eller QOM. 

Til slutt vil vi sammen med landevei.nos lesere gjøre en rangering av de ti utvalgte segmentene. I dag er det Maridalsbakken som står i fokus, mens vi tidlige har skrevet om GrefsenkollenBrattbakkenSteinshøgdaGjelleråsenKongsveien og Sollihøgda

Vår beskrivelse av segmentet: Dårlig tid på vei til fellestrening? Da kan Maridalsbakken være stedet å hente inn et lite minutt eller to. Dette er en bakke svært mange syklister kjører i løpet av treningsøkten, samtidig som den neppe er et utpreget KOM-mål for veldig mange. Tiden til Jo Karstensen er imidlertid så sterk at det definitivt kan virke avskrekkende for KOM-hungrige ryttere. 616 watt i litt under to minutter er rett og slett formidabelt. De første meterne utfra rundkjøringen er relativt flate, men det blir raskt brattere allerede når du får GET-bygget på høyre hånd. Herfra og opp er det bare å holde momentet oppe så godt det lar seg gjøre. Helst skal du ha litt å dra på med når det flater ut på toppen også.

Jo Karstensen satte sin KOM helt tilbake i 2013, en tid ingen har vært i nærheten av å matche de siste fire årene. Selv forteller han følgende om den sterke rekordtiden.

- Jeg hadde egentlig lagt inn en liten formtopp til Norsjø rundt samme dag, men så måtte jeg jobbe isteden. Da ble det å dra ut og kjøre litt hardt etter jobb i stedet.

At formen var god er det imidlertid liten tvil om, for tiden til Jo er massive 15 sekunder bedre enn neste rytter på listen. KOM-mannen gir følgende tips til andre ryttere som vil sette pers.

- God fart inn i bakken er en fordel, så om man klarer å kjøre 270-grader i rundkjøringen uten å miste for mye fart har man gitt seg selv en god start.

- I tillegg er det selvsagt ingen ulempe med god vind i ryggen. Det er ganske åpent så man må nok ha forholdene med seg.

- Trikset er jo å gjøre som Philippe Gilbert sier, if you sit down, you lose. Her må man bare stå og tråkke hele veien opp. Det er en såpass kort bakke at det er mulig.

- Dessuten er det lurt å ha noe å gi på med når det flater ut litt på toppen.

Om noen benytter seg av tipsene og tar tiden til Jo trenger de ikke frykte at han skal ta den tilbake med det første.

- Da tror jeg det er game over for min del, særlig siden jeg har flyttet ut av byen. Det blir litt langt å dra fra Fredrikstad til Oslo for å ta en KOM når vindforholdene er riktige.

Lik oss på Facebook

Siste saker

  • NEDERLANDSK TRIUMF I PARIS
    Dylan Groenewegen tok kontroll i siste sving og holdt konkurrentene bak seg på Champs Elysées

    (23.07.2017 19:48)

  • CHRIS FROOME SIKRET SEIEREN
    Maciej Bodnar vant tempoetappen i Marseille, mens Chris Froome kjørte strålende og tok sin fjerde sammenlagtsei..»

    (22.07.2017 17:45)

  • DER SATT DEN EDVALD
    Etter mye stang ut i årets Tour de France gikk endelig Edvald til topps på den 19. etappen!

    (21.07.2017 18:29)

Landeveisdiskusjon

@landevei på twitter