For Atle Thoresen ble 2017 et år med gode minner og erfaringer på sykkelen, både i form av resultater og opplevelser, der master-VM i Frankrike ble høydepunktet. Nå sikter han seg inn mot master-VM 2018, som går i Italia i slutten av august.Dette er andre artikkel i en serie om vintertreningsøkter. Følg med videre! LES OGSÅ: Kristoffer Ylven Westgaard: 6x10 minutter på terskel Hva er ambisjonene for sykkelåret? – For meg er det viktig og motiverende å ha klare mål, spesielt fordi jeg trener mye alene. Det er ofte disse målene blir avgjørende for hvor hardt jeg klarer å presse meg på trening, sier Thoresen. Kvalifisering til master-VM i Italia er første pri, og Thoresen har plukket ut et ritt i Luxemburg for å sikre seg den. Deretter venter master-NM og Nordisk mastermesterskap før selve VM i slutten av august.– Utover mesterskapene vurderer jeg ett par andre utfordringer av det mer ekstreme slaget; type 24-timersritt og verdens lengste stigning, men det avhenger av om de er forenelige med hovedmålene. Ellers skulle jeg gjerne ha deltatt på favorittrittet Jotunheimen Rundt, og også Trondheim-Oslo, som var et brutalt men samtidig veldig bra ritt i fjor. Jeg gir kudos til arrangørene av disse rittene som legger det så godt til rette for oss syklister, sier Thoresen.LES OGSÅ: Norge best i verdens på everesting   Saken fortsetter under SLIT: Atle Thoresen ble formelt Norges raskeste på 10.000 høydemeter under Hope Challenge 2017, etter 13 timer, 13 minutter og 48 sekunder på sykkelen. Foto: Bjørn SaksbergMen uansett hva han får presset inn mellom mesterskapene, må vinteren utnyttes godt og det skjer i stor grad på innesykkel.– I 2017 passerte jeg 15.000 kilometer på sykkel ute og 180 timer på spinningsykkelen. Totalt logget jeg rundt 800 treningstimer inkludert styrke- og kjerneøvelser. Jeg har ingen ambisjoner om å overgå dette i år. Jeg dro noen erfaringer fra 2017, og må prøve å gjøre noen ting litt smartere i 2018, sier Thoresen.Hva er favorittøkta? – Min favoritt/hat økt er en intervalløkt som Kurt Asle Arvesen kjørte back in the days. Økta starter med 20 minutter oppvarming. Deretter kjører jeg 20 minutter med 40/20, altså maks intensitet i 40 sekunder og 20 sekunder rolig. Så følger tre minutter roligere tråkking før en pyramideintervall på 1-2-3-4-4-3-2-1 minutter på terskel. Så sykler jeg te minutter roligere før jeg avslutter med fire 5-minutters drag med styrketråkk, og litt rolig nedkjøring til slutt. Totalt i underkant av to timer.Hvorfor liker du den? – Altså, det er en hat-økt fordi det gjør vondt å tyne seg så hardt, men samtidig har jeg klokketro på at jeg må gjennom denne type økter for å bli bedre. Jeg liker den fordi jeg vet den gjør at jeg vil være i bedre form når jeg kommer ut og skal sykle ritt.Saken fortsetter under GOD-TYNING: I løpet av to timer får Atle Thoresen kjørt seg på flere nivåer. Økta koster med gir tilbake med renter. Foto: Privat Hva er det spesifikke treningsutbyttet fra en slik økt? – Akkurat det vet jeg ikke, for jeg bruker ikke tid på å analysere. Jeg har heller ikke hatt noe fast strukturert treningsprogram på mange år. Jeg kjører en uke av gangen. Men nå på vinteren har jeg mer fokus på styrketråkk og beinstyrkeøvelser, og kjører noen langturer på fatbike, sier Thoresen, og forklarer at senere på våren endrer han fokus.– Fra mars blir det mindre styrketråkk og mer over på terskeløkter på spinning og så trekker jeg ut for å sykle bakkeintervaller med engang snøen smelter. De siste årene har jeg også vært på Mallorca og hatt ei uke med mengde. Jeg merker på meg selv og andre at denne uka gir stor effekt når vi kommer hjem og starter for fullt ute.LES OGSÅ: Tredelt seier i Jotunheimen Rundt Hvor lang tid tar den? – I underkant av to timer inkludert oppvarm og nedkjøring.Finnes det måter å variere denne på? – Ja, her er det mange muligheter for å variere. Men i mine øyne er det viktigste på vinteren å få inn et bra antall timer på sykkelen, en blanding av harde og rolige økter på sykkelen, og en periode med styrketrening med fokus på beinøvelser. Jeg blir litt mer strukturert når jeg begynner å sykle ute. Men uansett er lystbetont trening med klare mål viktig for meg.Hva slags rulle kjører du på, og hva liker du med den? – Jeg har ikke rulle. Jeg har vært litt uheldig og fått ett par trøkker i ryggen, og måtte operere ryggen for noen år siden. Det gjør at jeg må stå en del, og det synes jeg er best å gjøre på spinningsykkel. Jeg kjører også noen terskeløkter på spinning sykkel i løpet av sommeren, da som avveksling.  STERK: Atle Thoresen (til høyre) i front under fellesstarten i Trondheim-Oslo i juni. Foto: Ola Morken