/ Sykler

SMADRET REKORDEN TIL TRYVANN

25 sekunder raskere enn Lars Petter Nordhaug.

Sist oppdatert 4. september 2014 kl 11.15
NY REKORD: Carl Fredrik Hagen syklet til Tryvan på 13 minutter og 32 sekunder. Foto: Arne Post.
NY REKORD: Carl Fredrik Hagen syklet til Tryvan på 13 minutter og 32 sekunder. Foto: Arne Post.

Car Fredrik Hagen

· Født: 26. september 1991
· Klubb: Sagene
· UCI-lag: Team Oslo Sportslager
· Vekt: 66 kg
· Aktuell: Ny KOM fra Gressbanen til Tryvann 

Sist helg ble terrengsykkeleliten parkert av norske landeveissyklister i Birken. En av favorittene, Carl Fredrik Hagen, fikk det tøft allerede i den første bakken opp til Skramstad.

Men i går ble landeveissyklistene tatt ved nesen av nettopp unge Hagen, for 22-åringen fra Team Oslo Sportslager satte ny bestetid på den famøse klatringen fra Gressbanen til Tryvann.

Les også: Landeveissyklister dominerte Birken.

Carl Fredrik Hagen brukte 13 minutter og 32 sekunder på klatringen. Det gav en snittwatt på 432, og en snittpuls på 191. Myten om at små menn ikke har mye kraft må kanskje omskrives.

Hagen veier bare 66 kg.

– Det var deilig å få satt en tid på 13-tallet. Jeg har kjørt der to ganger i uka i hele år, men aldri som maksdrag. Jeg hadde et mål om å kjøre under 14 minutter i fjor, men lyktes ikke. Nå hadde jeg et perfekt disponert løp, forteller han.

Det finnes ingen offisielle rekordtider opp bakken i forbundsregi, men sykkelsamfunnet lar tidene som står på treningsportalen Strava være troverdig nok.

Flere av de raskeste tidene opp til Tryvann er satt i fellesstartritt, mens tidligere rekordholder, Team Belkin-proffen Lars Petter Nordhaug, syklet på 13,57 minutter på slutten av en fem timers langtur.

Hagens bestetid ble gjennomført med hjelp av Arne Post, uten at det var altfor mye hjelp å få. 

– Arne kjørte alt han maktet fra starten av og jeg klorte meg fast på hjulet hans. Men han var helt skutt ved kollen, og derfra og inn kjørte jeg helt alene. Bortsett fra Lars Petters tid er jo de fleste satt under ritt, og det er en ganske mye større fordel med feltkjøring enn å kjøre alene, sier Hagen.

For de som måtte fnyse av hjelpen Post bidro med, senere på dagen viste Hagen hva han er god for også uten hjelp.

For etter utblåsningen opp Tryvann dro han til en annen av Oslos målestokker, klatringen opp til Grefsenkollen. Også der tangerte han bestetiden på Strava, en tid han deler med Kristian Oftedal.

– Jeg hadde 478 i snittwatt opp Grefsenkollen. Det er en sånn powerbakke, som egentlig passer eksplosive ryttere bedre. Men jeg persa der også, så jeg er nok i god form, forteller han.

MULIG Å SE 12-TALLET

Carl Fredrik mener det er fint mulig å sykle ned mot tolv minutter opp bakken.

– Jeg tror nok Edvald, Lappe eller Frederik Wilmann klarer det ganske greit om de vil. Jeg har stor respekt for Lars Petter, så det hadde vært morsomt om han gjorde et ærlig forsøk så jeg fikk se hvordan jeg ligger an i forhold til ham, for jeg tror ikke det er noen andre enn proffene som kan pushe den tiden her noe særlig ned, sier han.

Lars Petter Nordhaug selv tar tapet av rekorden med stor ro.  

TÅLER Å MISTE REKORDEN: Lars Petter Nordhaug har ingen umiddelbare planer om en hardøkt til Tryvann. Foto: Cor Vos.

– Jeg har faktisk bare syklet hardt opp til Tryvann to ganger, og da jeg syklet under 14 minutter var det etter en langtur på fem timer. Jeg har aldri prøvd å sette rekordtid, jeg har bare tatt det på feelingen. Tar jeg en ny rekord hadde det jo vært moro, men jeg prøver nok ikke Tryvann for å ta den tilbake, forteller Lars Petter.

Les også: Lars Petter Nordhaug til Team Sky

Han ser et stort potensiale i Hagen.

– Jeg synes det er moro når en kjører så fort opp Tryvann på en onsdag, når en blir frakjørt opp Skramstad bare noen dager i forveien. Han må konsentrere seg om å kjøre enda fortere i sykkelritt, for kjører du sånn i Tryvann har du helt klart potensiale, legger han til.

VIL BLI PROFF

Carl Fredrik Hagen har de siste to årene satset på maratonsykling for Team Oslo Sportslager. Mens norske landeveissyklister med årene har fått stadig bedre rammevilkår, er det vanskeligere, om ikke umulig, å leve av terrengsykling.

Men Hagen vet hva han vil. Nå er han i dialog med flere landeveislag.

– Det er et mål å leve av syklingen. Jeg går all in, jeg har ingen studier, jeg jobber minst mulig, og jeg gjør alt jeg kan for å bli best mulig på setet. Proffkontrakt er helt klart målet, sier han.

Hagen er 22 år gammel, i en alder hvor mange lukter på profftilværelsen. Som syklist er han uerfaren, men har stor tro på mulighetene.

– Jeg tror det er realistisk å bli proff. Nå har jeg bare syklet i to sesonger, og jeg tror jeg har ekstremt mye mer inne. 

Publisert 4. september 2014 kl 11.15
Sist oppdatert 4. september 2014 kl 11.15
annonse
Relaterte artikler
annonse

Landevei.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen Vesteng | Journalist: Knut Andreas Lone | Journalist: Henrik Alpers |

Tips oss: Send mail her!

Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen