/ VM

SKUFFET ETTER VM-NEKT

NCF lot ikke Ola Jorde kjøre VM i sykkelkross, selv om han tilbød seg å dekke alle utgifter selv.

Sist oppdatert 21. februar 2017 kl 16.09
KROSSER VIDERE: Ola Jorde lar seg ikke stoppe av VM-nekten. FOTO: Pål Westgaard
KROSSER VIDERE: Ola Jorde lar seg ikke stoppe av VM-nekten. FOTO: Pål Westgaard

– For meg er det helt uforståelig at jeg ikke får starte. Jeg reiser på eget initiativ og på egen regning, og fortsatt vil ikke forbundet melde meg på. Det koster dem ikke et eneste øre å la meg kjøre der, forteller Ola Jorde når sykkelkrossesongen skal oppsummeres.

For under fjorårets VM i sykkelkross stilte Norge med fire ryttere, deriblant Ola Jorde, som deltok i U-23 klassen. Ola viste gjennom fjorårssesongen god progresjon, etter å deltatt i flere internasjonale ritt. I verdenscupen i Hoogerheide i fjor var han bare en håndfull plasser unna UCI-poeng. Flere gode opplevelser gjorde at 94-modellen satte landeveissyklingen til side og satset alt på sykkelkross i årets sesong.

Et kragebeinsbrudd i årets sesongoppkjøring ødela mye for Ola, men i Januar var han endelig tilbake i form, og ønsket å kjøre verdenscup i Hoogerheide samt VM i Bieles. Det ble det imidlertid ikke noe av, sykkelforbundet ville ikke melde på Jorde til rittene. 

Avgjørelsen forundrer Jorde, særlig da han ble påmeldt verdenscuprittet i Koksijde tidligere på sesongen, et ritt som normalt har høyere nivå enn VM. Verdensmesterskapet har nasjonskvoter, og sterke nasjoner som Belgia og Nederland blir vingeklippet på samme måte som Norge i mesterskap i langrenn.

– Vi er ikke tjent med et forbund som ikke anerkjenner sykkelkross som gren. Danmark sender 15 ryttere til VM, Sverige fire og vi null, det er bare flaut, sier Jorde skuffet.

Hans Falk er sportssjef for sykkelkross i Norges Cykleforbund, Han deler ikke Jordes syn, og mener det var en riktig avgjørelse å ikke ta ut 22-åringen, eller noen andre, til årets VM. Dette til tross for at Jorde innfrir alle kravene for VM-deltakelse forbundet selv oppgir på sykling.no.

– Jeg ser ikke vitsen med å kjøre VM når man ikke presterer. Nivået er vel ikke høyere i andre ritt, det er kanskje flere med andre steder, men de beste er i VM. I et VM representerer man Norge, jeg ser ikke noe poeng i å hente erfaring der. I dette tilfellet har vi ingen som er gode nok. Det går på statusen til landslaget. Ola fikk dessuten lov til å prøve seg en del i fjor, uten at vi så noen utvikling, svarer Falk på kritikken fra Jorde.

Norge har tidligere sendt utøvere til VM uten de store prestasjonene. I VM i Hoogerheide i 2014 startet eksempelvis to utøvere, henholdsvis David Quist og Morten Vaeng. Førstnevnte endte desidert siste, mens Vaeng ble nest sist.

– Vi har tidligere sendt David Quist og Morten Vaeng til VM. Hvorfor ikke sende utøvere nå, når man har en ung utøver som vil satse på sporten og oppfyller kravene deres til et wildcard? Hva er annerledes nå enn da?

– De har vel hatt bedre resultater da, siden de fikk lov å kjøre. For det andre har det tidligere vært et ønske fra UCI at vi skal delta, så da kjørte vi VM i både Belgia og Holland. Vi ønsker egentlig å kjøre i VM. Om Ola eller noen andre skal være aktuelle må de prestere på hjemmebane og internasjonalt. Det at man betaler reisen selv har ikke noe å si. Å kjøre verdenscup er heller ikke noe vits, nivået der har vært alt for høyt for dem. Det blir negative opplevelser av å gjøre det, sier Falk. 

– Om man velger å sende noen til VM, og de gjør det dårlig, hvilke negative konsekvenser gir dette?

– Jeg tror ikke man lærer så mye av å bli lappet i et VM, det er ingen positiv erfaring. Utenlandske ledere spør og sender mail om hvorfor vi er så dårlige og at det er pinlig å se på, svarer han.

SATSER VIDERE

Etter å lenge ha vært forbeholdt Benelux-landene, er sykkelkross nå en sport med stor internasjonal vekst, både i Europa og USA. Her hjemme har norske ryttere blitt oppfordret til å kjøre Norgescup, men satsningen utover det ser altså ut til å utebli. Jorde er lite imponert over sykkelforbundets satsning på grenen.

Til tross for VM-nekten har Ola ingen planer om å parkere krossyklene i garasjen med det første.

– Forbundet motarbeider ikke bare meg, men alle som vil noe mer enn å sykle NC her hjemme. Jeg kommer uansett til å kjøre på med kross neste sesong, med eller uten forbundet på laget. Målet mitt er at det etableres et opplegg som gir de beste og de som ønsker det verdifull erfaring og sinnssyke opplevelser.

Forbundet har de siste årene oppfordret både terreng- og landeveissyklister her hjemme til å stille opp i Norgescupen på høsten.

– Fra forbundets side har vi to aspekter, det ene er å gi rytterne sesongforlengelse, mens det andre er å støtte syklister som satser på sykkelkross, og da må vi isolere til at det skal være ryttere som satser kun på det. Det handler også om penger og ressurser, vi brukte 20.000 kroner på opplegget rundt landslaget i fjor, sier Falk, og fortsetter. 

- Visjonen er at vi som med de fleste disipliner skal gi de beste rytterne sjansen til å nå internasjonalt nivå. Da har vi en forhåpning om at det er folk som skal være såpass bra at man etter hvert kan ta medalje på et mesterskap. 

Publisert 21. februar 2017 kl 16.09
Sist oppdatert 21. februar 2017 kl 16.09
annonse
Relaterte artikler
annonse

Landevei.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen Vesteng | Journalist: Knut Andreas Lone | Journalist: Henrik Alpers |

Tips oss: Send mail her!

Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen