/ Sykler

STORSLÅTT BLODSLIT

Jotunheimen Rundt byr på en service og omsorg, atmosfære og opplevelse som får deltakerne til å nyte hver eneste meter og høydemeter av det 430km lange turrittet.

Sist oppdatert 3. juni 2015 kl 04.00
VILLT, VAKKERT OG RÅTT: Det er noe av det som trekker stadig flere til Jotunheimen Rundt. Foto: Arrangøren
VILLT, VAKKERT OG RÅTT: Det er noe av det som trekker stadig flere til Jotunheimen Rundt. Foto: Arrangøren

JOTUNHEIMEN RUNDT

  • Dato: 3.-4.juli

  • Distanse 430km

  • Start i Lærdal, mål i Sogndal

  • Nytt i år: Åpner for lagkonkurranse

  • Arrangeres for 25. gang i år

  • Sognefjellrittet på 137km kjøres 4.juli

  • Hjemmeside  

Dette er tredje artikkel i en serie som setter fokus på turrytternes rittfavoritter. Følg med framover våren!

I år har Jotunheimen Rundt 25-års jubileum, og feirer med rekordinteresse for det 430km lange rittet. Rittet hadde 400 påmeldte allerede et par måneder før starten går i Lærdal, og følger de siste ukene fram til rittet samme mønster som tidligere år, vil det være over 500 deltakere på startstreken 3. juli. Det er i så fall en økning på rundt 25 prosent sammenliknet med i fjor.

Ole Christian Nymoen, snakker gjerne lenge og varmt om rittet.

– For meg er dette dronninga av turritt i Norge.

Nymoen er ikke overrasket over at stadig flere melder seg på Jotunheimen Rundt. Rittet som pisker deltakerne opp over landets høyeste fjelloverganger og ned igjennom dype daler, og langs fjord og fjære over 430 kilometer i sommernatta.

– Du starter ved sjø og fjord i Lærdal, kjører opp over fjellet til Valdres og norske innlandsbygder, videre over nye fjell til Jotunheimens høyfjell før du stuper ned til fjordlandskap i Luster og avslutter langs fjorden til Sogndal. Dette rittet har alt i en etappe, sier Nymoen.

Les også første del i serien: SJAMPIS GJØR SUSEN 

Saken fortsetter under

JR Sognefjellrittet - Foto Arrangøren 1400x924
Sognefjellrittet Foto: Jotunheimen Rundt

MAGISK: Opplevelsen av å gjennomføre de 430 kilometerne gjennom Norges fjord- og fjellheim gir minner for livet. Foto: Jotunheimen Rundt

Noe av oppgangen for rittet tilskriver Nymoen det han kaller ekstrembølgen: stadig flere lar seg friste av de lengste og tøffeste utfordringene. I Norseman Extreme Triathlon, ansett som ett av verdens hardeste ironman triatlon, må potensielle deltakere trekke lodd om de 250 plassene. Det 128km lange ultraløpet Xreid Hardangervidda var smekkfull mange måneder før løpet skal gå. Og blant birkebeinerne er det UltraBirken som trekker mest, både på rittet og løpet.

– Det er litt trendy å gjøre ekstreme ting, og Jotunheimen Rundt er et ekstremt ritt, sier Nymoen.

– Det er det ultimate langdistanserittet i mine øyne. Den fysiske anstrengelsen som Jotunheimen Rundt koster er helt topp, sier han, og forklarer:

– I kjøretid er Jotunheimen Rundt omtrent det samme som Trondheim-Oslo, men på Jotunheimen Rundt må du trå hele vegen. Det er ikke noe felt som suger deg av gårde her, sier Nymoen.

Han var en av de raskeste på rittet i fjor men fikk teknisk trøbbel på oppløpet og derfor ikke var med da puljen hans var først over målstreken. De klokket inn på 13:12:23, og alle fire fikk samme tid i resultatlista. Nymoen kom inn sju minutter bak dem, og sju minutter foran neste gruppe.

Saken fortsetter under

Jo engebretsen - Svein Joar Horve - Pål Kristoffer Sørvoll - Øistein Olsen - Ole Chr Nymoen - Foto Håvard Nesbø1400x924
Ole Christian Nymoen var med i tetgruppa sammen med Jo Engebretsen, Svein Joar Horve, Pål Kristoffer Sørvoll og Øistein Olsen. Foto: Håvard Nesbø

Ole Christian Nymoen var med i tetgruppa sammen med Jo Engebretsen, Svein Joar Horve, Pål Kristoffer Sørvoll og Øistein Olsen. Foto: Håvard Nesbø

Les også: SOSIALT SAMVÆR 

Men Nymoen mener det først og fremst er totalopplevelsen som trekker.

– Jotunheimen Rundt er hyggelig og uvanlig turritt. Alle som har syklet rittet sier det er det vakreste de har gjort, og det er med på å selge inn rittet, sier han.

– Det er hele rittatmosfæren. Det er senkede skuldre. De færreste kjører Jotunheimen Rundt for å vinne, og da er det ikke det jaget og det stresset i feltet. Det er bare et fåtall som vil kjøre veldig fort i Jotunheimen Rundt. Alle har mål, men det er ikke konkurranse om å vinne som gjelder for de fleste. Prestasjonen er å gjennomføre fullføre som gjelder for 99 prosent, sier Nymoen.

Videre trekker Nymoen fram rittservicen som enestående.

– Jotunheimen Rundt har vært flinke til å skape en god ramme rundt arrangementet. Det er alt fra matstasjonene til innstillingen hos de frivillige fra start til mål, og at alt er likt for alle. Det er ikke lov med følgebiler, men alle kan sende sekker med klær og utstyr til de ulike matstasjonene, sier han.

– Og er det oppholdsvær og sol, så finnes det ikke noe vakrere ritt i Norge, sier Nymoen, som også skjønner at rittet kan skremme.

– Folk blir skremt av Jotunheimen Rundt. Det er en monsterdistanse. En del ser nok an været, for å kjøre i øs-pøs regnvær, sludd og mye vind er en påkjenning. Da blir du skadet eller sjuk. Så tøft er det, sier han.

Men Nymoen syns ikke folk skal la seg skremme av utfordringen. Mens Jotunheimen Rundt har start i Lærdal fredag kveld, kjører arrangøren også Sognefjellrittet på 137km med start i Lom og mål i Sogndal.

– Sognefjellrittet er overkommelig for de fleste, og med mål på samme sted som Jotunheimen Rundt og målgang omtrent samtidig, er det lagt til rette for en sosial ramme og god stemning for alle, sier Nymoen.  

KRISTELIGE STARTTIDER OG GREI LOGISTIKK
Hjemmesider må inneholde all nødvendig informasjon og helst ikke referere til fjorårets rittdatoer eller sende interesserte til sider som ikke finnes lenger, og informasjonen må være lett å finne. Selve arrangementet må gå på skinner. Og starten bør legges til et tidspunkt som gjør det praktisk mulig for tilreisende deltakere å være med.

Nymoen, som er rittleder for etapperittet Tour de Hallingdal, er opptatt av at detaljer og at det skal være praktisk enkelt å delta. På Tour de Hallingdal har samtlige etapper start og mål i og nær Gol.

TELEMARK TOUR: Skien-Drangedal-Vrådal-Fjågesund-Tørdal-Lunde-Skien, 250km (alternativer: 130km, 58km)
Telemark Tour er et ritt Nymoen syklet helt i starten av turrittkarrieren, men selv etter mange år og utallige turritt på baken står arrangementet fortsatt så høyt i kurs at det når helt opp på topp-3-lista. – Det er et stykke å kjøre fra Valdres, men rittet starter ved sjøen og ender ved sjøen og byr på nesten alt unntatt virkelig høyfjell mellom start og mål. Dessuten er det skikkelig fine veier der, sier Nymoen. – Man merker at arrangøren har god rutine. Det er med på å gi en avslappet atmosfære i rittet. Jeg har lyst til å komme tilbake og jeg gjør det garantert. Telemark Tour 2015 går 6. juni.

VOSS-GEILO: Voss, 160km, (58km Dyrenut-Geilo)
Det relativt nye turrittet Voss-Geilo er et annet arrangement som skårer høyt hos Nymoen.

– Selv om logistikken rundt dette rittet er en utfordring, så er dette et ritt som likevel kommer langt opp på lista hos meg, sier han.

– Voss-Geilo er kanskje det proffeste arrangementet jeg har kjørt. Der er sikkerheten virkelig i høysetet. Jeg har aldri kjørt et ritt med så mye løypevakter, sier Nymoen.

At det ikke publiseres resultatlister etter rittet, gir også en avslappet atmosfære i feltet.

– Først ble jeg litt skuffet da jeg oppdaget at det ikke ville bli kjørt ut lister, men så tenkte jeg at det er faktisk slik et turritt bør være. Du får jo tida, men det er null fokus rundt det. Det bør egentlig bli flere slike turritt, mener Nymoen. 

Voss-Geilo - Foto arrangøren 1400x924
VOSS-GEILO publiserer ingen resultatlister, men har blitt en av Ole Christian Nymoens favoritter nettopp av den grunn. Foto: Arrangøren

VOSS-GEILO publiserer ingen resultatlister, men har blitt en av Ole Christian Nymoens favoritter nettopp av den grunn. Foto: Arrangøren

Publisert 3. juni 2015 kl 04.00
Sist oppdatert 3. juni 2015 kl 04.00
annonse
Relaterte artikler
annonse

Landevei.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen Vesteng | Journalist: Knut Andreas Lone | Journalist: Henrik Alpers |

Tips oss: Send mail her!

Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen